• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052012798
  • خبرنگار : 50599

زندگی سخت مردم چادرنشین نیکشهر با گرمای ۴۵ درجه

زندگی سخت مردم چادرنشین نیکشهر با گرمای ۴۵ درجه

ایسنا/سیستان و بلوچستان زلزله ۴.۶ ریشتری روستای آبگاه نیکشهر جنوب سیستان و بلوچستان در هشتم مرداد، آرامش زندگی را از مردم گرفت و بیشتر مردم به دلیل وارد شدن خسارت ۹۰ درصدی به واحدهای مسکونی، سرگردان و در این روزهای گرم تابستانی در دمای ۴۵ درجه روزگار را در چادر و یا سایبان ها سپری می‌کنند.

 به گزارش ایسنا، حوالی نیمه شب دوشنبه هشتم مرداد بود که زمین در منطقه آبگاه ناآرام شد و زلزله ای‌ به بزرگی‌ ۴.۶ ریشتر خواب را از مردم گرفت و بیش از ۱۲ روز است که مردم در ترس و دلهره در گرمای سوزان تابستان بلوچستان ‌زندگی می کنند.

جوانانی که با کارگری و زنانی که با سوزن دوزی سرپناهی برای خودشان ساخته بودند در شبی که دیگر زندگی به روال عادی برنگشت آمال و آرزوهایشان را خشم زمین از بین برد و سرپناهی که ساخته بوده اند بر اثر زلزله سست و ضعیف شده است و برای زندگی دیگر امن نیست. مردم نه می توانند آن را تخریب و نه اینکه اطمینان می دهند که چند ساعتی استراحت کنند.

پس از آن اهالی روستا همه هراسان و نگران از خانه ها بیرون آمدند، اتفاقی که تاکنون طی سالیان اخیر در این منطقه رخ نداده بود.

خانه ها همه ترک خورده بود و دیگر جای زندگی‌نبود، هر چه از ابتدای این حادثه می گذشت هیاهو و دلهره مردم بیشتر می شد چرا که زمین همچنان ناآرام بود و سودای سکوت نداشت.

بیش از ۹۰ درصد خانه های مردم در روستای آبگاه آسیب جدی دیده است

امام جمعه روستای آبگاه نیکشهر به ایسنا- می گوید: نیروهای هلال احمر شهرستان نیکشهر به همراه یک دستگاه آمبولانس ساعاتی بعد از رخ دادن زلزله با هدف امدادرسانی به منطقه آبگاه و کوچینک رسیدند.

مولوی حیدر بلوچی خواه افزود: خدا را شکر این حادثه خسارت جانی نداشته است اما بر اثر آن بیش از ۹۰ درصد خانه های مردم در روستای آبگاه آسیب دیده است بطوری که نه می توان کل ساختمان را تخریب کرد و نه قابلیت ترمیم دارد.

وی ضمن قدردانی از زحمات مسوولان شهرستان نیکشهر گفت: از هشتم مرداد تاکنون این زمین لرزه بیش از ۲۰ پس لرزه داشته است که طی این ایام مردم در بیرون از خانه ها و در چادرهای اهدایی ستاد مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر شهرستان نیکشهر زندگی خود را با ترس و دلهره گذرانده اند.

امام جمعه روستای آبگاه نیکشهر اظهار کرد: در روستای آبگاه ۱۲۲ تخته چادر و و ۱۰۰ پشه بند بین مردم توزیع شده است که با توجه به اینکه روستای آبگاه حدود ۵۰۰ خانوار دارد و اکثریت مردم آسیب دیده اند، نیاز است که تعداد بیشتری چادر برای اسکان موقت مردم اختصاص داده شود چرا که این تعداد کمک جوابگوی خسارات مردم نیست.

مولوی بلوچی خواه بیان کرد: انتظار ما و مردم بر این است که مشکلات مردم هر چه زودتر حل شود و مسئولان به قول هایی که داده اند زودتر عمل کنند تا زندگی مردم به روال عادی باز گردد.

وی گفت: بسیاری از کسانی که خسارت دیده اند کارگرانی هستند که خانه های فقیرانه داشته‌اند که بازسازی خانه ‌هایشان برای این قشر زحمتکش مقدور نیست لذا نهادهای دولتی و موسسه های خیریه با کمک به مردم این منطقه خود را سهیم در دردهای این مردم کنند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: برای جبران حجم  بالای خسارت مناطق زلزله زده در بخش مرکزی نیکشهر نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری هستیم، هر سریعتر مسئولان کشوری برای ساخت حداقل یکهزار واحد مسکونی مقاوم و استاندارد برای مناطق سیلزده نیکشهر اقدام کنند چون در گرما و چادر زندگی کردن سخت است.

محمدانور بجارزهی گفت: علاوه بر اقدامات جمعیت هلال احمر در تحویل چادر به مردم زلزله زده با هماهنگی و تماس تلفنی با دبیرکل جمعیت هلال احمر و مسئولان حوزه امداد و نجات استان سیستان و بلوچستان و مرکز کشور قرار شد به‌زودی ۷۰ تخته چادر برای اسکان موقت مردم در روستای وانان تحویل داده شود.

وی ادامه داد: در زمین لرزه و پس لرزه های اخیر، به بیش از هزار منزل مسکونی غیراستاندارد و خشتی و گلی مردم روستاهای زلزله زده بخش مرکزی نیکشهر آسیب جدی وارد شده است.

وی از مسئولان محلی، استانی و کشوری خواست تمام ابعاد این زلزله و خسارت های آن را بصورت دقیق و کارشناسی بررسی و در مرحله اول برای ساخت واحدهای مسکونی مقاوم اقدام کنند تا موجب رضایت قشر محروم و کارگر این مناطق شود.

زندگی سخت مردم چادرنشین نیکشهر با گرمای ۴۵ درجه

پیگیر مشکلات مردم مناطق زلزله زده بخش مرکزی نیکشهر هستیم

بخشدار مرکزی نیکشهر نیز گفت: زلزله ای که در ۸ مرداد ۱۴۰۳ در شهرستان نیکشهر رخ داده است خساراتی را در روستاهای آبگاه، کوچینک و آبگاه وانان در پی داشته که کانون اصلی آن در روستای آبگاه بوده است.

احسان رئیسی ادامه داد: اقدامات لازم و اولیه در سطح شهرستان انجام شده است و تا حصول نتیجه پیگیر مشکلات مردم هستیم تا زندگی به روال عادی برگردد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منازل مسکونی مردم در مناطق زلزله زده آسیب جدی وارد شده و نیاز به ساخت خانه جدید است، خاطرنشان کرد: در پی وقوع زلزله ۴.۶ ریشتری و پس لرزه های آن طی ۱۰ روز گذشته، زندگی مردم منطقه آبگاه و کوچینک مختل شده است و مردم در گرما ۴۵ درجه در بیرون از خانه ها با دلهره و نگرانی به سر می برند.

بخشدار مرکزی نیکشهر اظهارکرد که برای جبران این حجم از خسارت در منطقه آبگاه، نیازمند توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری هستیم.

فرماندار نیکشهر اظهارکرد: تمام امکانات این شهرستان برای کمک به جبران خسارات زلزله در منطقه آبگاه و کوچینک بسیج شده و پس از وقوع زمین لرزه نیروهای امدادی هلال احمر و کارشناسان ارزیاب ادارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد کشاورزی به منطقه اعزام شده و برآوردهای اولیه را انجام داده‌اند.

مجیب حسنی افزود: بیشترین خسارات وارد شده زلزله در روستای آبگاه بوده که پس لرزه های آن تا دیروز ادامه داشت و در روستاهای کوچینک، آبگاه وانان، ملوران، چاه علی و بخش هایی از بنت احساس شده است.

وی بیان کرد: در پی زلزله نیمه شب دوشنبه هشتم مرداد، با توجه به عدم استحکام منازل مسکونی به بسیاری از خانه های مردم خسارت جدی وارد شده است.

فرماندار نیکشهر ادامه داد: پس از وقوع زمین لرزه ۴.۶ ریشتری در منطقه آبگاه و کوچینک که کانون اصلی آن روستای آبگاه بوده بیشتر منازل مسکونی در این روستا آسیب دیده که این زمین لرزه در روستاهای آبگاه وانان و کوچینک نیز احساس شده و برخی از منازل نیز ترک خورده‌اند.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارت ها با دستگاههای اجرایی و مدیران کل استان سیستان و بلوچستان هماهنگ شده است و قرار است مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اقدامات لازم برای ساخت مسکن جدید انجام دهند.

وی افزود: با هماهنگی انجام شده تا کنون برای خانواده هایی که منازل آن قابلیت سکونت نداشته‌اند توسط هلال احمر اسکان موقت تامین شده و با توجه به پس لرزه های اعلامی توسط گزارشات مردمی مجددا دستور لازم به هلال احمر شهرستان جهت ارزیابی مجدد و اسکان موقت با در اختیار دادن چادر صادر شده است.

فرماندار نیکشهر اظهارکرد: بیشتر خسارات وارد شده به منازل مسکونی به دلیل عدم استحکام و عدم رعایت اصول فنی در ساخت و سازها بوده که با رایزنی های انجام شده مقرر شده تا خسارات این زلزله در سه روستای آبگاه دبار(کانون اصلی زلزله) کوچینک و آبگاه وانان به صورت پرداخت های بلاعوض و بیمه ای و ساخت منزل جدید به صورت نامحدود انجام شود.

حسنی با اشاره به اینکه خدمات زیربنایی آب، برق و مخابرات نیز مشکلی ندارند، گفت: تمام امکانات شهرستان را برای کمک به زلزله زدگان در منطقه آبگاه و کوچینک بسیج کرده ایم که در صورت لزوم از ظرفیت های استانی و کشوری استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha