• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052114054
  • خبرنگار : 71628

اعتراضات در قبرس به افزایش حضور نظامی آمریکا

اعتراضات در قبرس به افزایش حضور نظامی آمریکا
ناو آبی‌ و خاکی «یواس‌اس وسپ» آمریکا در بندر لیماسپول قبرس

ورود یک ناو جنگی آمریکایی به یکی از بنادر قبرس جنوبی، مورد اعتراض یکی از احزاب اصلی اپوزیسیون این کشور و ساکنان بومی قرار گرفت که درباره افزایش تنش‌ها در منطقه شرق مدیترانه و غرب آسیا به واسطه تمرکز نیروهای نظامی خارجی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، احزاب اپوزیسیون در دولت یونانی قبرس جنوبی نارضایتی خود نسبت به افزایش حضور نظامی آمریکا در این منطقه را با اعلام دلایل خود از جمله افزایش حضور نظامیان آمریکایی در بنادر این کشور و وضعیت نوار غزه ابراز کردند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: ورود یک ناو جنگی آمریکایی در روز جمعه به این منطقه، مورد اعتراض شهروندان و احزاب سیاسی قبرس جنوبی قرار گرفت.

حزب ترقی‌خواه خلق کارگر با گرایشات سیاسی چپ افراطی که یکی از احزاب اصلی اپوزیسیون است، در بیانیه‌ای بر افزایش تردد ناوهای جنگی آمریکایی به قبرس جنوبی اشاره کرده و دولت را به تشدید تنش‌ها در این جزیره با اجازه دادن به حضور متمرکز نیروهای نظامی خارجی متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: فضای جنگی متشنج در منطقه خطرات مرگ‌بار بزرگی برای امنیت تمامی کشورها و مردم مدیترانه شرقی و خاورمیانه دارد. سراسر منطقه ما با خطر یک درگیری نظامی گسترده با پیامدهایی بی‌شمار و قابل‌توجه روبه‌رو است.

این حزب تاکید کرد: تمرکز ادامه‌دار نیروهای نظامی آمریکایی در جزیره ما، هم در داخل و هم در خارج از پایگاه‌های انگلیسی، خطرات و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

این حزب با تاکید بر این که این جزیره را نه یک پایگاه ارتش‌های خارجی، بلکه پلی برای صلح و کمک‌های انسانی می‌داند، از دولت یونانی قبرس خواست اقداماتی در این مسیر انجام دهد.

ورود ناو خاکی-آبی «یواس‌اس وسپ»(USS Wasp) در جمعه گذشته به بندر لیماسول، مورد اعتراض ساکنین این بندر، از جمله کنشگران فلسطینی قرار گرفت.

تظاهرات‌کنندگان معتقد بودند که این ناو حامی نسل‌کشی در غزه است و بیان کردند که قبرس نباید از آمریکا و رژیم صهیونیسی حمایت کند.

در همین راستا،‌ »کونستانتینوس لتیمبیوتیس» سخنگوی دولت گفت که تردد اخیر کشتی‌ها و هواپیماها در این جزیره بخشی از برنامه آن برای کمک‌های انسانی در میان تحولات منطقه است.

او حزب مترقی خلق کارگر را به مبالغه درباره این موضوع متهم کرد.

هفته گذشته، وزارت دفاع دولت یونانی قبرس اعلام کرد که نیروهای گارد ملی یونان و نیروی هوایی آمریکا یک رزمایش مشترک را انجام داده‌اند که در این رزمایش، واکنش سامانه‌های دفاع هوایی آزموده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha