• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052012793
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

هنرمند پیشکسوت معرق سیستان و بلوچستان آسمانی شد

هنرمند پیشکسوت معرق سیستان و بلوچستان آسمانی شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاد علی کیخواه آریا هنرمند پیشکسوت و اولین معرق کار معاصر سیستان و بلوچستان بر اثر جراحت ناشی از تصادف دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا،  استاد علی کیخواه اریا، نخستین معرق کار معاصر سیستان و بلوچستان و دارای مدرک درجه یک هنری بر اثر جراحت ناشی از تصادف در سن ۶۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این استاد گرانقدر که از او به عنوان اولین معرق‌کار معاصر استان یاد می شود، سابقه فعالیت بیش از ۵۰ سال در رشته هنری معرق چوب حرفه‌ای، برگزاری ۳۰ نمایشگاه انفرادی و مدیریت اولین آموزشگاه تخصصی معرق چوب در استان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

وی دارای درجه یک هنری که معادل دکتری تخصصی در رشته های هنری از آن یاد می شود و بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان داشته که موفق به اجرای ۴۰ اثر فاخر معرق چوب در زمینه فرهنگ سیستان (به ویژه شهر سوخته) شد.

اهدای ۲۰ اثر معرق چوب به موزه جنوب شرق و زابل، طراحی و اجرای مجموعه کتاب های نام آوران استان در قالب معرق و ساخت مولاژ و بازسازی برخی آثار به دست آمده از شهر سوخته از دیگر سوابق هنری مرحوم استاد کیخواه آریا است.

مولاژ بازی فکری که در گور شماره ۷۳۱ شهر سوخته کشف شده و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازی های تخته ای و فکری در دنیا محسوب می شود، یکی از آثار ماندگار زنده یاد کیخواه آریا است.

خلق‌ بیش از ۲۰ عنوان کتاب مشاهیر سیستان با معرق، از دیگر آثار ماندگار این استاد ارزشمند است، اثری که تمام اجزای آن کار دست بوده و جهت تشکر از اقدامات فرهنگی مشاهیر  استان ساخته شده، که بخشی از این آثار در موزه بزرگ جنوب شرق زاهدان جهت بازدید در معرض دید عموم قرار دارد.

فقدان این هنرمند پیشکسوت، جامعه بزرگ و فرهنگ مدار اهالی فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان را داغدار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۰ ۰۷:۱۰

❤️🙏💐🌺