• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403052214504
  • خبرنگار : 50300

یک اقتصاددان:

بنگاه‌های کوچک، ‌عمده‌ بار اشتغال را به دوش می‌کشند

بنگاه‌های کوچک، ‌عمده‌ بار اشتغال را به دوش می‌کشند

ایسنا/خوزستان استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت حمایت از صنایع کوچک و متوسط، گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط، عمده بار اشتغال کشور را بر دوش می‌کشند و می‌توانند زمینه توسعه پایدار اقتصاد کشور را فراهم کنند.

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز ملی حمایت از صنایع کوچک بر اهمیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک در رشد تولید تاکید و اظهار کرد: یکی از انحرافاتی که در بیان برخی اقتصاددانان و یا سیاست‌گذاران دیده می‌شود این است که رشد اقتصادی را هدف قرار می‌دهند، درحالی که رشد اقتصادی به تنهایی منجر به توسعه اقتصادی نمی‌شود.

وی ادامه داد: رشد فقرزدا یا اشتغالزا بسیار اهمیت دارد چون رشد اقتصادی به تنهایی و به خودی خود، کمکی به رفاه حال جامعه نمی‌کند. بنابراین باید این ادبیات اقتصادی اصلاح شود و به دنبال رشد اشتغال‌زا، عدالت‌خواهانه و فقرزدا باشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از ابزارهای مهم رشد اشتغالزا، سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی از جمله صنایع کوچک است. بنگاه‌های کوچک و متوسط، عمده بار اشتغال کشور را بر دوش می‌کشند و می‌توانند زمینه‌ را برای توسعه پایدار اقتصاد کشور فراهم کنند.

افقه عنوان کرد: در دولت یازدهم به ویژه پس از برجام، رشد اقتصادی کشور به ۱۲ درصد رسید، اما چون همراه با توزیع رشد درآمد نبود و بیشتر ناشی از رشد اقتصادی در بنگاه‌های بزرگ بود بسیاری از مردم فکر می‌کردند که چنین رشدی، دروغ است چون منافعی از آن ندیدند.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور و ضرورت حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک، افزود: در شرایط فعلی کشور و نیاز به اشتغالزایی، دولت باید توجه بیشتری به این بخش کند و زمینه لازم برای سرمایه‌گذاران واقعی بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند و در رفع مشکلات همت گمارد.

این اقتصاددان با اشاره به چالش‌های صنایع کوچک، گفت: صنابع بزرگ به دلیل برخورداری از منابع مالی و ارتباطات وسیع با سیاستمداران و دولت‌ها، عموما مشکلات عمده‌ای ندارند اما بنگاه‌های کوچک و متوسط، درگیر بروکراسی‌های اداری، قوانین تولید و نبود مدیریت خوب در بخش ملی و محلی هستند که این مسایل چالش‌آفرین شده‌اند.

افقه با اشاره به وضعیت فعلی صنایع کوچک افزود: اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاه‌های فعال در شهرک‌های صنعتی تعطیل هستند و تعداد بنگاه‌های فعال نیز تنها ۵۰ درصد ظرفیت خود را به کار گرفته‌اند. علت این شرایط، مسایل داخلی است و ناشی از سیاست گذاری‌های غلط در این بخش است. نتیجه این چالش‌ها، کاهش فرصت‌های اشتغال و گسترش فقر است. بنابراین ضروری است که برای بهبود شرایط اشتغال و وضعیت مالی جامعه، در بنگاه‌های کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری شود چون رشد اقتصادی و بهبود درآمد را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به قوانین دست و پاگیر بانکی در رابطه با بنگاه‌های اقتصادی، گفت: متاسفانه، بانک‌ها به سمت فعالیت‌های غیرمولد پیش رفته‌اند البته این مساله تقصیر بانک‌ها نیست چون بهرحال بنگاه اقتصادی هستند. بنابراین در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود بیشتری داشته باشد. از آنجایی که مشکلات تولید زیاد است، بنابراین از دادن تسهیلات ابا دارند اما این وضعیت به این معنا نیست که بانک‌ها باید رها شوند و قوانینی در این خصوص وضع نشود.

افقه با اشاره به راهکار افزایش مشارکت بانک‌ها گفت: برای مشارکت بانک‌ها در تولید، نیاز است سودآوری تولید افزایش پیدا کند و موانع تولید از سر راه برداشته شوند، چون اگر این چالش حل نشده باقی بماند، در نهایت همه این‌ها به ضرر بخش تولید و توده مردم خواهد بود. بانک‌ها باید در جهت مشارکت در تولید ساماندهی شوند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha