• جمعه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403051912557
  • خبرنگار : 50040

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان خبر داد

تولید ۳۰۳ تنی بذر برنج گواهی شده در گیلان

تولید ۳۰۳ تنی بذر برنج گواهی شده در گیلان

ایسنا/گیلان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان گفت: سال گذشته تولید بذر در سطح ۱۷۷ هکتار و سه شهرستان (رشت، انزلی و صومعه سرا) انجام شد و حدود ۳۰۳ تن بذر گواهی شده و بوجاری شده استاندارد را وارد انبار بذر کردیم.

حسن همتی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ادغام شرکت سهامی پخش کود شیمیایی و تولید سم با شرکت تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال در سال ۱۳۷۱ و تشکیل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه، توزیع و تدارک نهاده های یارانه ای شامل کود، سم و بذر را از طریق کارگزاران بخش دولتی و خصوصی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن انواع کود شیمیایی یارانه‌ای را از طریق کارگزاران دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان توزیع می کنیم، افزود: ۱۸۵ کارگزار داریم که ۱۰۹ کارگزار به صورت اتحادیه تعاون روستایی و تعاونی مستقل و تعاونی تولید فعالیت می کنند و ۷۶ کارگزار نیز از بخش خصوصی است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان با اشاره به معرفی کارگزاران بخش خصوصی به شرکت خدمات حمایتی از طریق مدیریت های جهاد کشاورزی جهت واگذاری کد کارگزاری، یادآور شد: کودهای یارانه ای وارد شده به استان در انبارهای سه گانه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در رشت، رضوانشهر و آستانه اشرفیه ذخیره می‌ شود.

همتی اوج فعالیت شرکت خدمات حمایتی را از دی ماه لغایت خردادماه دانست و عنوان کرد: کودهای مورد نیاز را از طریق کارگزاران به دست کشاورزان می رسانیم.

وی با بیان اینکه کارگزاران حق افزایش قیمت و فروش کود خارج از سامانه را ندارند، گفت: کود با قیمت یارانه‌ای به دست کشاورز می رسد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان سال زراعی را از اول مهرماه (نیمه دوم سال جاری) لغایت ۳۰ شهریورماه (نیمه اول سال آتی) دانست و بیان کرد: وظیفه ما تامین کود مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی است و لذا در سال زراعی گذشته حدود ۶۵ هزار تن کود تامین شده از انبارهای استراتژیک استان و خریداری شده از استان های مبادی را به دست کشاورزان رساندیم.

وی از توزیع ۴۲ هزار تنی ازت، ۸۰۰۰ تنی فسفات و ۱۶ هزار تنی پتاسه خبر داد و اضافه کرد: ۶ استان مبادی کود یارانه‌ای هستند و کودهای وارداتی را از طریق بندر امام تامین می‌کنیم.

همتی با بیان اینکه گیلان هم در سال گذشته و هم در سال جاری به عنوان یکی از استان های مبادی انتخاب شده است، عنوان کرد: کود پتاسیم را از بلاروس خریداری می کنیم که از طریق کشورهای اوراسیا وارد آستارا و بندر انزلی می‌شود؛ ۴۰ هزار تن کود در بندر انزلی توسط پیمانکار تخلیه و به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان موجودی انبارهای استان را حدود ۱۱ هزار تن دانست و بیان کرد: برای جلوگیری از قاچاق کود، انبار کارگزاران را پایش می‌کنیم تا موجودی با سامانه مغایرت نداشته باشد؛ امسال انبار هر ۱۸۵ کارگزار استان را پایش کردیم و چند مورد به تعزیرات معرفی شدند.

وی نمونه برداری از کودهای داخلی و خارجی را یکی دیگر از وظایف شرکت خدمات حمایتی دانست و متذکر شد: از دیگر وظایف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان، تولید بذر برنج است. سال گذشته ۱۵ قرارداد با پیمانکاران داشتیم و تولید بذر در سطح ۱۷۷ هکتار و سه شهرستان (رشت، انزلی و صومعه سرا) انجام شد و حدود ۳۰۳ تن بذر گواهی شده و بوجاری شده استاندارد را وارد انبار بذر کردیم که از طریق کارگزاران به دست کشاورزان رسید.

همتی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان سال گذشته مقام اول توزیع کود را کسب کرد، گفت: توزیع کود را همزمان با آغاز سال زراعی جدید آغاز می‌کنیم و لذا از کشاورزان انتظار داریم نسبت به اخذ کود مورد نیاز خودشان اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha