• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403052114224
  • خبرنگار : 50377

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خبرداد

اجرای طرح مطالعاتی حذف پروژه «سد فینسک» توسط دانشگاه شهید بهشتی در دولت سیزدهم

اجرای طرح مطالعاتی حذف پروژه «سد فینسک» توسط  دانشگاه شهید بهشتی در دولت سیزدهم

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران گفت: اجرای طرح مطالعاتی حذف پروژه «سد فینسک» توسط دانشگاه شهید بهشتی در دولت سیزدهم کلید خورد.

حیدر داوودیان امروز ۲۱ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته خبرنگار با اشاره به اینکه، سال ۱۳۸۶ در استان مازندران مجوز احداث سد فینسک صادر شد که مقرر شد برای ۷.۵ میلیون متر مکعب تامین آب شرب سدی را حوزه سیاسی استان سمنان و حوزه آبریز استان مازندران احداث شود، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ جلسه مهندسی ارزش با پیگیری نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که دفاع قوی صورت گرفت که تصمیم گرفته شد این سد حذف شود ولی در تامین آب شرب و احداث یک بند ۷.۵ میلیون متر مکعب مشکل آب شرب استان سمنان باید حل شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت، شهید رئیسی در سفر رییس جمهور به سمنان در شورای اداری نسبت به بررسی مطالعاتی سد فینسک توسط یکی از دانشگاه‌ها دستور دادند که در این راستا با دانشگاه تهران قراردادی امضا شد که نتیجه این بررسی مطالعاتی حذف سد فینسک بود، ولی تامین آب شرب استان سمنان در دستور کار قرار گرفت که در سفر رییس جمهور برای انتقال آب به استان سمنان هر ساله اعتبار در نظر گرفته می‌شود .

این مسئول نسبت به گسترش کشت دوم برنج در استان هشدار داد و گفت: استقبال کشاورزان به انجام کشت دوم برنج علاوه بر خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی در مرکز و غرب استان، نگرانی فرونشست زمین در شرق استان را دو چندان کرده است.

داوودیان یادآور شد: از آن جایی که طبق قانون شرکت آب منطقه‌ای موظف به تامین آب کشاورزی برای کشت دوم نیست، شالیکاران عمده آب مصرفی را در این مرحله از چاه‌های نیمه عمیق و عمیق تامین می‌کنند که برداشت بی رویه سبب نفوذ آلودگی به آب‌های زیر زمینی می‌شود.

وی با تاکید بر این که توسعه کشت دوم برنج به شرق استان مازندران نیز رسیده است، ادامه داد: فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب زیرزمینی برای شالیکاری در شرق استان محتمل شده است.

وی با توضیح این که امکان بازگشت و ترمیم منابع آب های زیرزمینی وجود ندارد، ادامه داد: پیشروی آب شور به سمت آب‌های زیرزمینی و از بین رفتن چشمه‌های آب شیرین از چالش‌های جدی ناشی از کشت دوم برنج بر منابع آبی مازندران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با ذکر این نکته که کشاورزی سال زراعی جاری استان در سخت‌ترین شرایط پرشدگی سدهای استان، عملیاتی شده است، بیان کرد:  برنج‌کاری در دشت تجن ساری فقط با حجم ذخیره ۴۷ میلیون متر مکعبی سد شهید رجایی شروع شد و خوشبختانه با نوبت بندی، بارندگی‌های بهنگام و همکاری کشاورزان بدون رها شدن زمین، انجام شد.

داوودیان با تاکید بر این که کشاورزی در منطقه مرکزی مازندران نیز با حجم ذخیره ۸۶ میلیون مترمکعب در سد شهید صالحی مازندرانی انجام شد، ادامه داد:  اگرچه آورد و دبی پایین رودخانه هراز که تامین کننده آب کشاورزی ۱۱۰ هزار هکتار شالیکاری دشت هراز است، امسال با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به دوره درازمدت مواجه شد، اما با بارش های بهنگام، شالیکاران با کمبود آب مواجه نشدند.

وی با اظهار این که به دلیل کاهش بارندگی و تغییر اقلیم طی سال های گذشته از سطح زمین های شالیزاری استان حدود ۱۰ هزار هکتار کم شد، گفت:  اگر نسبت به مدیریت کشت دوم برنج در استان بی توجهی و غفلت صورت بگیرد با خطر فرونشست و پیشروی آب شور ،حتی با تهدید کشاورزی کشت اول برنج مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به این که نگرانی در مورد کمبود آب شرب، آب کشاورزی و پیدایش و گسترش پدیده خشکسالی استان زمانی بیشتر می شود که مهار آب سطحی افزایش نیابد، گفت: تاکید می‌کنم؛ امروز مدیریت آب سطحی در دشت که با تغییر اقلیم شاهد کاهش آورد رودخانه‌های بالا دست مازندران هستیم، بسیار مهمتر شده است.

داوودیان مجموعه میزان مصارف سالانه آب در بخش های کشاورزی، صنعتی و شرب مازندران را سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با توجه به بارندگی‌ها، سالانه برابر با چهار و نیم میلیارد مترمکعب، توجه به مهار آب با تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری در سد سازی، باید عملیاتی به خود بگیرد.

وی بر لزوم شتاب بخشی در ایجاد مخازن برای جمع آوری آب سطحی از طریق سد سازی ، سدهای لاستیکی و دیگر سازه های مخازن تاکید کرد و اظهار کرد: امروز سفره های آب زیرزمینی مازندران نیاز به حفاظت جدی دارد و رویه برداشت های کنونی بسیار نگران کننده شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به وجود هفت هزار کیلومتر رودخانه در استان اشاره ‌و تاکید کرد: علاوه بر رعایت حریم ها، بستر رودخانه ها باید مورد حفاظت جدی قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha