• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052013179
  • خبرنگار : 71516

میقاتی: غرب می‌خواهد با اقدامات مرزی تهدید حزب‌الله علیه اسرائیل را از بین ببرد

میقاتی: غرب می‌خواهد با اقدامات مرزی تهدید حزب‌الله علیه اسرائیل را از بین ببرد

نخست وزیر موقت لبنان اخیرا در دیداری با نمایندگان لبنانی گفت که غربی‌ها خواهان اقدامات مرزی «برای از بین بردن تهدید حزب‌الله» شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حدود یک هفته پیش «جنین هنیس پلاسخارت» هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان با جورج عقیص، غسان حاصبانی، ادیب عبدالمسیح، مارک ضو و اشرف ریفی، از نمایندگان لبنانی دیدار کرد و آمادگی خود را برای هماهنگی با برخی کشورهای حامی برای تأمین مبالغ مالی جهت بازسازی و تجهیز ارتش لبنان اعلام کرد. وی این را به اقدام این نمایندگان برای انجام یک حرکت سیاسی برای تبلیغ اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و ضرورت حفظ آن ربط داد.

پلاسخارت گفت که این توافق تغییر نخواهد کرد و با توافق دیگری جایگزین نخواهد شد و مذاکره اصلی درباره مکانیزم اجرای آن است و باید برای اثبات پایبندی لبنان به این قطعنامه تلاش کرد.

قبل از این «نجیب میقاتی» نخست وزیر موقت لبنان با عقیص، عبدالمسیح و ضو و همچنین میشل دویهی و میشل معوض دیدار کرد. وی در این دیدار همان اظهارات پلاسخارت درباره قطعنامه ۱۷۰۱ را تکرار و به نمایندگان گفت که باید هرچه سریع‌تر درباره آن گفت‌وگو کرد.

میقاتی به این نمایندگان گفت که بهترین راه برای ممانعت از پیروزی رژیم صهیونیستی بازگشت به ساختار ماقبل هفت اکتبر است. وی گفت: باید به سرعت درباره این نکات تلاش کنیم. تا قبل از خروج جو بایدن از کاخ سفید تنها سه ماه زمان داریم.  

طبق گزارش الاخبار میقاتی درباره مذاکراتش با مسئولان غربی درباره راه‌های اجرای این قطعنامه صحبت کرد و گفت که تمرکز آن‌ها بر سه نکته بوده است:

اول اعزام ۱۵ هزار نظامی به مرزهای جنوبی.

دوم تمرکز بر ترسیم نقاط مربوط به «خط آبی» و رسیدن به ساختارهای نهایی که به منزله خط آتش‌بس باشد.

سوم از بین بردن هرگونه چشم‌اندازهای مسلحانه. اینجا منظور نیروها نیست بلکه از بین بردن تونل‌ها و موشک‌ها و ممانعت از حمله زمینی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی است. غربی‌ها خواهان ایجاد مسیر مرزی با عرض ۳۰ الی ۴۰ متر هستند که گشت‌های مشترک ارتش و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان(یونیفل) در آنجا فعالیت داشته باشند. همچنین برج‌های مراقبتی ایجاد شود که به نظر می‌رسد انگلیس آمادگی خود را برای ایجاد آن اعلام کرده است.

دفتر اطلاع رسانی میقاتی روز گذشته سند دولت لبنان برای تحقق ثبات طولانی مدت در جنوب را توزیع کرد. عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان آن را در بین تمام هیئت‌های دیپلماتیک لبنان در خارج توزیع کرد.

براساس این سند دولت لبنان خواهان کمک جامعه بین‌المللی برای ایفای نقش جدی و فوری در از بین بردن تنش‌ها و تجاوزات اسرائیلی است. در این سند بر سه نکته برای کاهش تنش تأکید شده است.

نکته اول درباره پایبندی لبنان به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه و قوانین جنگ و ضرورت پایبندی تمام طرف‌ها به حفظ جان غیرنظامیان و ممانعت از تنش بیشتر است. لبنان همچنین حق دفاع از خود را براساس قوانین بین‌المللی دارد و برای اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ به کاهش فوری تنش نیاز است. دولت لبنان حمایت خود را از طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره غزه اعلام و خواهان اجرای فوری آن شد چراکه آتش‌بس غزه راه برای ثبات پایدار در لبنان هموار می‌کند و در را به روی یک روند دیپلماتیک برای حل نگرانی‌های امنیتی در طول مرزهای جنوبی باز می‌کند.

نکته دوم این است که دولت لبنان معتقد است قطعنامه شورای امنیت باید در میان مدت به طور کامل اجرا شود چراکه رکن اصلی تضمین ثبات و امنیت در جنوب لبنان است و در این راستا ارتش لبنان و نیروهای یونیفل نقش محوری را ایفا خواهند کرد. با هدف تضمین فراهم کردن شروط لازم برای اجرای آن دولت لبنان به افزایش تعداد نیروهای ارتش پایبند است.

نکته سوم هم این است که دولت لبنان به جذب نیروهای اضافی برای ارتش متعهد می‌شود و این گام مهمی برای تقویت نیروهای مسلح لبنان جهت حفظ ثبات و امنیت در منطقه است. دولت لبنان خواهان کمک و حمایت بین المللی برای تضمین اجرای موفقیت آمیز است. این حمایت می‌تواند به شکل حمایت مالی یا آموزش یا کمک فنی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۴۹

سازمان ملل یا هر کوفته دیگه فقط فکر خودشون منافع هم پیمان خود هستند کجا دیدید که به حق درستی کار کنند به خود بیایی با هم متحد شوید و خود برای کشورتان کاری کنید