• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052114254
  • خبرنگار : 50042

رشد حدود ۵ درصدی اهدای خون در گیلان

رشد حدود ۵ درصدی اهدای خون در گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل انتقال خون استان گیلان گفت: از ابتدای سال جاری تا نیمه مردادماه ۳۵ هزار و ۶۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابقه سال گذشته ۴.۱۹ درصد رشد داشته است.

دکتر بابک پاکدل امروز، ۲۱ مردادماه در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی نیازهای خونی استان، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا نیمه مردادماه ۴۰ هزار و ۲۸۶ نفر به پایگاه‌های خون استان مراجعه کردند که ۳۵ هزار و ۶۹۷ نفر از آن‌ها موفق به اهدای خون شدند.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته در مدت مشابه ۴۰ هزار و ۷۷ مراجعه‌کننده به پایگاه‌های خون داشتیم که ۳۴ هزار و ۲۶۱ نفر آن‌ها موفق به اهدای خون شدند، افزود: در ۵ و نیم ماه نخست امسال علاوه‌بر رشد ۴.۱۹ درصدی تعداد اهداکنندگان، میزان مراجعه‌کنندگان نیز رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه امسال ۳۴ هزار و ۵۱۷ نفر از اهداکنندگان خون آقا و۱۱۸۰ نفر از اهداکنندگان خانم بودند، گفت: ۱۰ هزار و ۲۸۴ نفر از اهداکنندگان جوانان زیر ۳۵ سال هستند، علاوه بر این ۲۰ هزار و ۲۷۰ اهداکننده مستمر خون و ۵۰۲۰ اهداکننده بار اولی بوده‌اند.

پاکدل با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود خونی در گیلان نداریم و ذخیره خون استان ۱۲ روز است، بیان کرد: از هر کیسه خون سه محصول گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما استخراج می‌شود که هر کدام به دمای خاصی نیاز دارند تا در اختیار بیماران نیازمند قرار ‌گیرند، عمر پلاکت تنها سه روز بوده که مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان است.

وی با بیان اینکه می‌طلبد که بانوان استان در اهدای خون و تامین نیاز خونی بیماران نقش فعالانه‌تری داشته باشند، گفت: مشارکت بانوان در امر نجات بخش اهدای خون در کشور و استان ما کمتر از حد انتظار است در حالیکه در کشورهای پیشرفته دنیا شاخص اهدای خون بانوان و آقایان تقریبا برابر است.

مدیرکل انتقال خون گیلان وجود جمعیت سالمندی و نرخ جوانی جمعیت را از جمله دغدغه‌های اهدای خون سالم عنوان و تصریح کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، یک نیاز همیشگی و مستمر روزانه است.

پاکدل با اشاره به رشد ۱۱۱ درصدی اهدای پلاکت در استان، گفت: از ابتدای سال تا نیمه مردادماه ۲۲۶ نفر پلاکت سینگل اهدا کردند که مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۷ مورد بوده، رشد چشمگیری داشته و این حاصل همراهی‌های شما اصحاب رسانه است.

وی افزود: امسال ۲۶ هزار و ۶۸۵ واحد تولید پلاسما جهت ساخت داروهایی پلاسمایی داشتیم، همچنین ۲۸ هزار و ۴۸۵ واحد کیسه‌های گلبول قرمز کم لکوسیت ویژه بیماران تالاسمی تولید کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۲ درصدی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha