• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403052013455
  • خبرنگار : 71667

در گفت‌وگو با یک کارشناس بررسی شد

رفع فیلتر یوتیوب فرصت است یا تهدید؟

رفع فیلتر یوتیوب فرصت است یا تهدید؟

یک کارشناس حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است در صورتی که کاربران دسترسی آزادتری به پلتفرم‌های خارجی مانند یوتیوب داشته باشند، ویدیوهای بیشتری دیده می‌شود مگر اینکه آی پی ایران برای یوتیوبرهای خارجی مزیتی ایجاد نکند.

به گزارش ایسنا، یوتیوب نخستین و بزرگترین پلتفرم ویدئومحور و پخش آنلاین محتوای آنلاین در جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر توانسته است نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران را به سوی خود جلب کند.

اگرچه این پلتفرم از محبوبیت بسیاری به دلیل محتوا و کسب درآمد نزد کاربران جهان از جمله کاربران ایرانی قرار گرفته و چند سالی است که با محدودیت دسترسی در ایران رو به رو شده اما اخیرا و همزمان با برگزاری مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، درخواست کاربران مبنی بر رفع فیلتر پلتفرم‌های محدود شده هم مطرح شد و اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها از جمله یوتیوب به گوش می‌رسد.

اما در این میان برخی معتقدند که رفع فیلتر یوتیوب می‌تواند بر کسب درآمد از آن برای کاربران ایرانی تأثیر بگذارد. در این راستا، کیوان نقره کار- کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه رفع فیلترها از چند منظر مورد توجه قرار می‌گیرد اظهار کرد: یک بخش این است که دولت جدید اهتمامی مبنی بر اینکه فضای مجازی بازتری را در اختیار کاربران قرار دهد، داشته باشد و این موضوع نکته مثبتی است.  

وی افزود: نکته دیگر این است هر پلتفرمی به نوعی با رویکردهای مختلف تأثیرهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی هم داشته باشد. نکته بعدی به پلتفرم‌هایی که قرار است باز شوند و در اختیار کاربران قرار بگیرد، بازمی‌گردد. چراکه ممکن است پلتفرم‌هایی که سابقا در ایران استفاده می‌شده و رویکردهای اقتصادی داشتند، مانند اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام به مراتب نسبت به یوتیوب بهتر باشد زیرا یوتیوب سال‌های بسیاری است که در دسترس نیست و کاربران به نوعی عادت کردند که بیشتر خدماتش در سایت‌های مشابه ایرانی وجود دارد.  

نقره کار تأکید کرد: اما اگر قرار است شرایطی برای برداشته شدن محدودیت‌ها فراهم شود، پیشنهاد می‌شود سه پلتفرم ذکر شده هم مورد توجه قرار بگیرند و اگر رویکردهای سیاسی و امنیتی هم وجود دارد، این اتفاق ممکن است برای یوتیوب هم رخ دهد.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مزیت‌های پلت فرمی مانند یوتیوب ادامه داد: با توجه به اینکه از همه جای دنیا ویدیو داخل این پلتفرم قرار می‌گیرد، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تمام علاقه‌مندانی که به دنبال سرگرمی و یادگیری هستند باشد. همچنین حوزه‌های اقتصادی‌های هم مورد توجه است چراکه یوتیوب هم به صورت مستقیم فرصت‌های اقتصادی را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد و هم به صورت غیر مستقیم می‌تواند محلی برای معرفی و فضایی برای کسب و کار باشد.  

وی تأکید کرد: اتفاقا زمانی که افراد بتوانند دسترسی آزادتری به یوتیوب داشته باشند، ویدیوهای بیشتری هم دیده می‌شوند مگر اینکه آی پی ایران برای یوتیوبرهای خارجی مزیتی ایجاد نکند اما در کل برداشته شدن محدودیت‌ها، اتفاق خوبی است و هر چقدر فضا بازتر باشد، ویدیوهای بیشتری هم دیده می‌شود. درست است که در ایران مشابه داخلی هر پلتفرمی را داریم اما هر چقدر فضا را از انحصار خارج کنیم، برای مصرف‌کننده و صاحب آن پلتفرم شرایط بهتر خواهد بود و به نظر می‌رسد این موضوع هم می‌تواند فرصت خوبی برای فعالان و کاربران این عرصه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۱ ۰۷:۲۵

نظر این کارشناس اشتباه است. یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و فیسبوک باید همگی رفع فیتر شوند. به علاوه سایر سرویسها مثل گوگل پلی

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۱ ۱۱:۱۷

به نظرم ایسنا باید با افراد خیلی متخصص تری مصاحبه میگرفت

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۵۴

نظر ایشون که نظر تمام کارشناسهای حوزه ارتباطات و فناوری نیست....اتفاقاً یوتیوب یکی از بهترین شبکه هاست _ خدا شاهده من بیش از 10 سال است که در یوتیوب فعال هستم...و به ندرت در اینستگرام میرم __ یوتیوب از مستند گرفته تا اخبار و سیاست و ورزش و هنر و علم و فناوری و فرهنگ و آداب و خلاقیت ها گرفته تا......!! اینکه یک عده ای از عزیزانی که ترس از انحراف جوانان دارند...یک تفکر غلط است.فقط ما ایرانیان‌ هستیم که نه تنها به این‌‌شبکه ها دسترسی نداریم...بلکه با اختلال و ضعف اینترنت همراه هستیم.،...به امید اینکه رئیس جمهور و مسئولین کشورمان اینترنت رو رفع فیلتر کنند تا جامعه ما با جهان بیشتر آشنا شوند....( یا علی )

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۲۲

موارد منفی و آسیب ها را هم بگو یید .

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۰۴:۱۰

مثلا الان که مسدود هست کسی استفاده نمیکنه ازش؟ فقط هزینه اضافی تحمیل شده به مردم، وقت مردم گرفته میشه و امنیت اطلاعات مردم ایران با فیلترشکن ها از بین رفته.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۰۷:۳۴

موارد منفی و آسیبی وجود ندارد بیخودی بهانه تراشی نکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۰۹:۳۰

هر چیزی هم موارد منفی داره و هم موارد مثبت این به تو بستگی داره که بخش مثبت رو انتخاب کنی یا بخش منفی رو

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۴:۵۲

یوتیوب فضاش ازاینستاگرام و پلتفرهای دیگه بهتره یوتیوب یه دانشگاه ...تازه قوانین نظاری خودش داره هر محتوایی ناپسند داخلش نیس تقاضا داریم از دولت رفع فیلتربشه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۱:۰۱

چرا نباید به شبکه های اجتمایی درسی داشته باشیم سرعت اینترنت اینقدر پایین هست که مطمئنم اگه یوتیوب و غیره رفع فلیتر بشن بازهم کاربر دچار مشکل میشه من بیش از ۱۴سال توی یوتیوب فعال هستم کانال مداحی دارم حتی امریکایی ها که زبون مارا به درستی نمیفهمن مداحی های بنده رو لایک میکنن بیشتر مشترکینم از خارج هست چون ایرانی توی یوتیوب کمتر دیده میشه چرا ما نباید به یوتیوب ازادانه درسی داشته باشیم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۲۳

به نظر بنده. یوتیوب بیشتر جنبه آموزشی دارد و باید رفع فیلتر شود ، اما اینستاگرام و فیسبوک جنبه سرگرمی دارند و گاها مخرب نشون دادند. و نیازی به آنها نیست ، توییتر هم جنبه سیاسی دارد ، با واتساپ ، تلگرام و یوتیوب گوگل پلی نیاز ما برطرف می شود، اما کنترل و مدیرتشان در داخل ایران دست ما باشد.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۲۹

صدر در صد رفع فیلتر یوتیوب خوب چرا که شما زمانی میخواهید یه آموزشی یاد بگیرید مثلا برنامه نویسی بهترین مرجع آموزشی با استادان خارجی با آموزش عالی از یوتیوب امکان پذیری من خودم خیلی از طراحی های که انجام میدم اول میرم یوتیوب کلی در موردش کلیپ میبینم و بهترین طراحی انجام میدم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۳۳

به نظرم هر کسی فکر می‌کنه یوتیوب خطر داره یه کاملا انسان بی سوادی هست من تو شرکت های خیلی قوی تو ایران کار کردم با کسایی که واقعا تو رشته های مثل کامپیوتر و الکترونیک که تو ایران حرف اول میزنند کار کردم همشون بدون استثنا نیاز دارند به یوتیوب

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۳۸

من بیشتر از یوتیوب استفاده میکنم تا اینستا و... یوتیوب با ویدیوهای اموزشی خوب مثل یک دانشگاه هست که میتونی رایگان از اموزشهای جهذنی بهره مند بشی فقط ممکنه برای یوتیوبرهای ایراتی رفع فبلتر خوب نباشه چون نمیتونن ازش درامد کسب کنند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۵۶

بهتره یوتیوب و تویوتر از فیلتر در بیاد همچنین واتساب که به خیلی از مشاغل آسیب میزنه از فیلتر در بیاد.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۵:۳۱

سلام یوتیوب پلتفرم و رسانه‌ای بسیار مفید از هر لحاظ است. که متاسفانه سالیانی است که فیلتر شده است. از هر نوع محتوا که بخواهید در آن می‌توانید پیدا کنید، و انتخاب نوع محتوا بسته به سلیقه و طبع شماست.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۲ ۱۶:۱۱

فرصت

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۰۳:۲۶

چرا بیست یکم اینترنت مردم رو یکه دفعه خالی کردید کسی هم در این مورد حرفی نمیزنه.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۱۷:۳۲

یوتیوب نه تنها محتوای غیر اخلاقی و نامناسب رو حذف میکنه ، بلکه هزار پله از اینستای بی در و پیکر بهتره . دقیقا مثل یک دانشگاه محلی برای کسب علم‌و دانش و هنر هستش . حیفه که فیلتره . شما حتی میتونید تست انواع لوازم و ابزار و هر چه که بخواید ببینید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۷:۰۲

خبرنگاری که گفتید که اصلا من نفهمیدم چی گفت، ولی درسته یوتیوب جنبه ی اموزشی داره و برای بهتر شدن اقتصاد کشور یک قدم راحتتر و اسونتر(با توجه به اینکه هیچ تاثیری روی دسترسی مردم نداره و ضرر هم داره) هست متاسفانه.