• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052113729
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان مستعد پرورش آبزیان

سیستان و بلوچستان مستعد پرورش آبزیان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های کم نظیر آبزی‌پروری در زمینه پرورش میگو و ماهی بویژه ظرفیت‌های پرورش سایر آبزیان نظیر انواع جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتیمیا و آبزیان زینتی دارد.

بتول دانش شهرکی در گفت وگو با ایسنا، از توسعه مزارع پرورش میگو در سطح ۷۰۰ هکتار از سواحل این استان خبر داد.

وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۷۳ درصد است که با میزان سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریال توسط شرکت کشت و صنعت مَکُران در شهرستان کنارک در حال اجراست.

وی تاکید کرد: آب و هوای سواحل مَکُران در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر بادهای موسمی مونسون متعادل است و همین وضعیت زمینه لازم را برای آبزی پروری فراهم کرده و به نوعی می‌توان گفت چابهار و کنارک بهشت آبزی پروری ایران است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، دسترسی به آب‏های اقیانوسی، وجود اراضی مستعد پرورش میگو و وجود بزرگترین ناوگان صیادی آب‌های دور از بارزترین استعدادهای شیلاتی استان است.

دانش شهرکی تصریح کرد: چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک با ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی بویژه ماهیان تُن است.

وی افزود: حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند علاوه‌بر آمار فعلی، اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مَکُران محسوب می‌شود.

شهرکی گفت: هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود ۲ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند و میگوی برداشت شده در گواتر و گوردیم کنارک به دلیل اینکه در منطقه‌ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری، نزدیکی به خط استوا و هوای نسبتا گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون پرورش داده می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۰۷:۰۰

کاملا درسته استان سیستان و بلوچستان یکی از مستعد آرین استانهایی هست که می‌تونه در زمینه شیلات موفق عمل کنه. سواحل جنوب که مشخصه ولی در زمینه پرورش آبزیان آب شیرین هم موقعیت های خوبی داره. تنها دلیل عدم پیشرفت در حوضه آبهای شیرین مدیران بی لیاقت و کم دانشی می باشد که با شعار های تو خالی بر مسند نشسته اند و اجازه پیشرفت به استان نمیدهند.