• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403052214528
  • خبرنگار : 50180

کرمانشاه؛ کلانشهری خالی از اماکن تفریحی

کرمانشاه؛ کلانشهری خالی از اماکن تفریحی

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه از فقر اماکن تفریحی رنج می‌برد. این موضوعی است که به هیچ وجه قابل کتمان نیست و اکثر مسئولان استان هم بر آن اذعان دارند، اما کاری برای بهبود این وضعیت انجام نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه اماکن تفریحی چندانی ندارد و بسیاری از مردم و خصوصا جوانان این دیار برای گذران اوقات خود با مشکل مواجه می‌شوند.

تنها شهربازی کرمانشاه سالهاست تعطیل شده و وعده‌های چندین باره مسئولین شهرداری برای احداث یک شهربازی مدرن، همچنان در حد حرف باقی مانده و رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

تله کابین کرمانشاه هم فعلا روی کاغذ است و در دعوای بین شهرداری و میراث فرهنگی، به نتیجه نرسیده است.

کلانشهر کرمانشاه به لحاظ داشتن سینما هم محروم است و این شهر یک میلیون نفری تنها دو سینما دارد. سینما پیروزی هم که سالها پیش با وعده نوسازی، تخریب شد، هنوز به سرانجامی نرسیده است.

اکثر پارک‌های کرمانشاه هم با مشکلاتی مواجه‌اند، از مبلمان و تجهیزات فرسوده، تا خشک شدن فضای سبز و تاریکی و.... 

برخی جاذبه‌های طبیعی موجود در اطراف کرمانشاه همچون سراب نیلوفر نیز که روزگاری نه چندان دور در این شب‌های گرم تابستانی مملو از جمعیت بود، به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت آن طی سالهای اخیر، حال و روز خوبی ندارد و همین باعث شده بسیاری از خانواده‌ها رغبتی برای رفتن به آنجا نداشته باشند.

و همه اینها در حالی است که امروزه مراکز تفریحی از الزامات شهرها هستند تا مردمان آن بتوانند با گذران ساعتی از اوقات خود در این اماکن، به آرامش روحی برسند.

 لعبت السادات باقری موسوی، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت وجود مراکز تفریحی در شهرها، اظهار کرد: مراکز تفریحی گوشه‌ مهمی از زندگی بشر را به خود اختصاص داده، می‌دهد و خواهد داد.  حتی در دورانی که بشر در زندگی سنتی بوده تلاش می‌کرده با گشت و گذار در طبیعت و کوه و دشت و جنگل برای خود حس شادی بوجود بیاورد و عدم وجود این حس شادی و نشاط در شرایط کنونی که در عصر مدرنیته به‌سر می‌بریم، می‌تواند مشکلات جدی را متوجه سلامت روح و روان جامعه کند.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز با رشد مدرنیته نه فقط نیاز به وجود مراکز تفریحی بیشتر شده، بلکه این بخش به جزء لاینفک زندگی بشر تبدیل شده است. در دنیایی که رشد صنعت سلامت بشر را به خطر انداخته شاید یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز آسیب‌های روحی و روانی ناشی از کار زیاد، ایجاد مراکز تفریحی باشد.

موسوی با بیان اینکه عدم وجود مراکز تفریحی به روح و روان بشر آسیب‌های جدی وارد می‌کند، گفت: اماکن تفریحی جزو یکی از موثرترین فضاها در آرامش فکری و تمدد اعصاب انسان به شمار می‌روند و وجود آنها لازمه برخورداری از سلامت روحی جامعه است.

موسوی با بیان اینکه نبود فضاهای تفریحی بیشترین تاثیر منفی را روی کودکان و نوجوانان در رده سنی سه تا ۱۲ سال خواهد گذاشت، گفت: کودکان و نوجوانان به ویژه در سن بلوغ به شدت آسیب پذیر بوده و باید هر طور شده در جهت توانمند بار آوردن آنها در ابعاد مختلف تلاش کنیم که یکی از عرصه هایی که می تواند به رشد همه جانبه فکری و جسمی آنها کمک کند، حضور آنها در فضاهای تفریحی است.

وی در ادامه با انتقاد از نبود شهربازی و دیگر مراکز تفریحی در کرمانشاه، تصریح کرد: در کلانشهر کرمانشاه بجز شهربازی‌های کوچکی که بعضا در گوشه و کنار شهر ایجاد شده‌اند، شهربازی پل ولایت و فانفار طاق بستان-که دو شهربازی بزرگ کرمانشاه در دهه های گذشته بودند- تعطیل‌اند و نیاز است شهرداری توجه جدی به موضوع احداث شهربازی‌ها در کلانشهر کرمانشاه داشته باشد.

 وی اشاره ای هم به وضعیت پارک‌های شهر کرمانشاه داشت و گفت: در کرمانشاه دو پارک مهم شامل پارک شاهد و پارک لاله را داریم که اولی به دلیل همجواری با محل برپایی نمایشگاه های بین المللی و دیگری هم به دلیل قرار گرفتن در کنار فضاهای تجاری عملا کارایی پارکی خود را از دست داده‌اند و صرفا فضای سبزی بیش نیستند.

این جامعه شناس ادامه داد: دیگر پارک های بزرگ کرمانشاه از جمله پارک شرقی و پارک کوهستان هم به هیچ عنوان فضای مناسب تفرجگاهی شامل آلاچیق هایی که مجهز به انشعاب‌های آب و برق برای رفاه حال خانواده‌ها باشند، را ندارند.

موسوی با بیان اینکه در کلانشهر کرمانشاه به ایجاد پارک‌های جنگلی، بانوان، کودکان و ... نیاز جدی داریم، گفت: احداث این نوع مراکز تفریحی از اولویت‌های شهرداری‌ها در دنیا است که در شهر کرمانشاه مغفول مانده است.

موسوی در ادامه با بیان اینکه فضاهای تفریحی فقط در پارک‌ها خلاصه نمی‌شوند، گفت: سینماهای صحرایی که روزگاری در نقاط مختلف شهر کرمانشاه فعال بود و بعضا به صورت رایگان برای رهگذران فیلم پخش می کردند، هم دیگر جایی در کلانشهر کرمانشاه ندارند. این در حالیست سینماهای صحرایی جزو کم هزینه‌ترین مراکز تفریحی شهری هستند که با امکانات خیلی کم می‌توانند برای مردم فیلم اکران کرده و ساعات خوشی را برای خانواده‌ها رقم بزنند.

موسوی با بیان اینکه سینما، تئاتر و دیگر مراکز تفریحی هم در کرمانشاه مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند، گفت: شهرداری و دیگر نهادهای فرهنگی با تکیه بر فلکلور بسیار غنی منطقه غرب می‌توانند در جهت برپایی نمایش‌های خیابانی و نمایش‌های پارکی برنامه‌ریزی کند.

وی در ادامه برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی را یکی دیگر از جلوه‌های تفریحات شهری برشمرد و گفت: گرچه هم اکنون هر از گاهی پیاده‌روی‌های خانوادگی در شهر برپا می‌شود، اما همین پیاده‌روی‌ها هم که می‌توانند جانی نو به شهر بدهند، بعضا با مسائل و موضوعات سیاسی همراه شده و نمی‌توانند کارایی تفریحی خود را حفظ کنند.

موسوی از مراکز قصه گویی به عنوان یکی دیگر از نمونه‌های خوب مراکز تفریحی در شهرها یاد کرد و افزود: قصه گویی یکی از هنرهای جذاب برای جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان است که می تواند در کنار کارکردهای آموزشی و تربیتی، نقش مهمی در ایجاد شادی و نشاط در جامعه داشته باشد که متاسفانه این هنر هم در کلانشهر کرمانشاه مورد بی توجهی است و اگر هم احیانا جلسات قصه‌گویی در شهر برپا شود، کمتر کسی در جریان برگزاری آنها قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به کم بودن تعداد سالن‌های ورزشی در کلانشهر کرمانشاه به عنوان یکی دیگر از مراکز تفریحی مهم، گفت: نیاز است ورزش و جوانان در کنار سایر مراکز فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و ... در جهت توسعه سالن‌های ورزشی به عنوان یکی از مراکز تفریحی مهم کرمانشاه بکوشند.

موسوی با بیان اینکه فضاهای تفریحی شهر کرمانشاه در مجموع شاخصه‌های لازم برای تفریحات خانوادگی را ندارند، اضافه کرد: نبود فضاهای تفریحی در شهر کرمانشاه سبب می شود خانواده‌های کرمانشاهی ترجیح بدهند اوقات فراغت خود را در خانه مانده و به فضای مجازی روی بیاورند.

وی با بیان اینکه نبود مراکز تفریحی در کلانشهر کرمانشاه آسیب شناسی لازم دارد، گفت: برای حل مشکل نبود فضاهای تفریحی در کرمانشاه باید به سمتی برویم که نهادهای مسئول را پای کار آورده و از همه ظرفیت‌ها حتی از ظرفیت نمایندگان مجلس استفاده کنیم، به امید اینکه شهرداری به عنوان متولی اصلی فرهنگ در کنار دیگر نهادهای فرهنگی به فکر ایجاد و توسعه مراکز تفریحی در شهر کرمانشاه بیفتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۱:۵۵

سومدیریت و ناکارآمدی و بی مسولیتی شدید مدیریت شهری کرمانشاه سبب خسارت فراوان به توسعه و عمران شهری و عقب ماندگی کرمانشاه از توسعه شده . متاسفانه شورای شهر کرمانشاه حتی از انجام امور داخلی خود و تشکیل یک جلسه رسمی برای تصمیم گیری در خصوص امور داخلی و انتخاب هیات مدیره شورا ناتوان است تا چه برسد تصمیم گیری کلان برای یک کلانشهر!!! لطفاً پیگیری فرمایید باتشکر

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۰۳

متاسفانه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۳:۲۰

سلام در شهر کرمانشاه متاسفانه دیدگاه مسئولین هیچوقت مردم و نیازهای اجتماعی فرهنگی آنها نبوده است. این وظیفه برعده شهرداری بوده