• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403051812342
  • خبرنگار : 50534

ضرغامی:

یکی از مسائل مورد توجه در مرمت آثار ملی، تملک حریم‌هاست

یکی از مسائل مورد توجه در مرمت آثار ملی، تملک حریم‌هاست

ایسنا/زنجان  وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: یکی از مسائل مورد توجه در مرمت، تملک حریم‌هاست که این مهم باید در چارچوب قوانین میراث مرمت و نگهداری شوند.

سیدعزت‌اله ضرغامی امروز (پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ماه) در حاشیه بازدید از خانه تاریخی هشترودی زنجان در جمع خبرنگاران، با اشاره به وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در حفظ، نگهداری و مرمت آثار تاریخی، اظهار کرد: فقط در یک مقطع بودجه ملی ما در این بخش طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ افزایش داشت.

وی با بیان اینکه این میزان بودجه سوای اعتبارات استانی بود که در سفرها شامل می‌شد، افزود: ۱۱۰ میلیارد تومان در راستای مرمت بازار وکیل با همکاری وزارت نفت هزینه شد که این بنایی منحصر به فرد در کشور است. 

ضرغامی با اشاره به مشارکت مردمی به‌خصوص خیران در بحث حفظ آثار فرهنگی و ملی، ادامه داد: انجمنی تحت همین عنوان سال گذشته با هدف مشارکت و سرمایه‌گذاری خیرین در این حوزه راه‌اندازی شده است و شماره حسابی در این خصوص در اختیار علاقه‌مندان و خیران قرار دادیم که در وضعیت خوبی قرار دارد. 

وی اذعان کرد: هدف ما این است که خیرین بخشی از کارها را به عهده بگیرند که در این زمینه خیران برخی شهرها به این موضوع علاقه بیشتری نشان داده‌اند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشریح کرد: علی‌رغم همه اتفاقاتی که افتاده است به نسبت غنای فوق‌العاده و کم‌نظیر میراث فرهنگی کشور هنوز نسبت به آن چیزی که باید انجام بگیرد این رقم‌ها و اقدامات، شروع کار بوده و فاصله زیادی داریم؛ در حال حاضر ۳۴ هزار بنای تاریخی بسیار ارزنده در گوشه گوشه این سرزمین وجود دارد که قاعدتا با این اعتبارات حتی بعد افزایش به هیچ‌وجه کفایت مرمت، حفظ و نگهداری تخصصی  و شایسته نیست. 

وی ادامه داد: به‌طور مثال برای ثبت جهانی هگمتانه همدان که افتخار بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود، اعتبارات بالایی صرف شد.

ضرغامی با اشاره به همراهی مردم در این امر، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مورد توجه در مرمت تملک حریم‌ها است که این مهم باید در چارچوب قوانین میراث مرمت و نگهداری شوند. همین خانه هشترودی‌های زنجان با این سبقه و قدمت به همت خانواده هشترودی به بهترین حالت مرمت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha