• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052013045
  • خبرنگار : 71496

سخنگوی کاخ سفید اظهارات اسموتریچ را «مضحک و توهین‌آمیز» خواند

سخنگوی کاخ سفید اظهارات اسموتریچ را «مضحک و توهین‌آمیز» خواند

سخنگوی کاخ سفید به صحبت‌های اخیر «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در انتقاد از قرارداد پیشنهادی برای تبادل اسرا به تندی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، «جان کربی» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به صحبت‌های اخیر «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در انتقاد از قرارداد پیشنهادی برای تبادل اسرا، او را به فریب دادن افکار عمومی در اراضی اشغالی متهم و تاکید کرد که قرارداد پیشنهادی با منافع امنیتی رژیم صهیونیستی همخوانی دارد و به معنای تسلیم شدن نبوده بلکه اقدامی برای نجات جان افراد است.

به گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، کربی در ادامه نیز گفت: «این قرارداد مستلزم عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر اسرائیلی از نوار غزه نبوده و هدف از آن تحقق اهداف اصلی درگیری و تضمین بازگشت گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) بوده و شامل آزادسازی زندانی‌ها به عنوان راهی برای تامین آزادی گروگان‌ها است و این اقدام برای نجان جان افراد ضروری است.»

این مسؤول آمریکایی در ادامه نیز تاکید کرد: چنین اقداماتی نشان‌دهنده ارزش‌های مشترک میان آمریکا و اسرائیل و نه تحمیل شرایط تسلیم شدن است.

اسموتریچ پیش از این گفته بود که «آمریکا برای تحمیل توافق تسلیم به اسرائیل تلاش می‌کند.» اما کربی این ادعا را رد و تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستورات مربوط به استمرار دفاع از رژیم صهیونیستی در برابر حملات ایران را داده است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه نیز ادعاهای اسموتریچ را «مضحک و توهین‌آمیز» توصیف و تاکید کرد: حمایت بایدن از قرارداد همسو با حمایت از امنیت اسرائیل و نه تضعیف آن است.

کربی از اسموتریچ به دلیل در اولویت قرار دادن مواضع ایدئولوژیک بر جان اسیران صهیونیست از جمله شهرک‌نشین‌های صهیونیست و شهروندان آمریکایی انتقاد کرد.

موضع اسموتریچ بر فدا کردن جان افراد برای موضعگیری‌های سیاسی یا استراتژیک استوار است.

او روز جمعه بیانیه منتشر شده از سوی میانجی‌های آمریکایی، قطری و مصری را که در آن ازسرگیری مذاکرات در هفته آتی و اجرای توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا بدون هیچ تاخیری را خواستار شدند، «تله‌ای خطرناک» خواند و مدعی شد: «زمان تله خطرناکی که در آن میانجی‌ها فرمولی را به ما دیکته کرده و توافق تسلیمی را به ما تحمیل می‌کنند، نرسیده است. زمان آن است افرادی که از مدت‌ها قبل ربوده شدند، آزاد شوند و واقعا زمان آن نیست که افراد منفوری که یهودی‌ها را به قتل رساندند، آزاد شوند. بالاتر از همه اینها واقعا زمان قرارداد تسلیمی نرسیده که می‌تواند پیش از نابودی نیروهای حماس، جنگ را متوقف کرده و به آنها دوباره اجازه ساماندهی مجدد و ازسرگیری قتل یهودیان را بدهد. از نخست وزیر می‌خواهم در این دام نیفتد و حتی با کمترین انحراف از خطوط قرمزی که تعیین کرده که این خود بسیار مشکل‌ساز است، موافقت نکند.»

بایدن، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیز قطر روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه مشترکی ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در هفته آتی، خودداری از وقت‌کشی، آغاز اجرای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بدون هیچ تاخیری از سوی هر یک از طرف‌ها را خواستار شدند.

آنها اعلام کردند: «به عنوان میانجی حاضر هستیم در صورت لزوم پیشنهاد نهایی برای کنار زدن اختلافات و حل‌وفصل مسائل باقی مانده مربوط به اجرا به گونه‌ای که انتظارات همه طرف‌ها را برآورده کند، ارائه کنیم.»

بایدن اوایل ژوئن گذشته بندهای قرارداد پیشنهادی خود به رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس و آزادی تمامی «اسرای اسرائیلی» را ارائه کرد که در آن زمان جنبش حماس موافقت خود را با آن قرارداد اعلام کرد اما نتانیاهو شروط جدیدی را تعیین کرد که یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم و دوید بارنیا، رئیس سوریس جاسوسی موساد آنها را مانع رسیدن به توافق دانستند.

این شروط شامل ممانعت از بازگشت «نیروهای مسلح فلسطینی» از جنوب نوار غزه به شمال آن با بازرسی افرادی که از محور نتزاریم (در نزدیکی شهر غزه توسط ارتش این رژیم احداث شد و شمال و جنوب نوار غزه را از یکدیگر جدا می‌کند) به این مناطق باز می‌گردند و ابقای نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا واقع در مرزهای میان غزه و مصر بودند.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ با حمایت آمریکا جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرد که تاکنون بیش از ۱۳۱ هزار شهید و زخمی و بیش از ۱۰ هزار مفقودی بر جای گذاشته است.

تل‌آویو با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لزوم توقف فوری این جنگ و دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره ممانعت از نسل‌کشی در غزه و تلاش برای بهبود وضعیت انسانی آن، به حملات خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha