• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403052114426
  • خبرنگار : 50649

رئیس جهاد کشاورزی فارس خبر داد

راه‌اندازی مرکز رصد فناورانه فعالیت‌های کشاورزی در فارس

راه‌اندازی مرکز رصد فناورانه فعالیت‌های کشاورزی در فارس

ایسنا/فارس رئیس جهاد کشاورزی فارس از راه‌اندازی مرکز رصد فعالیت‌های کشاورزی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی طی دو ماه آینده در این استان نزدیک خبر داد.

مجتبی دهقان‌پور امروز، ۲۱ مرداد در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح آخرین اقدامات انجام شده و برنامه‌های دستور کار حوزه کشاورزی در استان فارس پرداخت و گفت: در این حوزه به دنبال ایجاد یک مرکز رصد برای پایش و ارزیابی تمام فعالیت‌های کشاورزی استان هستیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم این مرکز که سیستم تصمیم‌یار است را مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و فناورانه حداکثر تا ۲ ماه آینده به عنوان یکی از اقدامات موثر راه‌اندازی در شیراز کنیم.

دهقان‌پور با تأکید بر اینکه امروز برای اینکه کشاورزی بهره‌ور و سودمند داشته باشیم، باید به دنبال کشاورزی دانش‌بنیان باشیم، گفت: باید از کشاورزی دانش‌بنیان به کشاورزی بهره‌ور و پایداری در تولید برسیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: در مقوله کشاورزی دانش‌بنیان باید یکسری اقدامات را برای اثرگذاری بیشتر و حفظ منابع آب و خاک در نظر بگیریم تا بتواند بر پایداری تولید اثرگذار باشد و نیاز جامعه هدف را برطرف کند.

وی با بیان اینکه افزایش امور دانش‌ در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه این اقدام اثرات خوبی داشته است و در این طرح چند رویکرد را به لحاظ علمی و فنی و نوع کشت دنبال کردیم.

دهقان‌پور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در مناطق از جمله استفاده از محققین موضوعی در هر منطقه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی از جمله حفظ نباتات، آب و خاک برای استخراج و رفع نیازهای مناطق مورد هدف را از جمله رویکردهای طرح افزایش امور دانش دانست.

رئیس جهاد کشاورزی فارس، شناسایی نیازها از طریق جوامع روستایی و کشاورزی و با رویکرد از پایین به بالا را از مهم‌ترین اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و غیردولتی نیز در این طرح به عنوان بازوان کمکی لحاظ شده است.

وی همچنین اهمیت توجه به آموزش‌ها در این حوزه را یادآور شد و گفت:  آموزش‌ها را به سمت بازاریابی برده‌ایم یعنی آموزش مبتنی بر بازاریابی و در تلاش هستیم تا این آموزش‌ها را در سطح استان گسترش دهیم. 

دهقان‌پور در خصوص هوشمندسازی بخش کشاورزی گفت: استفاده از فناوری‌های ار اس، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و هوش تجاری و یادگیری ماشین می‌تواند با استفاده از یک پلتفرم به ما کمک کند تا بهترین تصمیم را در بخش کشاورزی بگیریم و ما به دنبال ایجاد آن هستیم.

وی گفت: در حوزه جهاد کشاورزی به دنبال ایجاد یک مرکز رصد برای پایش و ارزیابی تمام فعالیت‌های کشاورزی هستیم و در تلاش هستیم این مرکز را که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و فناورانه است و سیستم تصمیم یار است، تا دوماه آینده به عنوان یکی از اقدامات موثر راه‌اندازی کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس، از استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف علمی از جمله مرکز تحقیقات، دانشگاه شیراز، شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات خبر داد و افزود: در همین راستا دفتری تحت عنوان مراکز علمی دانشگاهی تشکیل دادیم و وطیفه این دفتر آن است که اقدامات موثری که در دنیا و در کشور در حوزه کشاورزی انجام شده و منطبق و سازگار با زیست بوم استان است را شناسایی و به کار بگیریم.

 وی گفت: این دفتر می‌تواند کمک کند تا مسائل علمی که ما به دنبال آن هستیم به صورت نظام‌مند و مشخص کانالیزه و اجرایی شود.

دهقان‌پور با یادآوری اینکه تمام این مباحث به مقوله امنیت غذایی برمی‌گردد، افزود: استان فارس به لحاظ تولید محصولات کشاورزی مقام دوم کشور را دارد و بیش از ۱۱ درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان فارس تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش استان در تولید محصولات دامی و کشاورزی و تنوع تولیدات مختلف در استان گفت: از آنجا که ۶ درصد جمعیت کشور در استان فارس است در حالی‌که تولیدات استان فارس دوبرابر نیاز استان است ما به دنبال جذب و افزایش اعتبارات در این حوزه هستیم تا بتوانیم زنجیره امنیت غذایی را به خوبی تامین کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود از خرید بیش از ۹۹۰ هزار تن گندم در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: امسال تاکنون بالغ بر ۹۰۵ هزار تن گندم از گندمکارن خریداری شده است و امیدواریم با حمایت از تولید بتوانیم نقش موثر خود را ایفا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha