• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403051812266
  • خبرنگار : 50604

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان:

ما به حکمرانی خاک و کشاورزی دانش بنیان نیازداریم

ما به حکمرانی خاک و کشاورزی دانش بنیان نیازداریم

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان استفاده علوم دانش بنیان در کشاورزی را یک ضرورت دانست و گفت: توسعه نیافتن کشاورزی حفاظتی در کشور خشک و نیمه خشک ایران، موجب فقر ماده آلی خاک شده است.

سید صمد ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برداشت عناصر غذایی خاک در فرایند تولید محصولات کشاورزی از یک سو و تامین نکردن کودهای مورد نیاز کشور (به ویژه انواع فسفری و پتاسیمی) از سوی دیگر موجب تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک شده است،

وی بیان کرد: بر اساس داده‌ها از طرح پایش خاک حدود ۷۰ درصد از خاک‌های کشور دچار کمبود فسفر، ۳۵ درصد از این خاک ها دچار کمبود پتاسیم، ۵۰ درصد دچار  کمبود آهن و روی و همچنین حدود هفت میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی درجات مختلف شوری دارند.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با بیان این که توسعه نیافتن کشاورزی حفاظتی در کشور خشک و نیمه خشک ایران، موجب فقر ماده آلی خاک شده، گفت: بررسی‌ها نشان می دهد که کربن آلی۸۰ درصد از خاک های کشور زیر یک درصد است.

ضیائی با اشاره به اهمیت خاک در تامین غذا و ادامه زندگی موجودات زنده افزود: ۲ هزار سال زمان می برد تا ۲ سانتی متر خاک کشاورزی شکل بگیرد اما متاسفانه خاک در کشور ما براحتی از بین می رود. که باید موضوعات در ارتباط با حفظ خاک مانند نحوه کشت و کار در اراضی کشاورزی، مرتع‌داری و چرای دام و دیگر موارد با هم افزایی تمام بخش ها در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این که برداشت بی‌رویه آب از منابع آب موجب شور شدن و در نتیجه تخریب خاک می شود، تصریح کرد: آمار ها نشان می‌دهد بر اساس میانگین جهانی باید ۶۰ درصد منابع تجدید پذیر آبی برای تولید ۱۶ درصد محصولات کشاورزی استفاده شود اما در کشور ما این رقم بسیار زیادتر از آن است.

این مقام مسئول با توضیح اینکه ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی در ایران وابسته به منابع آبی است در حالی در جهان ۱۶ درصد است، افزود: مواد آلی برای رشد گیاهان بسیار ضروری است و متاسفانه بدلیل گرانی این کود ها بسیاری از کشاورزان توان خرید و مصرف آن ندارند.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان تصریح کرد: هر کدام از مواد کودی اوره، فسفر و پتاسیم که بیشتر در کشاورزی ما استفاده می‌شود بزای  رشد گیاه اثرات متفاوتی دارد و نمیتوان یکی را به جای دیگری بکار برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۲۴

خیلی ممنون از جمله های بسیار مفید این جملات رو باید طلا گرفت ....کشاورزی ما داره نابود میشه از نا مدیریتی ...بنده خودم یک کشاورز هستم ...