• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403052113915
  • خبرنگار : 71654

ربات‌های آتش‌نشان پا به میدان می‌گذارند

ربات‌های آتش‌نشان پا به میدان می‌گذارند

یک ربات مجهز به دوربین حرارتی و حسگر دود، آتش را خاموش می‌کند و افراد گرفتار در آتش را پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، امکان انجام عملیات از راه دور به آتش‌نشانان این امکان را می‌دهد که وضعیت به وجود آمده را از فاصله ایمن ارزیابی کنند و اقدامات رباتیک را بر اساس آن هدایت کنند.

به نقل از آی‌ای، صنعت رباتیک روز به روز در حال پیشرفت چشمگیری است. افزایش تقاضا برای دستگاه‌های مدرنی که در صنایع مختلف کار می‌کنند، سازندگان را به سمت توسعه ربات‌های پیشرفته سوق داده است که می‌توانند وابستگی به انسان را کاهش دهند. به تازگی یک شرکت چینی برای کمک به فرونشاندن آتش سوزی‌های ویرانگر، خط تولید رباتیک خود را ایجاد کرده است.

ربات‌های اضطراری آتش‌نشانی Guoxing Intelligent به سیستم‌های تشخیص پیشرفته مجهز هستند. دوربین‌های حرارتی، آشکارسازهای دود و حسگرهای گاز به ربات اجازه می‌دهد تا وجود آتش و گازهای خطرناک را شناسایی کند و به طور مؤثر آنها را خاموش کند.

این ربات‌ها می‌توانند توسط انسان در فاصله ایمن از آتش‌سوزی اداره شوند. با استفاده از سیستم‌های ناوبری قوی از جمله جی‌پی‌اس (GPS)، لیدار (LiDAR) و ناوبری اینرسی، این ربات‌ها می‌توانند به طور مستقل در محیط‌های داخلی یا خارجی حرکت کنند.

این قابلیت پیشرفته همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا از موانع اجتناب کنند و به سرعت به محل آتش‌سوزی برسند. ربات‌ها از روش‌های مختلفی برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند.

برای سرکوب آتش، این ربات‌ها از روش‌های مختلفی از جمله سیستم‌های پاشش آب، پخش‌کننده‌های فوم یا خاموش‌کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. این روش به خوبی برنامه‌ریزی شده است تا به طور مؤثر شعله‌ها را خاموش کند و در عین حال آسیب آب را به حداقل برساند.

ظرفیت عملکرد از راه دور به آتش‌نشانان اجازه می‌دهد تا شرایط را از فاصله ایمن ارزیابی کنند و اقدامات رباتیک را بر اساس آن هدایت کنند.

این ربات‌ها که به سیستم‌های ارتباطی مانند وای‌فای یا فرستنده‌های رادیویی مجهز شده‌اند، داده‌ها و ویدئوها را در لحظه به آتش‌نشانان ارسال می‌کنند. این به آنها کمک می‌کند تا وضعیت به وجود آمده را زیر نظر بگیرند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

ربات‌ها می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند

این ربات‌ها می‌توانند در برابر دمای بالا، دود و قرار گرفتن در معرض آب مقاومت کنند. ادعا می‌شود که این ربات‌ها مجهز به مکانیسم‌های بازیابی خود پس از سقوط یا برخورد با موانعی که در حین کار با آنها مواجه می‌شوند، هستند.

به گفته Guoxing Intelligent، این ربات‌ها می‌توانند با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی وارد صحنه‌های آتش‌سوزی شوند و شعله‌های آتش را خاموش کنند. این دستگاه‌ها گسترش آتش را کاهش می‌دهند و در مناطق غیرقابل دسترس یا خطرناک از آتش‌نشانان پشتیبانی می‌کنند.

به گفته این شرکت، پس از وقوع آتش‌سوزی، ربات‌های آتش‌نشان می‌توانند برای بررسی صحنه آتش‌سوزی، جمع آوری اطلاعات از طریق دوربین‌ها یا حسگرها برای کمک به آتش‌نشانان در ارزیابی وضعیت، شناسایی مسیرهای تخلیه و اجرای استراتژی‌های آتش‌نشانی استفاده شوند.

ربات‌های آتش‌نشان می‌توانند وارد فضاهای محدود شده و آتش‌سوزی‌های احتمالی را تشخیص دهند.

در محیط‌های با دمای بالا یا دارای گازهای سمی، ربات‌های آتش‌نشان می‌توانند وارد فضاهای محدود شده، وظایف اکتشاف را انجام دهند، آتش‌سوزی‌های احتمالی یا گازهای خطرناک را شناسایی کنند و به تعیین بهترین رویکرد آتش‌نشانی کمک کنند.

به گفته Guoxing Intelligent، ربات‌های آتش‌نشان می‌توانند افراد گرفتار شده را در صحنه‌های آتش‌سوزی جستجو و مکان‌یابی کنند و ارتباطات ویدئویی و صوتی در لحظه برای هدایت عملیات نجات، کوتاه‌تر کردن زمان نجات و بهبود کارایی نجات ارائه دهند.

این شرکت همچنین ادعا کرد که علاوه بر موقعیت‌های آتش‌سوزی اضطراری، ربات‌های آتش‌نشان می‌توانند برای کارهای نجات و بررسی در سایر محیط‌های خطرناک مانند محیط‌های نشت مواد شیمیایی، آلودگی رادیواکتیو یا ساختمان‌های فروریخته نیز استفاده شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha