• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403052012869
  • خبرنگار : 50666

از آتش‌سوزی خودرو تا گرمازدگی سرنشینان

از آتش‌سوزی خودرو تا گرمازدگی سرنشینان

ایسنا/اصفهان گرما عامل ثانویه‌ای است که در کنار دیگر علل می‌تواند به حریق خودرو منجر شود. به‌علاوه، رانندگان نباید غفلت کنند و در این روزهای تابستانی، کودکان را در خودرو تنها بگذارند، زیرا این اقدامی مخاطره‌آمیز است.

محمد شریعتی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا و با نظر به روزهای گرم تابستانی بیان کرد: گرمای هوا هرگز نقش مستقیمی در حریق خودرو ندارد، بلکه عاملی ثانویه است که می‌تواند به آتش‌سوزی این دست وسایل نقلیه منجر شود.

او ادامه داد: اگر انواع اسپری، مثل اسپری‌های خوشبوکننده، فندک، یا باتری‌های لیتیومی مانند موبایل یا پاوربانک در داخل خودروی ما باشد و نور خورشید نیز مستقیماً به آن بتابد، احتمال وقوع افنجار اولیه و سپس حریق وسیلۀ نقلیۀ وجود دارد. حتی یک بطری آب در برابر تابش نور خورشید ممکن است به‌صورت ذره‌بین عمل کند و به حریق کابین خودرو منجر شود.

این مقام آتش‌نشانی اصفهان در شرح بیشتر حریق‌های اخیر یادآور شد: وقتی خودروی خود را در خیابان پارک و برای انجام کارهای شخصی دقایقی آن را ترک می‌کنیم، بسته به گرمای هوا و دمای محیط، دمای داخل وسیلۀ نقلیه افزایش پیدا می‌کند.

شریعتی با نظر به مسئلۀ دما توضیح داد: اگر دمای محیط دمایی باشد که این‌ روزها غالباً در اصفهان شاهدش هستیم، یعنی بین ۴۰ تا ۴۲ درجه باشد، ممکن است دمای داخل خودرو تا ۶۲ درجه هم افزایش یابد. چنین وضعیتی بسیار خطرناک و حاد است. البته خودرو زمانی در این دمای محیط به ۶۲ درجه می‌رسد که حدود یک در معرض مستقیم نور خورشید باشد.

او دیگر نکات مرتب با ایمنی خودرو را برشمرد و تصریح کرد: نقص فنی خودرو نباید فراموش شود. بازید و چک دوره‌ای خودرو و اطمینان از نشت‌نکردن بنزین بسیار حائز اهمیت است. سیستم سوخت‌رسانی و سیم‌کشی‌های خودرو نیز به بررسی کافی نیاز دارند. اطمینان از ایمنی همۀ این موارد در جلوگیری از این دست حریق‌های تابستانی نقش مؤثری دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه یک راننده نباید کودکش را در خودرو تنها بگذارد، گفت: با توجه به افزایش دمای این روزها، رهاگذاشتن کودک در خودرو می‌تواند سلامتی او را به خطر اندازد. درواقع، باید توجه داشت که کودکان جزو گروه‌های حساس قرار دارند و این مسئلۀ گرما و پیامدهایی چون گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی برای آنان جدی‌تر است.

این مقام آتش‌نشانی افزود: توصیۀ اکید دارم که کودکان را حتی در مدت‌زمان کوتاه نیز در خودرو تنها نگذارید؛ چراکه به‌غیراز مسئلۀ گرمازدگی ممکن است هر حادثۀ دیگری برای آنان رخ دهد. هرگاه از خودرو خارج می‌شوید، کودک را هم با خود همراه کنید.

او بیان کرد: شاید درِ خودرو روی کودک ما قفل شود یا حتی حس کنجکاوی و بچه‌گانۀ او باعث شود که با وسایل ماشین به بازی‌های خطرآفرینی اقدام کند. مثلاً ممکن است که با ترمز دستی اتومبیل بازی کند و در پی آن اتفاقات ناگواری بیفتد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهرداری اصفهان توصیه‌های تابستانی این سازمان را در ادامه چنین تبیین کرد: وقتی مدت‌زمانی طولانی از پارک خودروی شما در حاشیۀ خیابان یا پارکینگ گذشته است و قصد روشن‌کردن آن را دارید، ابتدا با دقت به زیر وسیلۀ نقلیه‌تان نگاه کند.

شریعتی با تأکید بر این نکته که اگر موقع وارسی زیر خودرو متوجه نشت بنزین شدید، از روشن‌کردن آن خودداری کنید، اظهار کرد: اگر رانندگان متوجه چنین مشکلاتی برای خودروی خود شدند، باید با سامانۀ ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند تا اقدامات لازم انجام شود. این دقت‌نظر می‌تواند از وقوع حریق و دیگر مخاطرات ممانعت کند.

این مسئول آتش‌نشانی اصفهان با نظر به دیگر وسایل نقلیه توضیح داد: به‌علاوه، تأکید داریم که موتورسواران نیز در این روزهای گرم به وسیلۀ نقلیۀ خود توجه ویژه‌تری داشته باشند. چراکه موتورسیکلت هم از سوخت استفاده می‌کند و در روزهای گرم تابستانی متأثر از برخی عوامل ممکن است دچار حادثه شود.

او یادآور شد: بار دیگر تأکید می‌کنیم که گرمای این روزهای اصفهان و اصلاً هیچ‌ منطقۀ دیگری نقش مستقیمی در آتش‌گرفتن خودروها ندارد و برای جلوگیری از حریق باید به اصولی که گذشت توجه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha