• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403052013104
  • منبع : مطبوعات

سمفونی افتخار

سمفونی افتخار

پس از چندین روز ناکامی ایران در کسب مدال المپیک، کاروان کشورمان ٣ روز طوفانی و شاهکار را گذراند؛ روزهایی که هر ساعتش یک افتخار به همراه داشت و باعث تاریخ‌سازی‌های مختلفی شد، اتفاقات بسیار شیرینی را رقم زد.

 به گزارش ایسنا، شهروند نوشت: چراغ‌های اول را بازهم کشتی‌گیران کشورمان روشن کردند و پس از مدال برنز امین میرزازاده،‌ کشتی کشورمان به اولین مدال طلای خود رسید و محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی مدال خوش‌رنگ طلا را به دست آورد. همچنین ناهید کیانی پرافتخارترین ورزشکار زن ایرانی در تاریخ رقابت‌های المپیک شد و مدال نقره تکواندو را به دست آورد. در روزهای باقی‌مانده هم همچنان امید به کسب مدال هست  و همچنان در کشتی و وزنه‌برداری و تکواندو امیدوار هستیم تا ورزشکاران کشورمان بتوانند مدال‌های خوش‌رنگی را به دست بیاورند. در این گزارش قرار است تا سری به افتخارآفرینی‌های ورزشکاران ایران در المپیک بزنیم؛ افتخاراتی که تا ابد در تاریخ ورزش کشورمان ماندگار خواهد بود.

ناهید کیانی، جاودانگی در پاریس

ناهید کیانی، نخستین ورزشکار زن تاریخ ایران که در مسابقات المپیک به فینال رسیده است؛ بعد از سه پیروزی پیاپی مقابل کیمیا علیزاده، حریف تونسی و سپس حریف لبنانی، در دیدار فینال نتیجه را در دو راند به حریف پر قدرت کره‌ای واگذار کرد. ناهید با کسب مدال نقره به نخستین ورزشکار زن تاریخ ایران تبدیل شد که موفق به کسب این مدال در ادوار المپیک شده است. او بعد از کیمیا علیزاده و مبینا نعمت‌زاده، که موفق به کسب مدال برنز شده بودند؛ سومین مدال تاریخ ورزش زنان ایران را در مسابقات المپیک به ارمغان آورد.

هادی ساروی، طلا با طعم انتقام

 محمد هادی ساروی، حریف بزرگش را در فینال وزن ٩٧ ‏کیلوگرم با ارائه یک کشتی بی‌نقص شکست داد تا اولین مدال کاروان ‏ایران در المپیک پاریس را کسب کند وانتقام شکست‌ بازی‌های قبلی را از این حریف ارمنی بگیرد. ‏ ساروی عالی کشتی گرفت و مشخص بود با این همه مایه گذاشتن از ‏جان و دل روی تشک، وقتی دستش به علامت برنده بالا برده شد ‏دیگر هیچ توانی در بدن او باقی نمانده است. درحالی‌که کشتی‌گیر ‏ارمنستانی از شدت خستگی از ناراحتی باخت در فینال، خم شده و ‏دست‌هایش را روی زانو گذاشته بود و نفس نفس می‌زد، هادی از ته ‏دل فریاد خوشحالی می‌کشید و به سینه‌اش می‌زد. بعد آن حسن رنگرز، سرمربی ایران، پا روی تشک گذاشت و به ساروی سالتو ‏زد و سپس دست‌هایش را به آسمان بلند کرد و فریاد زنان در پیروزی ‏شاگرد خود شریک شد. ‏

سعید اسماعیلی، جانشین گرایی شاهکار کرد

سعید اسماعیلی با یک نمایش درخشان و شجاعانه دومین طلای المپیک را به ایران هدیه کرد. این کشتی‌گیر با پیروزی ٦-٥ مقابل حریف اوکراینی دومین طلای کشتی فرنگی را ضرب کرد. سعید اسماعیلی که جوان‌ترین کشتی‌گیر حاضر در رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک محسوب می‌شود، در یک کشتی فشرده و بسیار پرالتهاب با پیروزی مقابل پرویز نصیبوف، قهرمان اوکراینی و فینالیست دوره گذشته المپیک، دومین طلای کاروان ایران و تیم ملی فرنگی را در رقابت‌های المپیک پاریس به ارمغان آورد. او که جانشین قهرمان پیشین المپیک، محمدرضا گرایی، شده بود، طلای این وزن را برای ایران حفظ کرد و در نهایت یکی از دلایل اصلی قهرمانی کشتی فرنگی ایران در المپیک شد.

علیرضا مهمدی، یک گام تا تاریخ‌سازی فاصله بود

مهمدی  در فینال رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ مقابل نوویکوف، حریف بلغاری، قرار گرفت و با شکست ۷ بر صفر میدان را ترک کرد، در حالی که به نظر می‌رسید آن‌قدر با حریفش فاصله نداشت. مهمدی تا پایان کشتی تلاش زیادی کرد تا بتواند امتیازات از دست رفته را جبران کند، اما یورش‌های او با جاخالی دادن‌های حریف منجر به امتیازات دیگری برای نوویکوف شد . او  کشتی را هفت بر صفر باخت و به قدری ناراحت بود که حاضر نبود تشک را ترک کند و به سختی حاضر شد بپذیرد دست حریف مقابلش بالا برود. با این نتیجه، رکورد محمد بنا در المپیک لندن با سه طلای تکرارناپذیر باقی ماند، اگرچه تیم کشتی فرنگی با چهار مدال، شامل دو طلا، یک نقره و یک برنز، بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی را کسب کرد.

مبینا نعمت‌زاده، چراغ تکواندو پس از یک دوره خاموشی روشن شد

نعمت‌زاده چراغ مدال آوری این رشته در بازی‌های المپیک پاریس را روشن کرد و به مدال برنز رسید. مبینا نعمت‌زاده که اولین المپیک خود را تجربه می‌کند، در دیدار رده‌بندی برابر دنیا ابوطالب از عربستان قرار گرفت و با نتیجه دو بر صفر این حریف را شکست داد.او در مرحله رده بندی المپیک پاریس ۲۰۲۴ موفق شد در جدال مقابل دنیا ابوطالب از عربستان با نتیجه دو بر صفر به برتری برسد و دومین مدال برنز کاروان المپیک ایران را به دست آورد. مبینا نعمت‌زاده با مدالی که   کسب کرد پس از کیمیا علیزاده که در المپیک ریو ۲۰۱۶ موفق به کسب مدال شده بود، تبدیل به دومین زن تاریخ ورزش ایران شد که موفق شده است در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان به مدال برسد.

امامی حذف شد، پادشاه سنگین‌وزن به فینال رسید

در ادامه رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک پاریس، مسابقات ۲ وزن دوم از ساعت ۱۱ صبح روز جمعه به وقت محلی (۱۲:۳۰ به وقت ایران) آغاز شد و نمایندگان اوزان ۷۴ و ۱۲۵ کیلوگرم کشورمان به مصاف حریفان خود رفتند که زارع با برتری در نیمه‌نهایی گام به فینال گذاشت. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور دارند، امیرحسین زارع در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر مقابل آیال لازاریف از قرقیزستان به برتری دست یافت. وی در دور بعد هم با نتیجه ۱۰ بر صفر دسی از کانادا را شکست داد و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. زارع در این مرحله با نتیجه ۲ بر یک مقابل طاها آکگول، قهرمان جهان و المپیک از ترکیه به برتری رسید و فینالیست شد. همچنین در وزن ٧٤ کیلوگرم یونس امامی در دور اول با نتیجه ۹ بر ۴ از سد فرانک چامیزو، دارنده مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان از ایتالیا گذشت. وی در دور بعد هم با نتیجه ۱۰ بر صفر باکار اندیوم از گینه بیسائو را شکست داد، اما در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۱۱ بر یک و با ضربه فنی مغلوب کایل دیک، قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از آمریکا شد و از حضور در نیمه‌نهایی بازماند و باتوجه به شکست دیک در نیمه‌نهایی، امامی هم شانس خود را برای کسب مدال برنز مسابقات از دست داد.

یزدانی مصدوم مدال نقره گرفت

حسن یزدانی دارنده بیش از ١٠ مدال المپیک و جهان، جمعه‌شب برای کسب دومین مدال طلای المپیک و رسیدن به عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر و ورزشکار ایران در تاریخ المپیک به مصاف ماگومد رمضانف، کشتی‌گیر روس‌تبار بلغارستان رفت و با نتیجه ٧ بر یک از حریف بلغاری خود شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد. او که با کتف مصدوم پا به مسابقه فینال گذاشته بود در دقایق مختلف بازی را متوقف کرد و در نهایت نتوانست مقابل حریف خود پیروز شود.  همچنین آرون بروکس، آزادکار جوان وزن ۸۶ کیلوگرم‌ تیم ملی کشتی آمریکا که با شکست دیوید تیلور، چهره شاخص کشتی جهان، به عنوان ملی‌پوش آمریکا راهی المپیک پاریس شده بود، شب پنج‌شنبه بر خلاف انتظارات در مرحله نیمه‌نهایی مقابل ماگومد رمضانف، کشتی‌گیر روس‌تبار بلغارستان، تن به شکست داد و راهی دیدار رده‌بندی شد. بروکس در دیدار رده‌بندی مقابل شاپیف از ازبکستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع پنج بر صفر به برتری رسید و در اولین حضورش در المپیک صاحب مدال برنز شد.

حسرت برنز بر دل جوادی ماند

  رقابت‌های وزنه‌برداری، دیروز (جمعه) با برگزاری دسته ٨٩ کیلوگرم  انجام  شد و میرمصطفی جوادی نماینده کشورمان در رقابت با ١١ وزنه‌بردار به روی تخته رفت و در پایان به عنوان پنجم دست یافت. میرمصطفی جوادی در حرکت یک ضرب خود ابتدا موفق به مهار وزنه ١٦٤ کیلوگرم شد. او در دومین حرکت خود درخواست وزنه ١٦٨ کیلوگرم را داشت که در مهار این وزنه نیز موفق بود. نماینده کشورمان در سومین حرکت در مهار وزنه ١٧١ کیلوگرم ناموفق بود تا با ١٦٨  کیلوگرم به کار خود در حرکت یک ضرب پایان دهد. نماینده وزنه‌برداری کشورمان در نخستین حرکت دو ضرب، وزنه ٢٠٤ کیلوگرمی را بالای سر برد. نماینده کشورمان در دومین حرکت خود وزنه ٢١٧ کیلوگرم را انتخاب کرد که تا در صورت بالا بردن رکورد جدید حرکت دو ضرب المپیک را به نام خود ثبت کند، اما در مهار این وزنه ناموفق بود. جوادی در حرکت سوم نیز در مهار این وزنه ناموفق بود تا در مجموع با ٣٧٢ کیلوگرم در جایگاه پنجم قرار بگیرد. در این دسته کارلوس نازار از بلغارستان با مهار وزنه ١٨٠ کیلوگرم در یک ضرب، ٢٢٤  کیلوگرم در دو ضرب که رکورد جدید حرکت دو ضرب المپیک بود و با مجموع ٤٠٤ کیلوگرم که به مدال طلای دسته ٨٩ کیلوگرم دست یافت. ییسون لوپز از کلمبیا با ١٨٠ کیلوگرم در یک ضرب، ٢١٠ کیلوگرم در دو ضرب و با مجموع ٣٩٠ کیلوگرم به مدال نقره رسید و آنتونیو پیتزولاتو با ١٧٠ کیلوگرم در یک ضرب و ٢١٢ کیلوگرم در دو ضرب با مجموع ٣٨٤ کیلوگرم به مدال برنز رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha