• جمعه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403051912596
  • خبرنگار : 50290

تخریب شبستان داخلی مسجد کازرونی اصفهان

تخریب شبستان داخلی مسجد کازرونی اصفهان

ایسنا/اصفهان بخشی از شبستان داخلی مسجد کازرونی و محرابِ آن، امروز تخریب شد که با تلاش اهالی محلۀ عباس‌آباد و ضمن تماس با یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فعلاً این تخریب متوقف شده است.

یکی از فعالان فرهنگی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: وقتی که امروز ساعت ۱۲ به مسجد کازرونی آمدم با صحنۀ خیلی دردناکی مواجه شدم و دیدم که کارگرها مشغول تخریب هستند، محراب مسجد را خراب کرده‌اند، سطح جلوی دیواره‌های داخلی شبستان را خراب کرده‌اند. بخش زیادی از شبستان تخریب شده، گچ‌های آن ریخته، محراب را با آرامش خاطر کلنگ زندند و تمام کاشی‌ها را ریختند، نیمۀ پایین محراب را کامل تخریب کرده‌اند. پرسیدم که چرا دارید مسجد را تخریب می‌کنید؟ گفتند ما مجوز داریم!

مریم که کارشناس ارشد معماری و از فعالان فرهنگی است، ادامه داد: من در حدی که می‌توانم روی مسائل فرهنگی تلاش می‌کنم. مسئلۀ معماری یک مسئلۀ فرهنگیِ چندجانبه است. خراب کردن مسجدی که سابقۀ ۸۰ ساله دارد و خاطرۀ جمعی این شهر است چیزی جز جنایت یا بدفهمی نیست.

تخریب شبستان داخلی مسجد کازرونی اصفهان

این فعال فرهنگی افزود: چرا باید مسئلۀ به این مهمی که یک سال است به چالش شهری تبدیل شده، با راه‌کارهای زیرآبی پیش برود؟ من به فتوای مرجع تقلیدم در مسائل شرعی به مجتهد رجوع می‌کنم، اما چرا دربارۀ مسئلۀ معماری را نباید به سمت مجتهد معماری برویم؟ چرا باید عده‌ای بساز و بفروش، متولی از بین بردن بنای هشتاد سالۀ شهری باشند که خودش با یک سابقۀ فرهنگی تشکیل شد؟

او گفت: آدم، پدربزرگ زندۀ خود را برای به دست آوردن ارثِ او نمی‌کشد! آدم، پدربزرگ زندۀ خود را که خاطرۀ جمعی فامیل است به کاردرمانی می‌برد و او را بهبود می‌بخشد و سرپا می‌کند. این مسجد، زنده است، نفس می‌کشد، چرا باید آن را خراب کنند؟! چرا باید مسجدی که برای مبارزه با استعمار انگلیس ساخته شد را خراب کنند و روی آن را دوباره بسازند؟ آن زمان که اینجا مدرسۀ انگلیسی‌ها را ساختند یک خوش‌غیرت در این شهر بلند شد که هم فهم فرهنگی و هم فهم معماری داشت و گفت باید جلوی هر حرف انگلیس حرفی از دین بزنیم؛ اما ما به جای اینکه این مسجد را به موزه‌ای برای مبارزه با استعمار تبدیل کنیم خودمان تیشه به ریشۀ آن می‌زنیم.

او تصریح کرد: ما تمام نمادهای فرهنگی خود را چال می‌کنیم و روی آن آپارتمان می‌سازیم! آقایان، پلان یک آپارتمان می‌خواهند روی این بنا پیاده کنند که چه شود؟ این‌همه زمین در این شهر وجود دارد، بروید جای دیگر بسازید. چرا تیشه به پدربزرگ زندۀ ما می زنید!

او تأکید کرد: مسائل فرهنگی، متولی صاحب فکر و اندیشه می‌خواهد.

تخریب شبستان داخلی مسجد کازرونی اصفهان

ایسنا همچنین با شنیدن خبر تخریب شبستان مسجد کازرونی، این موضوع را با فرمانده یگان حفاطت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در میان گذاشت که در ادامه، سرهنگ علی قربانپور، فرمانده این یگان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: فعلاً این تخریب متوقف شده، اما متأسفانه به اینها مجوزی داده شده که فعلاً با حساسیتی که به لطف شما انجام دادیم، گفتیم که متوقف شود.

او ادامه داد: فعلاً تخریب متوقف شده تا روز شنبه که مکاتبه ‌کنیم تا کارشناس یا نمایندۀ میراث فرهنگی در زمان تعمیرات حضور داشته باشد نه اینکه خودشان هرطور که بخواهند و سلیقه‌ای تخریب کنند!

فرمانده یگان حفاطت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به اینکه هیئت امنای مسجد کازرونی از چه نهادی مجوز تخریب داشته‌اند، گفت: متأسفانه از میراث فرهنگی!

تخریب شبستان داخلی مسجد کازرونی اصفهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۲۷

سلام بر دوستان مخاطب عزیز بنده هم به عنوان یک شهروند متوجه تخریب مسجد (کازرونی) شدم ابتدا به ضرس قاطع تخریب چنین مسجدی خلاف شرع بین و حتی قانون می‌باشد و افرادی که در قالب تخریب این مسجد نقش داشته آمد باید یا توسط مدعی العموم یا براساس شکایت در محاکم قضایی بدون هر گونه اغماضی مورد تعقیب و مجازات قرارگیرند و نکته جالبتر آنست که عرصه ملک مسجد و برخی از زمینهای مجاور آن وقف بر شخص دیگری بجز مرحوم کازرونی می‌باشد که در صورت بدست آوردن مدارک آنها را تحویل مراجع قانون و صرفا برای خدا و رضای مردم محل ارایه خواهم نمود.