• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403052013013
  • خبرنگار : 50598

حوزه عمرانی استان مرکزی، اقدامات دولت سیزدهم و پیشنهاد پنج اولویت به دولت جدید

حوزه عمرانی استان مرکزی، اقدامات دولت سیزدهم و پیشنهاد پنج اولویت به دولت جدید

ایسنا/مرکزی اقدامات عمرانی همواره بخش مهمی از فعالیت‌ها در کشور محسوب می شوند، اقداماتی که هزینه‌های سنگین دارند و قرار است با صرف این هزینه‌های سنگین، بار هزینه های مختلف زیادی در دوران استفاده از زیرساخت های عمرانی از دوش دولت و مردم برداشته شود.

دولت سیزدهم به تازگی به کار خود پایان داده و حالا دولت چهاردهم سکان اداره کشور را به دست گرفته است. این تغییر مدیریت ارشد کشور فرصت خوبی است تا مروری بر اقدامات عمرانی دولت قبل کرده و اولویت‌هایی که باید در دولت جدید به آنها پرداخته شود را جویا شویم. به همین مناسبت با علی اکبر اسدی سرپرست معاونت عمرانی استانداری مرکزی به گفت و گو نشستیم و او به سوالات ایسنا در این خصوص پاسخ داد.

در دولت سیزدهم چقدر اعتبار عمرانی جذب شد؟

یکی از نکات مهم و اساسی در دولت سیزدهم، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به عنوان یک هدفگذاری برای ساماندهی پروژه‌های عمرانی بود.

در دور اول سفر شهید جمهور به استان مرکزی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات برای دوره سه ساله مصوب شد که رویکرد مصوبات سفر نیز تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و بسیاری از پروژه‌های راه‌ استان بود. از مجموع این رقم تاکنون ۵۴۰۰ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه و بودجه به استان اختصاص داده شده که اتفاق بسیار بزرگی است و با منابعی که تزریق شد، رشد خوبی در روند تکمیل پروژه‌ها شاهد بودیم.

ما منتظر دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان و اختصاص دو هزار میلیارد تومان دیگر بودیم ولی متاسفانه با حادثه‌ای که رخ داد این مهم ممکن نشد.

اولویت تکمیل پروژه‌ها در چه حوزه‌هایی بود؟

تمرکز پروژه‌های عمرانی ما در چارچوب مصوبات در حوزه بهداشت و درمان بود. بیمارستان‌های حضرت ولیعصر(عج)، آیت‌الله خوانساری، رضایی آشتیانی و فاطمه الزهرا(س) خمین بیش از ۱۰ سال نیمه تمام مانده بودند ولی با اعتباراتی که جذب کردیم توانستیم در این مدت آنها را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.

اولویت دوم در حوزه مسکن بود. دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقریبا هیچ توجهی به حوزه مسکن نداشتند ولی در دولت سیزدهم با اجرای طرح مسکن ملی به این بخش توجه ویژه‌ای شد.

حدود ۲۴ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن ملی در استان مرکزی تعریف شد که دولت در حال ساخت آنهاست. از این تعداد، بالغ بر ۱۰ هزار واحد مربوط به اراک و دو هزار واحد نیز مربوط به ساوه است که واحدهای ساوه تا شهریور به بهره برداری می‌رسد.  ۱۳۰۰ واحد شهرک شهید سلیمانی اراک نیز تا شهریور تکمیل می‌شود و در حال حاضر مشغول واگذاری و اولویت بندی واحدها هستیم.

پروژه ۸۱۰۰ واحدی اراک شاید چالشی ترین پروژه عمرانی استان بوده و هنوز هم هست و چندین بار، تجمعات اعتراضی برای پیگیری مشکلات ساخت واحدهای خود انجام دادند. از آخرین تصمیمات در رابطه با حل موانع این پروژه بگویید.

این پروژه از ابتدا چند مشکل اساسی مثل عدم اتصال پروژه به بانک برای اعطای تسهیلات به مردم و بی‌نظمی‌هایی در اجرای پروژه مواجه بود که ما در راستای رفع مشکلات اقدام کردیم.

ما در پروژه ۸۱۰۰ واحدی کسی را به خاطر عدم پرداخت مبالغ، حذف نکردیم و در اواسط اجرای پروژه به منظور زودتر تکمیل شدن واحدها با سه پیمانکار دیگر قرارداد بستیم و بلوک‌ها را بین آنها تقسیم کردیم.

تحویل این پروژه مقداری تاخیر دارد ولی واحدها طبق برنامه زمان بندی احتمالا تا پایان سال یا ابتدای سال آتی به صورت بلوک به بلوک، به مردم تحویل داده خواهند شد.

چرا دولت در طرح مسکن ملی فقط زمین به مردم تحویل می‌دهد و تمایلی در جهت ساخت پروژه‌ها ندارد؟

شش ماهی است که رویکرد از سمت ساخت واحدهای مسکونی توسط دولت به سمت گروه‌های ساخت تغییر کرده است. مزایای این طرح این است که دولت زمین رایگان و تسهیلاتی که در حوزه مسکن ملی دارد را به مردم می‌دهد و مردم خودشان واحدها را می‌سازند که در نتیجه قیمت تمام شده واحدها کاهش می یابد و مردم با توان مالی خود، کار را پیش می‌برند و دولت مداخله زیادی ندارد. البته ممکن است اختلافاتی بین شرکا در حین ساخت پیش بیاید ولی در مجموع، این رویکرد مثبت است.

در بحث‌ جوانی جمعیت نیز در استان مرکزی حدود ۲۳۰۰ متقاضی مشمول شدند که به آنها زمین واگذار کردیم. هر زمین را بر اساس ارزش قیمتی آن شهر، به یک یا دو نفر تحویل داده‌ایم تا خودشان بسازند.

 در شهر جدید امیرکبیر نیز مشکلاتی در بحث ساخت مسکن وجود داشت. در رابطه با حل این مشکلات و همینطور مسئله تامین آب این شهر چه اقداماتی شد؟

در شهر جدید امیرکبیر برای ساخت تعدادی واحدها از مردم پول گرفته شده بود ولی کار به دلیل مشکلات اجرایی متوقف شده بود. در حال حاضر در تمام واحدهایی که از مردم پول دریافت شده بود، کار در حال انجام است. حسن واحدهای شهر امیرکبیر این است که یک طبقه است که سرعت روند کار را بالا می‌برد.

در این شهر نیز سیاست به سمت گروه‌های ساخت رفت و قرار بر این شده که زمین‌ها را آماده سازی کنیم تا مردم خودشان بسازند. همچنین قرار شده توازن تراکم در این شهر برقرار شود.

در آخرین جلساتی که برای تامین آب شهر امیرکبیر برگزار شد قرار شد که شرکت آب منطقه‌ای بررسی کند که اگر آب در اطراف شهر وجود دارد حفاری کنیم و آن را برداشت کنیم. نکته مهم این است که در حال حاضر مشکل تامین آب نداریم ولی چون خانه ها به صورت ویلایی ساخته شده و معمولا باغچه دارند مصرف آب آنها بیشتر از بقیه شهرهاست و به همین دلیل ممکن است در آینده با مشکل کمبود آب مواجه شوند.

پروژه آبرسانی تفرش یکی از بزرگترین پروژه‌های آبرسانی کشور بود. در رابطه با روند اجرای این پروژه توضیح دهید.

در رابطه با آبرسانی تفرش قبلا اقداماتی در دولت قبل انجام شده بود ولی سرعت انجام کار در دولت سیزدهم بسیار بالا رفت.

چهار ایستگاه پمپاژ و لوله کشی آب به طول ۷۰ کیلومتر در مناطق کوهستانی صعب العبور احداث شد و نکته مهم این است که انتقال برق این پروژه طی حدود چهار ماه انجام شد.

این پروژه در یک بازه زمانی کوتاه به صورت شبانه روزی عملیاتی شد و اکنون به ۲۰ روستا و شهر تفرش بوسیله آن آبرسانی انجام می‌شود و در صورت تکمیل پروژه به ۲۰ روستای دیگر نیز قرار است آبرسانی انجام شود.

در رابطه با پروژه‌هایی که به صورت شبانه روزی در استان مرکزی انجام شد، توضیح دهید.

یکسری از پروژه‌های ما به صورت شبانه روزی بود که اولین آنها تکمیل پل سنجان بود. پل سنجان پل سختی از لحاظ فنی نبود ولی متاسفانه پروسه ساخت آن به دلایلی چندین سال طول کشیده بود ولی سرانجام به بهره برداری رسید.

در بیمارستان ولیعصر نیز در مقاطعی به صورت دو شیفت و سه شیفت کار کردیم. پروژه سه راه خمین نیز چند ماه زودتر از زمان بندی پایان یافت که به دلیل کار شبانه روزی بود.

پروژه برق‌کشی بیمارستان ولیعصر نیز یکی از پروژه‌های بزرگ بود که نکته اصلی آن همدلی بین ۲۰ دستگاه اجرایی استان و مردم بود که نهایت همکاری را داشتند در نتیجه کار دو ماهه، ظرف دو روز انجام شد و مردم وقتی این همدلی را دیدند حس خوبی پیدا کردند و با ما همکاری داشتند.

بیمارستان ولیعصر حدود یک ماه پیش افتتاح شد ولی گفته‌هایی مبنی بر کامل نبودن این بیمارستان مطرح شده است. اگر در این رابطه پاسخی دارید بفرمایید.

بیمارستان ولیعصر ۵۲۰ تخته است و چنین ظرفیتی را قطعا نمی‌توان به صورت کامل همین امروز فعال کرد. از لحاظ عمرانی در طبقات منفی نواقصی وجود داشت و از روز اول هم چندین بار این موضوع ذکر شد که این بیمارستان در چند مرحله تکمیل خواهد شد.

برای  ترافیک شدیدی که با راه اندازی کامل بیمارستان ایجاد خواهد شد و مسئله پارکینگ و پمپ بنزین روبروی بیمارستان هنوز اقدام عمرانی جدی صورت نگرفته است. برای این موضوعات چه فکری شده است؟

متاسفانه جانمایی بیمارستان ولیعصر از ابتدا خوب نبوده است چراکه این بیمارستان با ظرفیت بالا دقیقا در مرکز شهر که بیشترین تردد ماشین‌ها وجود دارد، احداث شده است ولی با اینحال اقدامات لازم را برای حل مشکل ترافیکی اطراف بیمارستان انجام خواهیم داد.

برای مسئله پارکینگ نیز فکری که شده این است که بعد از اینکه خدمات بیمارستان قدیم کاملا به بیمارستان جدید انتقال داده شد، قسمتی از بیمارستان قدیم به پارکینگ پرسنل بیمارستان تبدیل شود. همچنین قرار شده شهرداری طرحی بیاورد که بر اساس آن، رویروی بیمارستان پارکینگ طبقاتی احداث شود که شامل قسمتی از پارک و ساختمان شرکت نفت است. طرح اولیه توسط شهرداری ارائه شده و باید در کمیسیون ماده ۵ مصوب شود تا سریعا عملیات اجرایی آن شروع شود. با این طرح مشکل پارکینگ بیمارستان تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

البته این پارکینگ قرار است توسط سرمایه گذار ساخته شود یعنی یک سرمایه گذار، پارکینگ را می‌سازد و درآمد پارکینگ برای او خواهد بود.

در رابطه با موضوع پمپ بنزین نیز فرآیند لازم در حال انجام است چون مالک آن خصوصی است، ظرفیت قانونی وجود دارد. برای تملک طرح‌های عمرانی، ما قانون داریم و شهرداری در حال پیگیری است. به دلیل مالکیت خصوصی، زمان نیاز داریم تا در جای دیگری به مالک، امتیاز پمپ بنزین بدهیم. تصمیم گیری در این رابطه انجام شده ولی فرآیند اجرایی آن مقداری سخت است.

در رابطه با تفاهم نامه بازار تاریخی اراک و اقداماتی که برای ثبت جهانی شدن بازار انجام شده است توضیح بفرمایید.

ما ظرفیتی در هسته مرکزی شهر اراک داریم که بازار تاریخی ارزشمند اراک است که می‌تواند ثبت جهانی شود. برای ثبت جهانی شدن باید مقدماتی انجام شود که یکی از مقدمات ساماندهی و مرمت بازار است. اجرای کانال‌های برق چند سال پیش اجرا شد که کار ارزشمندی بود و در حوزه مرمت سقف و مغازه‌های بازار نیز باید اتفاقاتی بیفتد که با تفاهم نامه‌ای که یک ماه قبل بین چند دستگاه اجرایی و کسبه بازار امضا شد قرار است اتفاقات خوبی برای بازار اراک رخ دهد. همچنین در شورای ترافیک مقرر شد برای ثبت جهانی بازار تاریخی اراک، پل محسنی نیز برداشته شود.

قرار بود در سال گذشته، عملیات پیاده راه سازی هسته مرکزی شهر اراک آغاز شود ولی در طول این یکسال اقدام خاصی صورت نگرفته است. علت طول کشیدن این طرح چیست؟

کلانشهر بودن مزایا و معایبی دارد. ما در شهری هستیم که تمام جذابیت‌هایش در هسته مرکزی‌ شکل گرفته است که منجر به ترافیک شده است.

یکی از مقدمات اجرای پروژه پیاده راه، این است که باید میادین میوه و تره بار در نقاط مختلف شهر توسط شهرداری ساخته شود تا از ازدحام میوه فروشی‌های بازار کم شود.

تمام مراکز استان‌ها و کلانشهرهای مختلف سعی کرده‌اند بافت تاریخی خودشان را به صورت توریستی تبدیل به پیاده راه کنند و ما نیز باید این کار را انجام دهیم گرچه خب مطمئنا وقتی هسته مرکزی شهر تبدیل به پیاده راه شود، یکسری مشکلات در تردد وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد.

خیابان امیرکبیر نیز که چند سال قبل به پیاده راه تبدیل شد بسیار طرح موفقی بود و اکنون محلی برای تجمعات مردم است. شهرداری نیز باید یکسری پارکینگ‌ها را در مرکز شهر تهیه کند که البته سرعت کار پایین است و باید سریع تر اقداماتی را در این رابطه انجام دهند.

در شورای ترافیک استان طی یکسال اخیر تصمیماتی مثل برعکس کردن مسیر بعضی خیابان‌ها، تبدیل میدان ولیعصر به چهارراه با چراغ قرمز و احداث خطوط ویژه اتوبوس و تاکسی اخذ شده که بعضا با انتقاداتی از سوی شهروندان مواجه شده است. علت این تصمیمات چیست و آیا این طرح‌ها موفق بوده‌اند؟

برای ساماندهی ترافیک اجبارا باید تصمیماتی بگیریم که نهایتا به نفع مردم است. پشت چراغ ایستادن برای هیچ کسی خوشایند نیست ولی برای ساماندهی ترافیک در چهارراه ولیعصر الزاما باید این کار انجام می‌شد. اگر می‌خواهیم مشکل ترافیک را حل کنیم باید وسایل حمل و نقل عمومی راحت تر حرکت کنند به همین منظور یک لاین خیابان امام خمینی(ره) را به عنوان خط ویژه تاکسی و اتوبوس در نظر گرفتیم.

قطعا ماشین‌های شخصی اذیت می‌شوند ولی اگر می‌خواهیم مردم را به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی سوق دهیم لازمه‌اش انجام این کار است. همچنین قرار است به زودی از میدان شهدا به سمت خیابان شهید بهشتی، خط ویژه اتوبوس کار کنیم که ممکن است برای ماشین‌های شخصی سخت شود ولی برای وسایل نقلیه عمومی خوب است.

بعضی افراد می‌گویند در فلان منطقه قبلا ترافیک نداشتیم ولی الان داریم. دلیلش این است که امروزه نسبت به چند سال قبل مردم به سمت استفاده از خودروی شخصی حرکت کرده‌اند و باید این روند متوقف شود.

اینکه امروزه اکثر معابر تهران قفل شده است به دلیل این است که رویکرد در تهران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نبوده و در حال حاضر همه اذیت می‌شوند.

اجرای سیاست های ترافیکی ممکن است زمان ببرد ولی ما به فکر آینده اراک در افق درازمدت هستیم.

شاید مسئله مازوت سوزی نیروگاه شازند، اصلی‌ترین دغدغه و مطالبه مردم شهرهای اراک و شازند از مجموعه حاکمیتی استان و کشور باشد. چه اقداماتی برای حل این مشکل انجام داده‌اید و آیا امسال نیز مازوت سوزی انجام می‌شود؟

در رابطه با مازوت سوزی، جایی نبوده که ما پیگیری نکرده باشیم. با سطوح بالا و دستگاه‌های اجرایی کشور چندین بار مکاتبه کردیم.

ما در استان اختیاری در این موضوع نداریم ولی یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که مثل پارسال حداقل یک واحد نیروگاه را در فصل سرد سال اورهال کنیم.

همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری فراخوانی برای حل مشکل مازوت سوزی نیروگاه شازند منتشر کرد و چند شرکت اعلام امادگی کردند. ما قرار است بررسی کنیم که ببینیم به صورت علمی چه کارهایی می‌شود در این راستا انجام داد.

فعلا یک شرکت ادعا کرده که ۷۰ درصد سولفور مازوت را کاهش می‌دهد. همچنین یک شرکت دیگر در رابطه با مدل جدید فیلتراسیون طرحی را ارائه کرده است. ما نگران هزینه‌های اجرای این طرح‌ها نیستیم و فقط منتظر فرایندهای قانونی هستیم. امیدواریم امسال مازوت سوزی کمتر شود و بلکه به صفر برسد.

گرد و خاک ناشی از خشک شدن تالاب میقان و بیابان‌های مرکزی کشور نیز به مسئله اساسی تبدیل شده که تقریبا کل استان به خصوص اراک را درگیر کرده است. چه اقداماتی برای رفع این مشکل انجام داده‌اید؟

قطعا تمام گرد و خاک اراک از سمت تالاب میقان نیست و بیشتر آن از قم و بیابان‌های مرکزی کشور است.

در رابطه با بحث فرا استانی این موضوع، ما چندین بار با مراجع قانونی و محیط زیستی مکاتبه کردیم که امیدواریم این مسئله حل شود ولی مطمئنا زمان می‌برد.

برای حل مشکل تالاب میقان نیز برای اولین بار در استان، ۷ میلیارد تومان در شورای برنامه ریزی مصوب کردیم. این تالاب اعتبار ملی دارد و معمولا اعتبار استانی برای آن در نظر گرفته نمی شد ولی نگاه استاندار این بود که برای کمک به نجات تالاب، اعتبار استانی بگذاریم که تصویب شد و در اختیار ادارات محیط زیست و منابع طبیعی برای کاشت بوته‌های مقاوم قرار گرفت.

همچنین جلسه‌ای در خصوص تالاب میقان برای اولین بار در چند سال اخیر برگزار شد که دو مصوبه داشتیم. اولین مصوبه همین تصویب اعتبار مالی بود و دومین مصوبه نیز این بود که شرکت املاح را به عنوان بهره بردار تالاب مکلف کردیم که در قالب مسئولیت اجتماعی‌ با هماهنگی اداره‌کل محیط زیست، اعتباراتی را برای حل مشکل تالاب اختصاص دهد. سازمان محیط زیست کشور نیز قول مساعدت و همکاری را برای حل مشکل تالاب داد.

در رابطه با کارگروه کاهش آلودگی هوا همیشه این نقد وجود دارد که چرا جلسات در روزهای آلوده، دیر وقت برگزار می‌شود و یا چرا اصلا برگزار نمی‌شود و اینکه چرا با وجود بالا بودن شاخص‌های آلاینده‌ها، مدارس در بعضی از روزها تعطیل نمی‌شدند؟

اینکه می‌گویند چرا با فلان شاخص، فلان تصمیم گرفته نمی‌شود، جواب من این است که اگر قرار بود با شاخص تصمیم‌گیری شود که نیازی به تشکیل کارگروه نبود.

این شاخص برای این است که با توجه به شاخص، کارشناسان حوزه‌های مختلف مثل هواشناسی، محیط زیست، علوم پزشکی و آموزش و پرورش در کارگروه بحث و بررسی کنند و نظر خودشان را بدهند و بعد تصمیم گیری انجام شود.

بعصی اوقات هواشناسی می‌گوید که درست است الان مثلا شاخص ۵۰۰ است ولی فردا قضیه فرق می‌کند. عده‌ای وقتی شب شاخص بالاست می‌گویند که چرا فردا را تعطیل نمی‌کنید درحالی که فردا صبح شاخص زیر ۱۰۰ می‌شود.

ما با توجه به گزارش کارشناسان عضو کارگروه و بر اساس پیش‌بینی‌ها، تصمیم می‌گیریم. الزاما ما ادعایی بر اینکه خیلی دقیق تصمیم گیری می‌کنیم، در واقع بر اساس پیش‌بینی‌ها تصمیم می‌گیریم که ممکن است بعضی تصمیمات چون بر پایه پیش بینی است اشتباه باشد.

علت اینکه جلسات بعد از ظهر تشکیل می‌شود این است که نظرات و تصمیمات دقیق‌تر باشد. مثلا هواشناسی می‌گوید الگوها در بعد از ظهر دقیق‌تر است و سایر اعضای کارگروه فرصت دارند اطلاعات استان‌های دیگر و فرمانداران را بگیرند.

این ادعا که جلسات کارگروه تشکیل نمی‌شود نیز درست نیست چراکه این جلسات در بسیاری از اوقات به صورت مجازی تشکیل می‌شود و در گروهی که همه کارشناسان عضو هستند نظرات گفته می‌شود و تصمیم می‌گیریم.

در رابطه با اخذ عوارض آلایندگی از صنایع استان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که افتاد فعال شدن ظرفیت قانونی ماده ۱۴ قانون هوای پاک بود. مطابق این ظرفیت قانونی، به صنایعی که دارای آلایندگی هستند در ابتدا اخطار داده می‌شود و اگر آلایندگی را برطرف نکنند، مشمول جریمه می‌شوند.

 البته دریافت جریمه عوارض، فرآیندهای خاص خود را دارد ولی این ظرفیت توسط دولت سیزدهم ایجاد شده است.

دولت چهاردهم چه اولویت‌هایی را در حوزه عمرانی استان مرکزی باید مدنظر قرار دهد؟

اولویت اول، بحث محیط زیست در حوزه‌های مختلف است و باید محور توجه باشد.

اولویت دوم، بحث مسکن ملی است که دولت آینده باید ظرفیت لازم را ایجاد و تقویت کند تا مسکن ملی به نتیجه برسد چراکه قیمت تمام شده مسکن بالا رفته و سهم زیادی از سبد هزینه خانوار را شامل می‌شود و ناچاریم شرایط مناسب را در این حوزه فراهم کنیم.

اولویت سوم به نظر من، مسئله آب است. بازچرخانی پساب‌ها، قانون و تکلیف است و باید اجرایی شود. ما توانستیم اخیرا در این خصوص با پتروشیمی و پالایشگاه شازند قراردادی ببندیم.

همچنین اعتقاد شخصی من این است که آب خلیج فارس باید به استان مرکزی بیاید چراکه شرایط این را می‌گوید. ما می‌توانیم مشترکا با چند استان، آب خلیج فارس را به این منطقه بیاوریم.

ما قبلا از منابع سطح شهر تامین آب می‌کردیم و سپس از سد کمال صالح استفاده کردیم ولی اکنون سد کمال صالح نیز شرایط خوبی ندارد. از طرفی استان مرکزی، مجموعه‌ای صنعتی و در حال توسعه است که صنایع آن نیاز به آب دارند.

اولویت چهارم در حوزه راه‌ها به عنوان یکی از مشکلات جدی استان مرکزی است. علیرغم اینکه ما رتبه چهارم تردد را در کشور داریم ولی کمترین میزان آزادراه را نسبت به تردد داریم. در استان فقط آزادراه‌های ساوه-همدان و ساوه-سلفچگان را داریم که آنها نیز باید تعریض شوند. محورهای راهجرد-اراک و ساوه-سلفچگان باید شش بانده شوند.

در محورهای بین شهرستان‌ها نیز تردد زیادی داریم و متاسفانه تصادفات نیز زیاد است. باید به فکر چهار بانده کردن راه‌های بین شهرستانی باشیم.

اولویت پنجم نیز استفاده از ظرفیت انرژی‌های پاک است. در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و ما نزدیک به ۶۰۰ مگاوات ظرفیت سازی کردیم و یکسری طرح‌ها مثل مانا انرژی نیز اجرایی شده است. حتما موضوعات دیگر نیز در استان اهمیت دارد ولی این پنج مورد در اولویت است.

تصمیمات دولت سیزدهم باید توسط دولت چهاردهم پیگیری شود چون کار کارشناسی خوبی برای این تصمیمات انجام شده و شاید فقط باید در اعتبارات آنها بازنگری شود ولی هدفگذاری خوب بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha