• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052012796
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان اربعینی شد

سیستان و بلوچستان اربعینی شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان هم‌زمان با فرارسیدن ایام پیاده‌روی اربعین پایتخت وحدت ایران اسلامی همچون سال‌های گذشته میزبان زائران اربعین حسینی شد.

به گزارش ایسنا- اربعین حسینی دریایی خروشان و لاینقطع از فرهنگ ناب اسلامی است و می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه انسان‌سازی برای نسل امروز به جهانیان معرفی شود.

چند سالی است که سیستان و بلوچستان؛ پایتخت وحدت ایران اسلامی دروازه ورود زائران پاکستانی عتبات‌عالیات برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شده است.

این استان تنها مسیر زمینی ورود زائران پاکستانی به کشور عراق است که زائران پاکستانی از طریق مرزهای میرجاوه و ریمدان وارد کشور می‌شوند.

امسال هم در آستانه اربعین حسینی خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از طریق مرزهای این استان خود را مهیای سفر عاشقی اربعین کردند.

آماده‌سازی پایانه‌های مرزی برای ورود زائران

مرحمتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه با اشاره به روند خدمت‌رسانی مردم به زوار پاکستانی در مرز میرجاوه بیان کرد: مردم بومی منطقه در کنار دستگاه‌های اجرایی با برپایی موکب به خدمت‌رسانی به زائرین اباعبدالله الحسین (ع) مشغول هستند.

مرحمتی با اشاره به گرمای هوا از توسعه امکانات سرمایشی برای رفاه حال زوار امام حسین (ع) در این منطقه خبر داد و افزود: علاوه بر اینکه  استقبال از زائرین اربعین حسینی در هشت شهرستان استان با ۵۰ موکب و در طول مسیر حرکت از مرز ریمدان و مرز میرجاوه انجام می‌شود، همچنین ۶ نقطه در شهر زاهدان در حال آماده‌سازی برای خدمت‌رسانی به زائرین پاکستانی هستند.

سیستان و بلوچستان اربعینی شد

پیش‌بینی ورود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی‌شده است ۱۰۰ هزار زائر از کشور پاکستان برای شرکت در پیاده روی بزرگ اربعین از مرزهای سیستان و بلوچستان به کشور وارد شوند، تصریح کرد: شاید ناوگان حمل و نقل کفاف این تعداد زائر را نداشته باشد اما طرف پاکستانی توافق شده است تا زواربا اتوبوس‌های خودشان وارد شوند.

بیش از ۳ هزار مترمربع سایه بان احداث شده است

رافت فرماندار دشتیاری نیز با اشاره به تجهیزات رفاهی برای زائران پاکستانی اربعین در مرز ریمدان بیان کرد: حدود ۳ هزار و ۳۰۰ متر سایه‌بان در پایانه مرزی ریمدان داشتیم که ۵۰۰ مترمربع سایه‌بان دیگر به میزان سایه‌بان‌ها افزوده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این راه‌اندازی دو باب نمازخانه در محل پایانه ریمدان و همچنین سالن هزار و ۵۰۰ متری مجهز به وسایل سرمایشی به‌عنوان اسکان موقت برای زائرانی که نیاز به سالن سرد دارند نیز راه‌اندازی شده است.

وی با ابراز امیدواری در خدمت‌رسانی مطلوب برای زائران پاکستانی اربعین حسینی تصریح کرد: همچنین ظرفیت موکب‌های مردمی نیز در حال احداث و مستقر شدن در پایانه مرزی ریمدان هستند.

مذنب دبیر ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی نیز در بازدید از مرز میرجاوه گفت: در مرزهای شرقی کشور یعنی ریمدان و میرجاوه در سالجاری همانند سال گذشته، هموطنان گرامی میزبان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زوار کشور پاکستان هستند.

مذنب تاکید کرد: در این رستا بعد از بازدید انجام شده مشاهده شد به‌جز مجموعه وزارت راه و شهرسازی سایر دستگاههای متولی تمرکز خود را در مرزهای شرقی نگذاشته اند در حالی که نیاز است برای تامین ناوگان هوایی و جاده ای برای انتقال زوار پاکستانی به مرزهای غربی و نیز پذیرایی از این عزیزان که سفر طولانی تری را تا رسیدن به مقصد طی می کنند کمک شود.

وی بر همکاری و مساعدت برای فراهم شدن زمینه رفاه بیشتر برای زوار پاکستانی در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: درخواست می شود دستگاههای متولی در این موضوع مهم حداکثر امکانات و توان خود را پای کار آورده تا میزبانی از زوار خارجی به بهترین نحو انجام شود.

مذنب افزود: ستاد اربعین مرکزی و کمیته حمل و نقل و سوخت وزارت راه و شهرسازی از ماهها قبل تدابیر را پیش بینی کرده که با وجود محدودیت ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای که داریم باز هم ظرفیت را به نسبت سال گذشته افزایش داده است.

دبیر ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: هر ساله با وجود گرمای شدید هوا بازهم شاهد افزایش شور حسینی برای زیارت کربلای معلی هستیم که این وظیفه ما را سنگین می کند تا با تمام امکانات عمومی، دولتی و حتی مردمی بهترین خدمات ارائه داده شود.

سیستان و بلوچستان اربعینی شد

تصویب اعتبار طرح‌های ویژه مراسم اربعین در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های مربوط به زیرساخت‌های مراسم اربعین در این استان مشخص و اعتبار آن مصوب شد.

مهرداد عرب اول بیان کرد: اعتباری در خصوص تامین زیرساخت های مراسم اربعین اختصاص یافته که بین ۶ استان توزیع شده و بخشی از آن مربوط به سیستان و بلوچستان است که پروژه های آن در استان مشخص و مصوب شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تبیین سیاست های کلی برنامه های اقتصاد دریا محور موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد، این مهم در اردیبهشت ماه امسال جهت اجرا به وزارتخانه های مربوطه ابلاغ شد.

تقویت زیرساخت‌های اقامه نماز و خدمات سفر برای زائرین اربعین در سیستان و بلوچستان

مدیر ستاد اقامه نماز استان سیستان و بلوچستان نیز از آمادگی مرزهای استان برای استقبال از زائران اربعین حسینی با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های اقامه نماز و خدمات سفر خبر داد.

محمد سنجرانی در گفت وگو با ایسنا، افزود: با توجه‌ به نزدیکی ایام اربعین برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مدیریت مرز و استقبال از زائرین پاکستانی انجام شده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: این روزها شاهد بازدید و نظارت کارگروه تخصصی استان از نمازخانه ها، مجتمع ها و زائرسراها در مسیر تردد زوار اربعین هستیم که پیش بینی ما امسال ۳۰ موکب در مسیرهای تردد زوار است که امیدواریم در سال جاری خدمات بهتری به لحاظ کمی و کیفی به زائرین پاکستانی که از محل مرز ریمدان و میرجاوه راهی کربلا معلی هستند، داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: شهرستان میرجاوه یکی از محورهای ورودی و اصلی زوار پاکستانی در استان و کشور است و باید دستگاههای اجرایی با همکاری و هماهنگی ستاد اربعین  خدمات پیرامون بحث آب شرب، آب وضو، نظافت نمازخانه ها و زائرسراها و مساجد و نمازخانه های بین راهی را به نحو شایسته انجام دهند که در این زمینه هماهنگی با ادارات راهداری جهت بازدید روزانه از مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی انجام شده است.

سنجرانی گفت: تهیه مهر و جامهری، برنامه ریزی جهت پخش اذان، تهیه بسته های فرهنگی جهت توزیع بین زوار اربعین حسینی و هماهنگی های لازم با مرکز صدا و سیمای استان جهت پخش زنده ۱۰ برنامه از محل پایانه مرزی میرجاوه و ریمدان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان گفت: با توجه به فعالیت های جهادی موکب های اربعینی در حوزه محرومیت زدایی، کمک های مومنانه، فرهنگی، عمرانی و... خوبی  در بحث پذیرایی از این عزیزان را در ایام اربعین انجام گرفته است.

آمادگی ۱۶ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی سیستان و بلوچستان برای میزبانی از زائران اربعین حسینی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز از آمادگی ۱۶مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به زائران اربعین حسینی (ع) خبر داد.

ایوب کرد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی ‌و اعزام زائرین از داخل استان و همچنین ورود مشتاقان به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از کشور پاکستان اظهار کرد: ۱۶ مجتمع  خدماتی رفاهی بین راهی  استان در مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار گرفته و در محورهای مواصلاتی زاهدان-میرجاوه، زاهدان-کرمان و زاهدان-نهبندان آماده ارائه خدمات به زوار می‌باشند.

وی افزود: این مجموعه‌ها به منظور فراهم‌ کردن آسایش و رفاه بیشتر برای رانندگان و مسافران از طریق ارائه خدمات متمرکز و مناسب‌، جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده‌ها و تمرکز در یک مکان، تسهیل نظارت، ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها، کاهش مزاحمت‌های ترافیکی وسوانح جاده‌ای و دسترسی رانندگان و مسافران‌ شکل گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کارشناسان این اداره‌ کل بصورت مستمر از مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی فعال استان بازدید داشته‌اند که با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین برای نظارت بیشتر بر عملکرد این مراکز، تعداد بازدید از مجتمع‌ها افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha