• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052113859
  • خبرنگار : 50283

روند کاهشی تراز آب دریا و افزایش حجم لایروبی برای ترددهای دریایی

روند کاهشی تراز آب دریا و افزایش حجم لایروبی برای ترددهای دریایی

ایسنا/گیلان معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: پس از افزایش تراز آب دریای خزر در فاصله سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۳، روند کاهشی تراز آب آغاز شد که این تغییرات نزولی تاکنون تداوم یافته و دریای خزر در حال حاضر با کاهش تراز بیش از ۲ متر در دو دهه اخیر مواجه بوده است.

علی کوهساری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این موضوع اظهار کرد: صرف‌نظر از اثرات سوء زیست محیطی تغییرات یاد شده بر کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر، کاهش سطح آب تهدید جدی برای تجارت و حمل و نقل دریایی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت و نگران کننده تداوم تغییرات نزولی آب خزر در سال‌های آتی بر اساس مطالعات و سناریوهای مختلف است، افزود: شرایط مذکور سبب شده کشورهای ساحلی دریای خزر اقدامات ویژه‌ای را به منظور ایجاد عمق لازم برای تردد ایمن شناورها از طریق اجرای پروژه های لایروبی در دستور کار قرار دهند.

روند کاهشی تراز آب دریا و افزایش حجم لایروبی برای ترددهای دریایی

کوهساری تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز به عنوان متولی دریایی کشور از این قاعده مستثنی نبوده و با انجام پروژه های مطالعاتی، اثرات زیانبار کاهش سطح آب خزر را بر ایمنی تردد شناورها، استحکام سازه هایی چون اسکله‌ها، نرخ انباشت رسوب همچنین ریسک اجرای طرح های توسعه ای بنادر شمالی را موشکافانه بررسی و رصد می‌کند تا با استناد به پژوهش هایی متقن برای انجام اقدامات مقتضی با هدف ادامه حیات تجاری بنادر برنامه‌ریزی کند.

روند کاهشی تراز آب دریا و افزایش حجم لایروبی برای ترددهای دریایی

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: یکی از اقدامات مورد اشاره، اجرای پروژه لایروبی ۵ ساله حوزه بنادر شمالی با ظرفیت لایروبی سالانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب بوده است که سهم بندرانزلی از این پتانسیل ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب لایروبی سالانه تعیین شده است.

کوهساری گفت: با اذعان به این موضوع که متناسب با مساحت پهنه آبی بندرانزلی به ازای هر ۱۰ سانتیمتر کاهش سطح آب، ۱۳۰ هزار متر مکعب به نیازمندی لایروبی بندر برای جبران آن اضافه می شود و متأثر از شرایط کنونی تالاب، آورد رسوب جریانات تالابی به محدوده بندر نیز به شدت افزایش یافته است (رسوبات وارده از تالاب به حوضچه های بندر در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون متر مکعب محاسبه شده است)، ارتقاء ظرفیت های لایروبی بندرانزلی به یک ضرورت تبدیل شده است.

روند کاهشی تراز آب دریا و افزایش حجم لایروبی برای ترددهای دریایی

وی افزود: بدین منظور اجرای یک پروژه لایروبی دیگر از سال ۱۴۰۲ با حجم ۸۰۷ هزار مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۱۳۲۰ میلیارد ریال در ۲ بخش حوضچه بندر برای برداشت لای انباشت وارده توسط جریانات تالابی و بخش تالاب انزلی برای تعمیق آبراه های تالابی پر تردد و البته ایفاء مسئولیت‌های اجتماعی آغاز شد که هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی برخوردار است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: با سیاست سازمانی اتخاذ شده و پیگیری‌های به عمل آمده، پروژه لایروبی دیگری با حجم ۶ میلیون مترمکعب در بازه زمانی ۵ ساله برای بنادر شمالی پیش بینی شده تا نگرانی های حاضر در خصوص آینده فعالیت‌های حمل و نقل دریایی بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر کاهش یابد.

 معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: فرایندهای قانونی آغاز اجرای این پروژه در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha