• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403052013162
  • خبرنگار : 50026

به پیشنهاد جهاددانشگاهی خراسان جنوبی: 

سند ملی عناب تدوین شود

سند ملی عناب تدوین شود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه عناب نقش مهمی در ساخت و ساز اقتصادی و اکولوژیکی در مناطق شور و خشک دارد گفت: روند صعودی سریعی در حوزه مطالعات مربوط به عناب در سطح جهان گزارش شده است به طوریکه بر اساس بررسی مقالات منتشر شده در دو پایگاه علمی معتبر جهانی، حجم مطالعات مربوط به عناب از ۲۰ مقاله در سال ۲۰۱۰ به ۱۱۵ مقاله در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و کشورهای چین، هند، ایران، عربستان سعودی و پاکستان پنج کشور برتر از نظر تعداد انتشارات با موضوع عناب گزارش شده‌اند. 

حسین راغ آرا در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ایران پس از چین و کره جنوبی سومین تولید کننده عناب در جهان است و خراسان جنوبی ۹۴ درصد عناب ایران را تامین می‌کند، افزود: تکمیل زنجیره ارزش عناب نه تنها پیامدهای اقتصادی مطلوبی برای استان و ایران به دنبال خواهد داشت بلکه آثار مثبت اجتماعی و امنیتی را نیز سبب خواهد شد. 

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی اظهار کرد: عناب کاربرد گسترده‌ای در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی دارد و قابلیت ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت در فراوری عناب قابل پیش بینی است.

وی افزود: عناب در اقتصاد روستایی خراسان جنوبی تاثیر گذار است و پرداختن به فراوری آن، تحولی در اقتصاد کشاورزی این خطه تلقی می‌شود.  

راغ آرا با اشاره به وضعیت مهاجرت روستائیان به شهرها و ایجاد حاشیه نشینی و بروز آسیب‌های اجتماعی مرتبط با این موضوع بیان کرد: ایجاد مشوق برای توسعه کشت عناب به عنوان عاملی برای مهاجرت معکوس قابل تامل و برنامه‌ریزی است. 

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی ادامه داد: افزایش امنیت مناطق مرزی به جهت توسعه کشاورزی متناسب با اقلیم منطقه موضوعی شایسته توجه مسئولین استانی و متولیان امر است.  

راغ آرا ضمن ارائه پیشنهاد تدوین سند ملی عناب گفت: در تدوین این سند ضمن بررسی تمام ابعاد قابل بهره‌برداری از این محصول برنامه جامعی برای توسعه اقتصادی عناب پیش بینی خواهد شد و جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از آمادگی لازم برای تدوین این سند برخوردار است و در صورت تخصیص اعتبارات لازم خواهیم توانست سند ملی توسعه عناب را به جامعه کشاورزان، اساتید و محققان، بازرگانان و مسئولین استانی ارائه کند. 

مدیر مرکز خدمات تخصصی در پایان با اشاره به اینکه طرح پژوهشی "بررسی چالش‌ها و موانع توسعه اقتصادی عناب و ارائه راهکارهای عملیاتی " توسط لیلا محمودی، کارشناش بازرگانی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک به کارفرمایی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب در حال اجرا است، گفت:  نتایج این مطالعه در قالب نشست‌های تخصصی به استحضار و اطلاع جامعه مخاطب خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha