• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052114246
  • خبرنگار : 71661

روایت پزشک آمریکایی از وضعیت تکان‌دهنده کودکان غزه

روایت پزشک آمریکایی از وضعیت تکان‌دهنده کودکان غزه

پزشک آمریکایی متخصص اطفال به نیویورک‌تایمز گفت، تجهیزات بیمارستان‌های غزه کافی نیست و تخصص پزشکان در آنجا به کارشان نمی‌آید.

به گزارش ایسنا، دکتر «احمد یوسف» پزشک آمریکایی متخصص کودکان و مدیر بخش مراقبت‌های ویژه در «آرکانزاس» مدتی پیش به غزه رفت تا با کمک تخصص خود، به بیماران کمک کرده و خدمات درمانی پیشرفته‌ای را به آنان ارائه کند، اما آنچه او با آن مواجه شد، از بدترین تصوراتش هم بدتر بود و این پزشک آمریکایی را به ثبت مشاهدات خود واداشت.

او می‌گوید: «کاری که من بیشتر آنجا انجام می‌دادم، تریاژ بیماران و مدیریت تلفات جمعی بود. در آنجا خبری از مراقبت‌های پیشرفته I.C.U نبود. در اکثر موارد کار به آنجا نمی‌رسید و فلسطینیان می‌مردند.»

این پزشک به‌عنوان داوطلب با سازمان «مِدگلوبال» همکاری داشته، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده که در سراسر جهان کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌دهد.

او با گذراندن سه هفته در یکی از آخرین بیمارستان‌های فعال در غزه، از تأثیر شدید جنگ بر کادر درمانی و غیرنظامیان، به ویژه کودکان فلسطینی سخن می‌گوید و گزارشی تکان‌دهنده از آنچه شاهد آن بوده را با نیویورک تایمز به اشتراک گذاشته است، از جمله فیلم‌های نادری از داخل بیمارستان الاقصی در دیرالبلح.

به گزارش نیویورک‌تایمز، در طول اقامت یوسف در این بیمارستان، تیم‌های پزشکی به طور خستگی‌ناپذیری تلاش کردند تا تلفات ناشی از بمباران‌های مداوم ارتش رژیم اشغالگر در مناطق هم‌جوار را مدیریت کنند، از جمله مناطق امن بشردوستانه.

به گزارش رسانه آمریکایی، این بیمارستان با سه برابر ظرفیت خود فعالیت می‌کرد و کارکنان اغلب مجبور بودند بیماران را که بسیاری از آنها کودکان بودند، بر روی تکه‌های مقوا روی زمین درمان کنند. آنها همچنین از فقدان لوازم ضروری مانند خون، گاز استریل و مواد بیهوشی رنج می‌بردند و بسیاری از بیماران به دلیل جراحات خود، جان باختند.

احمد یوسف می‌گوید: «تصمیم‌گیری‌ها به صورت لحظه‌ای انجام می‌شد و تمام تلاش خود را می‌کردیم. هرچه بیشتر در آنجا ماندم، فهمیدم که نقشم طبابت نیست، بلکه شهادت درباره آن وضعیت است.»

این پزشک رفته‌رفته تجارب خود را با دوستان و خانواده‌اش در واتس‌اپ به اشتراک گذاشت. یکی از نوشته‌های او در تاریخ ۳۰ ژوئن درباره یک پسر نوجوان است که اولین کلماتش پس از خارج شدن از دستگاه تنفس مصنوعی، این بوده: «لطفاً بگذارید با پدرم تماس بگیرم. فقط می‌خواهم مطمئن شوم که او حالش خوب است و او هم بداند که من خوبم.»

مقامات غزه گزارش داده‌اند که از آغاز این جنگ، دست‌کم ۱۰ هزار کودک فلسطینی کشته شده‌اند و بسیاری دیگر با آسیب‌های جسمی و روحی مادام‌العمر روبرو هستند. بنا به گفته سازمان‌های امدادی بین‌المللی، در ۹ ماه گذشته بیش از ۵۰۰ کارمند درمانی هم در حملات رژیم اشغالگر به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش رسانه آمریکایی، نوشته‌های این پزشک نشان‌دهنده واقعیت تلخ و رو به وخامت زندگی در غزه است. او در یکی از پیام‌های خود در ۹ ژوئیه نوشته است: «هر بار که فکر می‌کنم اوضاع نمی‌تواند از این بدتر شود، اوضاع بدتر می‌شود.»

احمد یوسف در این ویدئو می‌گوید: «امروز بدترین روز است، به یک مدرسه حمله کرده‌اند. بچه‌ها نمردند، سوختند؛ زنده‌زنده سوختند... فکر نمی‌کنم مردم واقعا بدانند که اوضاع چقدر بد است.»
او می‌گوید: «آنچه در آنجا دیدم قابل توصیف نیست. مجبور بودم از مشاهداتم تصویربرداری کنم، زیرا اگر این کار را نمی‌کردم، کسی حرف مرا درباره وقایعی که رخ داده، باور نمی‌کرد.»
پزشک آمریکایی در پنجم ژوئیه در یادداشت‌های خود نوشته است: «این از تمام تصوراتم بدتر است. از قفسه سینه یک نوزاد، ترکش خارج کردم. دستکش برای ما یک رویاست و زخم‌ها با الکل و بتادین ضدعفونی می‌شوند، البته اگر خوش‌شانس باشیم.»

او می‌گوید: «هر گاه که آمبولانسی وارد محوطه بیمارستان می‌شد، اولین پرسشی که برای همه پیش می‌آمد این بود که کدام منطقه را زده‌اند؟ نکند منطقه‌ای که خانواده‌ام آنجا هستند، بمباران شده باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha