• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052114202
  • خبرنگار : 50549

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد

جبران کمبود سرانه ملی سلامت با ورود فعالان اقتصادی به این حوزه

جبران کمبود سرانه ملی سلامت با ورود فعالان اقتصادی به این حوزه

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود سرانه ملی سلامت با سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در این حوزه جبران می‌شود.

محمود شبستری، امروز یکشنبه، ۲۱ مردادماه در اولین نشست فعالان اقتصادی و خیرین حوزه سلامت با رویکرد مسئولیت اجتماعی، بیان کرد: نگاه ما در حوزه سلامت به حدود سه تا چهار دهه پیش برمی‌گردد که در حوزه خراسان  و مشهد به صورت احداث بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خود را نشان داد.

وی افزود: بر این اساس یک پایه و بنیاد حوزه سلامت از قدیم در مشهد نهادینه شده و بار عظیمی از کار درمان شهر را انجام می‌دهد و خیلی از این خدمات رایگان و یا در حد تعرفه‌های خیریه انجام می‌شود، در حالیکه این مراکز می‌توانند با ظرفیتی که دارند کار یک مرکز خصوصی را انجام داده و درآمدزایی کنند اما این مراکز همچنان هویت خیریه‌ای خود را حفظ کرده و چندین دهه به بیماران خدمات ارائه داده‌اند.

شبستری اظهار کرد: مشهد در حوزه خیرین سلامت سرآمد است و در این مقوله بحثی نیست اما با توجه به بررسی شرایط، چالش‌هایی هست که باید پذیرفت آن هم  این است که سرانه سلامت از درآمدهای ناخالص ملی پنج درصد است، اما آیا این پنج درصد کفاف می‌دهد تا حوزه سلامت را سرپا نگه داریم؟ البته این امربه نگاه ما به حوزه سلامت باز می‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: امروز در کشور ما و  در حوزه سلامت، آموزش با درمان ادغام شده که البته منتقدینی هم دارد و این نیز محل بحث است، در گذشته بهداشت و درمان جداگانه بود اکنون ادغام شده و ثمراتی هم دارد اما مشکلاتی هم دارد که امید است در دوره جدید ریاست جمهوری نگاه به حوزه سلامت تقویت شود و سرانه ملی در این حوزه افزایش یابد، این در حالی است که در کشورهای حوزه خلیج فارس سرانه سلامت به ۲۰ درصد هم می‌رسد.

وی ادامه داد: برای کمبودهای مراکز درمانی در نقاط  دور دست باید از نقاط مرکزی برداریم و به آن نقاط برسیم لذا با این منابع محدود، مراکزی که در حوزه آموزش و درمان دچار چالش است باید به نقاط دور هم کمک کند.

شبستری افزود: در شرایطی که اکنون در حوزه سلامت با آن مواجه هستیم سهم حوزه سلامت از درآمدهای ناخالص ملی کم است و در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد که امید ما به خیرین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: ادغام آموزش و درمان مزایا و معایبی دارد اما اگر فقط به نقد بپردازیم، چه در بحث سرانه ملی چه در ادغام آموزش و درمان، کاری از پیش نمی‌رود، لذا باید ببینیم از چه مسیری می‌توانیم پیش برویم بر این اساس ضرورت دارد  به سمت تعامل با سازمان‌ها، نهادها و خیرین برویم که می‌توانند در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان کرد: خیرینی در مشهد هستند که می‌توانستند هتل بسازند و یا در سایر زمینه‌ها سرمایه‌گذاری سودآور داشته باشند اما در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری یک طرفه کردند و نام نیک آنان برای همیشه ماندگار خواهد بود.

شبستری اظهار کرد: تعامل و هم‌افزایی مدل خوبی برای حل مشکلات حوزه سلامت است لذا اتاق بازرگانی با این اقدام در واقع فعالان اقتصادی را به سمت سرمایه‌گذاری  موثر در حوزه سلامت، برای شکوفایی  حوزه سلامت و حوزه اقتصادی هدایت می‌کند.

وی با اشاره به شرایط حوزه سلامت شهر مشهد تصریح کرد: نگاه ما به کمبودهای حوزه سلامت و اعتراضات پزشکان و پرستاران نباید منفی باشد؛ چراکه خیلی از اوقات حرف حق است و پاسخ به حق‌خواهی آنان از سوی متولیان امر میسر نیست.

شبستری یادآور شد: کسری در همه جا هست که یا باید سرانه افزایش یابد و یا در حوزه آموزش و درمان فکری کنیم که زمان‌بر است، اما می‌توانیم از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها و افراد خیر کمک بگیریم که چالش‌های این حوزه را رفع کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اکنون بیشترین هزینه‌های درمانی برای بیماران سرطانی صرف می‌شود اما یک مرکز غربالگری نداریم تا این هزینه‌ها کاهش یابد؛ در سال ۹۶ یک ساختمان برای این مرکز در نظرگرفته شد که پس از چند سال به سراغ سرانه ملی رفتیم و امسال ساختمان تشخیص درمان سریع شهید آیت‌الله رئیسی راه‌اندازی شده و اکنون دستگاه‌های تشخیص سرطان در حال نصب است و یا برای نصب آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود مشکلات و بلاتکلیفی احداث مراکز حوزه سلامت شایسته این شهر، مسئولان این شهر، مسئولان دانشگاه علوم  پزشکی و فعالان اقتصادی  شهر نیست، گفت: از این ساختمان هفت طبقه، دو طبقه آماده شده و برای پنج طبقه دیگر نیاز به تأمین هزینه داریم و اشکال از ما است که در انتقال مشکلات  حوزه سلامت به مردم ایراد داریم .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha