• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052114304
  • خبرنگار : 50558

کارشناس مسائل بین‌الملل: حیات نتانیاهو بستگی به ادامه جنگ دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل: حیات نتانیاهو بستگی به ادامه جنگ دارد

ایسنا/خراسان رضوی نشانه‌ها حاکی از آن است در حالیکه نتانیاهو زیر بار انتقادات، اختلافات و اعتراضات در کابینه و افکار عمومی داخلی‌اش از یک سو و از سوی دیگر پیگیری‌های نهادهای بین‌المللی مانند حکم بازداشتش توسط لاهه و همچنین اعتراضات افکار عمومی جهان به سختی کمر راست می‌کند، تمایلی به پایان جنگ ندارد و می‌خواهد حتی‌المقدور تا زمان انتخابات آمریکا و روی کار آمدن ترامپ از جنگیدن دست نکشد. 

اسماعیل هنیه، رهبر پیشین سیاسی حماس زمانی توسط صهیونیست‌ها ترور شد که طبق گفته دیپلمات‌های آمریکایی، مذاکرات آتش‌بس در آستانه پیشرفت قرار داشت. اخیرا نیز درست اندکی پس از اینکه آمریکا، قطر و مصر بیانیه‌ای صادر و بر لزوم از سرگیری‌ هر چه سریع‌تر مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی تاکید کردند، رژیم صهیونیستی مدرسه‌ای در غزه را هدف قرار داد و جان قریب به ۱۵۰ فلسطینی دیگر را گرفت. در حقیقت این چندمین بار است که رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از اینکه کور سوهای امیدی از احتمال توافق روشن می‌شود، با انجام جنایتی جدید تمام امیدها را بر باد می‌دهد. 

اکنون نتانیاهو در حالی به انتخابات آمریکا امیدوار است که هر لحظه جایگاهش به عنوان نخست وزیر توسط افرادی مانند لاپید مورد تهدید قرار می‌گیرد و متزلزل است و از سویی دیگر رقیب ترامپ نه یک سیاستمدار کهنسال، بلکه کامالا هریس دموکراتی است که بخش زیادی از آمریکایی‌ها از او انتظار دارند به جنگ غزه پایان دهد. 

اکنون و در وضعیتی که رهبر سیاسی حماس تغییر کرده، حدودا تا ۳ ماه دیگر انتخابات آمریکا برگزار می‌شود و شخص دیگری به جای بایدن به کاخ سفید پا می‌گذارد و از سویی معلوم نیست نتانیاهو چند صباح دیگر دوام می‌آورد و تکلیف مذاکرات و آتش‌بس چه خواهد شد.

داریوش پایسته، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره این شرایط می‌گوید: نتانیاهو از ابتدای جنگ تاکنون بارها تلاش کرده با انجام ترورهای جدید، بر سر راه مذاکرات آتش‌بسی که قرار بود در مصر، ترکیه یا قطر به نتیجه برسد، مانع‌تراشی کند، چراکه اساسا ادامه حیات نتانیاهو بستگی به ادامه جنگ دارد؛ آن هم جنگ نه فقط در غزه، بلکه در سراسر منطقه تا بتواند تمام رقبا، مخالفان و به تعبیر خودش دشمنانش را یکجا از بین ببرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل: حیات نتانیاهو بستگی به ادامه جنگ دارد
جنایت بامداد روز گذشته اسرائیل در مدرسه التابعین غزه

پایسته با اشاره به امید نتانیاهو به انتخابات آمریکا و روی کار آمدن ترامپ، درخصوص اینکه او تا کجا می‌تواند به همین منوال به طولانی کردن جنگ ادامه دهد، عنوان کرد: آمریکا توانایی تاثیرگذاری گسترده‌ در تحولات منطقه‌ای را ندارد، مخصوصا اگر یک طرف ماجرا یهودیان و اسرائیلی‌ها باشند. ساختار داخلی و قدرت یهودیان در بافت سیاسی آمریکا باعث شده هر جا بحث صهیونیست، یهودیت و اسرائیلی‌ها در میان باشد، چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان نتواند از اهرم فشار استفاده کنند. اما آن جایی که بحث تامین منافع صهیونیست‌ها مطرح باشد، آمریکایی‌ها با دادن امتیاز به طرف‌های مقابل و درگیر نشدن بیشتر در مسئله می‌توانند به سمت تنش‌زدایی در منطقه حرکت کنند.

وی اضافه کرد: حال در مورد اینکه نتانیاهو تا کجا می‌خواهد به طولانی کردن جنگ ادامه دهد، باید گفت نتانیاهو یک هدف راهبردی برای خودش تعریف کرده و آن هدف این است که در زمان خودش تمام دشمنانش را از بین ببرد و منطقه را عاری از به قول خودش «یهودستیزان» کند. این اهداف پوچ در نگاه راستگرایان افراطی رژیم دیده می‌شود و تا زمانی که انتخابات مجددی در اسرائیل برگزار نشود یا نتانیاهو کنار نرود، این اندیشه پابرجاست و تداوم دارد و کش‌وقوس‌ها را در منطقه خواهیم داشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درخصوص انتصاب یحیی سنوار به ریاست دفتر سیاسی حماس و تاثیرات آن بر روند آتش‌بس، گفت: سنوار حدود ۲۲ سال زندانی صهیونیست‌ها بوده و خودش با مبادله اسرا میان حماس و اسرائیل آزاد شد. این تفکر که برای آزادسازی اسرای فلسطینی و سرزمین‌های اشغال‌شده، باید از میان صهیونیست‌ها گروگان گرفته شود، تفکری است که سنوار را در سال ۲۰۱۱ از زندان آزاد کرد. سنوار شخصیت مدیر، مدبر و رهبرگونه‌ای دارد که می‌تواند برای نیروهای فلسطینی الگو باشد.

پایسته ادامه داد: سنوار تفکر دیپلماتیک دارد، اما اجرای این تفکر از طریق راهبرد نظامی در کوتاه‌مدت ممکن است. بر همین اساس گروگان‌هایی که حماس از بین صهیونیست‌ها گرفت، فقط به خاطر این بود که از طریق مبادله آن‌ها بخشی از حقوق فلسطینیان احقاق شود. سنوار فنون و اصول مبادله و مذاکره را یاد دارد اما با روشی که خاص خودش است. او راهبردی نانوشته دارد که مخصوص حماس است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha