• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403052114039
  • منبع : پایگاه‌های خبری

وقتی خودباوری نتیجه می‌دهد...

وقتی خودباوری نتیجه می‌دهد...

ایران برای توسعه و پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود در حوزه‌ای نظیر صادرات نفت و انرژی، هیچ نیازی به اینکه دولت‌های غربی به کشورمان چراغ سبز نشان دهند، ندارد. در حقیقت، تکیه بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تا حد زیادی می‌تواند برای کشورمان راهگشا و دستاوردساز باشد. 

به گزارش ایسنا، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و به طور خاص پس از سال ۲۰۱۸ میلادی که شاهد خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق برجام و تحمیل سیلی از تحریم‌ها علیه کشورمان بودیم، با فشارهای گسترده‌ای دست به گریبان بوده است.  در واقع قدرت‌های غربی هر آنچه داشته‌اند برای به تسلیم واداشتن ایران رو کرده‌اند. 

در این راستا، یکی از حوزه‌هایی که هدفِ بیشترین اعمال فشارها و تحریم‌های جهان غرب بوده، صنعت نفت ایران و به طور خاص صادارات نفت کشورمان بوده است. منطق قدرت‌های غربی در این رابطه نیز این بوده که صادرات نفت، شریان حیاتی اقتصاد ایران است و ضربه زدن به آن می‌تواند حامل دستاوردهای قابل توجهی برای جهان غرب از این منظر که ایران را در مسیری قرار دهد که مطلوب خودش است، باشد. 

با این همه، ایران با اتکا به ظرفیت‌ها و ابتکارهای داخلی، تا حد زیادی این جنس از تفکر را به نقطه شکست رسانده است. به طور خاص، در چند ماه گذشته بسیاری از رسانه‌های غربی نظیر نشریه وال استریت ژورنال به صراحت اعتراف کرده‌اند که ایران در بحث تولید و صادرات نفت خود، به دوره قبل از انعقاد توافق برجام برگشته و بسیاری از قید و بندهایی که قرار بود این توافق از پیش پای ایران بردارد را خودِ کشورمان برداشته است. در این رابطه، به تازگی خبرگزاری رویترز در گزارشی، جلوه‌ای تازه از آثار و نتایج مثبت خودباوری را برای کشورمان مورد اشاره قرار داده است. رسانه مذکور به این نکته اشاره کرده که ایران توانسته مشتریان تازه‌ای برای صادرات نفت خود پیدا کند. 

رویترز به طور خاص با اشاره به کشورهایی نظیر عمان و بنگلادش، تاکید کرده که ایران توانسته برای نفت خود در این کشورها نیز بازاریابی کند. این موضع‌گیری رویترز در شرایطی صورت می‌گیرد که چند ماه قبل نیز برخی از رسانه‌های غربیِ فعال در حوزه انرژی به این مساله اشاره کرده بودند که شمازی از کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان و لهستان هم اقدام به خرید نفت از ایران کرده‌اند. اخباری که همه و همه از افزایش قابل توجه  و متنوع شدن بازارهای صادراتی نفت ایران حکایت دارند. 

اینطور به نظر می‌رسد که ایران برای توسعه و پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود در حوزه‌ای نظیر صادرات نفت و انرژی، هیچ نیازی به اینکه دولت‌های غربی به کشورمان چراغ سبز نشان دهند، ندارد. در حقیقت، تکیه بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تا حد زیادی می‌تواند برای کشورمان راهگشا و دستاوردساز باشد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha