• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403051812124
  • خبرنگار : 50037

از پروژه‌های مسکن ملی «بنیاد ساخت» همدان چه خبر؟

از پروژه‌های مسکن ملی «بنیاد ساخت» همدان چه خبر؟

ایسنا/همدان نهضت ملی مسکن یکی از پروژه‌های مهم دولت سیزدهم بود که به تبع سراسر کشور، این طرح بزرگ در استان همدان نیز پیگیری و در دست اجراست.

در این طرح بنیاد مسکن ضمن عمل به وظایف و رسالت اصلی خود از جمله ساخت‌وساز در حوزه روستاها، ارائه کمک تسهیلات و تجهیزات در اجرای طرح آبادانی روستاهای دور و نزدیک و اجرای طرح هادی روستاها و بهسازی روستاها و ده ها رسالت دیگر، به عنوان کارگزار در نهضت ملی مسکن سهم بزرگی داشته و کار آماده‌سازی و مشارکت در احداث این طرح ویژه را بر عهده دارد.

در حال حاضر نهضت ملی مسکن به تبع سراسر کشور در استان همدان نیز در حال احداث بوده که در این رابطه، مساکن بنیاد ساخت استان همدان در طرح نهضت ملی مسکن از روند چشمگیر و قابل قبولی برخوردار است.

پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز، پروژه ۶۹۰ واحدی و ۶۰۰ واحدی و ۱۲۰ واحدی شهرک شهید بهشتی شهر همدان، پروژه ۵۰۲ واحدی ملایر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پروژه ۳۶۵ واحدی نهاوند با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی ،پروژه ۱۲۰واحدی شهر بهار، پروژه ۶۰ واحدی سرکان از جمله پروژه‌های بنیاد ساخت در سطح استان بوده که در این رابطه تاکنون پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی همدان و پروژه ۶۰ واحدی سرکان تکمیل و تحویل متقاضیان شده و پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک شهید بهشتی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و علاوه بر آن پروژه ۶۰۰ واحدی شهرک بهشتی نیز در مرحله پی پروژه قرار دارد.

چندی پیش مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان در آیین کلنگ‌زنی و واگذاری ۱۷.۵ هکتار اراضی نهضت ملی مسکن شهر بهار، اظهار کرد: استان همدان از استان‌های موفق در بحث طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور شناخته شده است که در همین رابطه این استان در رده‌بندی‌ها در بحث طرح نهضت ملی مسکن رتبه سوم را دارا بوده و به لحاظ تعداد واحدهای احداثی به صورت بنیاد ساخت رتبه اول کشور را کسب کرده است.

در همین رابطه مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در شهرها به دو شیوه مساکن ملی درحال احداث است، اظهارکرد: دریک بخش مسکن ملی با محوریت مردم بوده و در این رابطه زمین و تسهیلات به متقاضیان واگذار شده و نظام مهندسی نظارت می‌کند و مردم خودشان اقدام به ساخت مسکن می‌کنند که خوشبختانه در این بخش اقدامات خوبی شده و ۶۰۳۳ نفر از این شیوه مسکن ملی را تحویل گرفتند که عمده این بخش از مساکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هستند.

مسعود رضایی با اشاره به اینکه روز گذشته در شهرستان ملایر چهار شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر قرعه کشی زمین صورت گرفت، افزود: این شیوه بسیار خوب است که در برخی از شهرستانهای استان متقاضیان ساکن شدند.

رضایی با بیان اینکه نوع دیگری از پروژه‌های مسکن ملی به صورت بنیاد ساخت توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود، ادامه داد: بنیاد مسکن استان همدان در کشور بیشترین پروژه‌های مسکن ملی بنیاد ساخت را در دست ساخت دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان تصریح کرد: هم اکنون پروژه‌های بنیاد ساخت در پنج شهرستان استان همدان شامل همدان ،ملایر، شهر سرکان تویسرکان، نهاوند و بهار به صورت بنیاد ساخت در دست احداث بوده که در این رابطه زمین از طرف دولت واگذار و بنیاد مسکن به نمایندگی از مردم نسبت به انبوه و مجموعه سازی اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: در این رابطه برای ساخت و احداث این مجموعه ها توسط بنیاد مسکن از دو منبع تسهیلات بانکی هر متقاضی به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان و نیز آورده متقاضیان به پروژه تزریق می‌شود.

رضایی در رابطه با رتبه و امتیاز متقاضیان واجد شرایط در سامانه در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن، گفت: متقاضیان واجد شرایطی که در سامانه راه و شهرسازی ثبت نام می‌کنند بر اساس اولویت‌ها در صفحه شخصی خود متقاضی رتبه و امتیاز آنان مشخص است ضمن اینکه امتیاز یک پارامترهایی دارا بوده که سامانه تعریف می‌کند و در اختیار ما نیست و مناسب با وجوه واریزی متقاضیان این امتیاز پایین و یا بالا می‌شود که در صفحه شخصی آنان در سامانه قابل رویت است.

رضایی گفت: پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت نخستین پروژه‌ای است که در شهرک شهید بهشتی همدان به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید و این ۱۲۰ نفر کسانی هستند که توسط سامانه امتیاز بندی و به آنان ابلاغ شده و انتخاب واحد و بلوک و طبقه آنان هم مشخص شده است.

وی میانگین پرداختی در رابطه با این ۱۲۰ واحد را ۴۵۰ میلیون تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: در این رابطه افرادی که هنوز در این ۱۲۰ واحد، واحد خود را تحویل نگرفته‌اند باید با مراجعه به بانک، فروش تدریجی کرده و برگه بانک را بیاورند و مبلغی که در پروژه بدهکار هستند تسویه حساب و کلید خود را تحویل بگیرند ضمن اینکه تاکنون این امر برای پنج نفر اتفاق افتاده است .

رضایی با بیان اینکه پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی همدان آماده تحویل بوده و تمامی شرایط آب و برق و گاز و آسانسور آن وصل است، گفت: پیشنهاد می‌شود افراد در این رابطه با مراجعه به بانک فروش تدریجی خود را انجام و دفترچه قسط بندی خود را تحویل بگیرند تا که حداکثر تا فصل مهر ماه در این واحدها ساکن شوند ضمن اینکه با پیگیری و جلسات لازم با بانک مسکن به دنبال آن هستیم که قسط بندی این واحدها ماهیانه پنج میلیون و ۹۰۰ تومان باشد و اگر در صورتی‌که افرادی بیش از این قسط ماهیانه پرداخت کرده‌اند هیچ مشکلی نبوده و به عنوان کل قیمت واحد، این اقساط پرداخت شده محاسبه خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه پروژه بنیاد ساخت ۶۹۰ واحدی شهرک بهشتی همدان نیز یکی دیگر از پروژه‌های بنیاد ساخت بنیاد مسکن بوده که از روند پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی برخوردار است خاطرنشان کرد: این پروژه هم اکنون دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و بر اساس برنامه حداکثر یک تا دو ماه آینده این واحدها تحویل داده خواهند شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به اینکه در رابطه با این پروژه نیز مانند پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک بهشتی از منبع تسهیلات بانکی به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به ازا هر واحد و نیز از محل آورده متقاضی برای روند و پیشرفت پروژه اعتبار تزریق می‌شود، گفت: باید شفاف بگویم که بانک مسکن مقداری در تامین سهم الشریک که همزمان با پیشرفت کار باید به پروژه تزریق کنند دارای مشکل بوده و کار ما برای همین بر اساس زمانبندی پیش نمی‌رود ضمن اینکه این مشکل تنها مشکل استان نبوده و یک مشکل کشوری است.

رضایی خاطرنشان کرد: بابت حل این موضوع اخیرا با رایزنی انجام شده مبلغ ۲۰۵ میلیارد تومان بنیاد مسکن استان از صندوق ملی مسکن قرض گرفته تا کار متوقف نشود و کار پیشرفت داشته باشد و در کنار آورده متقاضیان این مبلغ نیز فعلا به پروژه تزریق شود.

وی ادامه داد: مبلغ فوق ذی حساب بوده و باید برای آن تضمین داده شود که تضمین آن نیز تضمین سختی بوده و پیگیریم بتوانیم تضمینی کنیم که ذی حساب این پول را در اختیار ما بگذارد، در حال حاضر این مبلغ به استان آمده اما هنوز تزریق پروژه نشده است.

رضایی همچنین با اشاره به کار محوطه سازی و آسفالت مسیر پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک بهشتی همدان، تصریح کرد: محوطه سازی این پروژه انجام شده اما فعلاً آسفالت معبر آن اتفاق نیفتاده که برای آسفالت معبر فوق قیر لازم را چندی پیش هماهنگ کردیم و حواله قیر در حال صادر است و به محض تحویل حواله قیر، آسفالت مسیر و اتصال آن به خیابان ارغوان را بنیاد مسکن از محل قیری که از محل وزارت راه و شهرسازی است انجام خواهد داد.

وی از آسفالت معبر این مجموعه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مجموعه ۱۲۰ واحدی مجموعه ای است که به لحاظ پدافندی دارای دو مسیر رفت و برگشت بوده ضمن اینکه ست‌ وسایل بازی کودک نیز در محوطه این مجموعه تعدادی تعبیه شده است و فضای سبز هم باید برای آن شکل بگیرد .

وی همچنین در رابطه با عدم صدور سند مجموعه ۱۲۰ واحدی بعثت مربوط به سال ۹۸ و سکونت متقاضیان در آن ،تصریح کرد: این مجموعه، مجموعه انجمن خیرین مسکن ساز بوده و این انجمن مدتی بود دوره آن به پایان رسیده بود اما دوباره این انجمن در استان شکل گرفته و مدبر عامل آن به دنبال پایان کار است و با اخذ پایان کار پروسه ثبت باید انجام و پیگیری شود که در این رابطه انجمن را کمک خواهیم کرد تا سندها را صادر کنیم ضمن اینکه بنده نیز یکی از اعضا این انجمن هستم و با جدیت پیگیر انجام این موضوع خواهم بود.

  رضایی با بیان اینکه از دو منبع تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان به پروژه‌های بنیاد ساخت مربوط به بنیاد مسکن تزریق می‌شود گفت: عمده پروژه‌هایی که به صورت پراکنده در شهرستان‌های ملایر، نهاوند ،بهار،همدان در شهرک بهشتی داریم عمدتا تسهیلات آن از بانک مسکن است که مشکل تسهیلات با بانک مسکن پیدا کردیم و با استاندار همدان و نمایندگان شهرستانها در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم بلکه کمک کنند و بخشی از سهم الشریکه را که باید داشته باشیم به ما تزریق کنند تا کار را پیش ببریم.

رضایی همچنین با اشاره به مشکل کمبود سیمان برای پروژه‌های در دست اجرای بنیاد ساخت استان همدان اظهار کرد: بخشی از کارخانه‌ها به دلیل کمبود برق با ظرفیت کامل تولید سیمان ندارند و به همین خاطر برای سیمان مورد نیاز پرژه‌های خود با مشکل مواجه شده‌ایم که با توجه به وجود کارخانه سیمان در استان همدان از صنعت و معدن استان درخواست داریم که در این رابطه کمک کنند تا پروژه‌های ما متوقف نشود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شهرستان ملایر ۱۰ سقف آماده برای بتن ریزی داریم که معطل سیمان هستند و برای همین این پروژه‌ها متوقف شده‌اند، خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم به وعده خود در برنامه‌ریزی و زمانبندی مشخص شده عمل کنیم عوامل مختلفی از جمله آورده متقاضی ،تامین تسهیلات بانکی و تامین مصالح مورد نیاز باید با ما همکاری داشته باشند ضمن اینکه فرصت فصل کار محدود بوده و باید تا پایان فصل کار بخشی از کار را پیش برده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پروژه‌ ۱۲۰ واحدی شهرک شهید بهشتی آماده بوده و پنج نفر از متقاضیان واحدهای خود را تحویل گرفته‌اند،افرادی که هنوز در این ۱۲۰ واحد، واحد خود را تحویل نگرفته‌اند باید با مراجعه به بانک، فروش تدریجی کرده و برگه بانک را بیاورند و مبلغی که در پروژه بدهکار هستند تسویه حساب و کلید خود را تحویل بگیرند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان ادامه داد: در حال حاضر پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک بهشتی همدان نیز پروژه ای است که با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال تکمیل برای تحویل به متقاضیان واجد شرایط خواهد بود.

رضایی گفت: در شهر سرکان نیز پروژه بنیاد ساخت بنیاد مسکن مانند پروژه ۱۲۰ واحدی شهرک شهید بهشتی به اتمام رسیده و برخی از متقاضیان با تسویه حساب لازم و دریافت دفترچه اقساط، واحد خود را تحویل گرفته‌اند. 

وی بیان کرد: متناسب با زمینی که تامین و الحاق و قطعه‌بندی می‌شود دولت تکلیف دارد با فراخوان لازم برای افراد نیازمند مسکن لازم را با ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط انجام دهد.

پروژه مسکن ملی از زبان متقاضیان

یکی از ساکنان پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از لحاظ کیفیت ساخت این پروژه بسیار مطلوب و معرکه احداث شده و در مقایسه با مسکن مهر دولت‌های گذشته توفیر بسیاری دارد.

حمید حبیبی با بیان اینکه ارزش هر واحد از این مجموعه بنیاد ساخت بیش از میزان پولی است که پرداخت کرده ایم، تصریح کرد: ۴۵۰ میلیون تومان آورده شخصی و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی بنده در تحویل گرفتن این واحد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بنده به عنوان نخستین افراد تحویل گیرنده واحد خود در مجموعه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی همدان هستم، اظهار کرد: نوع مصالح ، کیفیت بالای ساخت از جمله موارد قابل توجه در این مجموعه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت است.

حبیبی با بیان اینکه هم اکنون در واحد خود در مجموعه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی به اتفاق خانواده ساکن شده‌ایم ،گفت: یکی از مشکلات موجود این مجموعه این است که فعلا آب و گاز آن در واحد ها وصل نشده و می‌گویند باید تعدادی از بلوک ها دارای سکنه شود تا نسبت به وصل کردن آب و گاز واحدها اقدام کنند برای همین به ناچار با وجود دکور کردن و چیدن اسباب و اثاثیه منزل خود هنوز بیشتر اوقات را در منزل پدر و مادر به سر می‌بریم .

وی همچنین آسفالت نبودن معبر این مجموعه ۱۲۰ واحدی را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: مقدار زمانی که انتخاب واحد کردیم تا معرفی به بانک زیاد طول کشید که این امر هم تا حدودی موجب سردرگمی متقاضی بود اما با این حال توجه ویژه بنیاد مسکن به کیفیت بالای ساخت این مجموعه قابل تقدیر است ضمن اینکه توجه ویژه به بحث مهم آب و گاز مجموعه نیز توسط مسئولین امر ضرورت بسیار برای ساکنان دارد.

یکی دیگر از ساکنان پروژه ۱۲۰ واحدی بنیاد ساخت شهرک شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: قرار بود قسط واحدی را که تحویل گرفته‌ایم پلکانی از ما بگیرند اما در حال حاضر باید ماهیانه ۱۰ میلیون ۸۵۰ هزار تومان قسط پرداخت کنم که با حقوق ماهیانه ۱۲ میلیون تومان این امر برای بنده بسیار مشکل است.

حسین سطوتی ذاکر همچنین بیان کرد: مبلغ آماده سازی را معمولا زمان روند ساخت و احداث می‌گیرند این درحالی است که در پایان کار مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان آماده سازی را از ما گرفتند که تهیه چنین میزان مبلغی برای ما بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کیفیت ساخت و نوع مصالح مجموعه ۱۲۰ واحدی شهید بهشتی بسیار خوب و قابل قبول است و قیمت آن نیز با تورم های موجود بسیار مناسب و عالی است، تصریح کرد: نبود آب و گاز یکی از مشکلات مهم فعلی این مجموعه بوده که البته گفته می‌شود آب آن نیز وصل شده اما فعلا آب واحد ما وصل نیست .

سطوتی با اشاره به اینکه با وجود نبود آب و گاز با تحویل گرفتن واحد به خاطر جواب کردن صاحبخانه بلافاصله در آن ساکن شدیم، تصریح کرد: در حال حاضر این مجموعه دارای آسانسور است اما هنوز آسانسور آن به درستی راه نیفتاده است .

وی برخی از مشکلات جزئی چون لوله کشی تخلیه آب تراس، نشست آشپزخانه و نیز به درستی سرامیک نکردن تراس توسط پیمانکار و ضرورت اصلاح سرامیک بالکن را از جمله مشکلات جزئی موجود در واحد خود برشمرد و گفت: از سال ۹۹ تاکنون برای صاحبخانه شدن و سکونت در این واحدها لحظه شماری کرده ایم و برای ساخت چنین مجموعه‌ باکیفیت از مسکن بنیاد ساخت از بنیاد مسکن و مسئولین قدردانیم.

اگرچه ساخت مسکن ملی در برنامه‌های دولت سیزدهم یکی از راه‌های خانه دار کردن مردم و به ویژه قشر متوسط جامعه بود و اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است اما به نظر می‌رسد نواقصی در این پروژه ها وجود دارد که نیازمند توجه و رسیدگی متولیان امر است. از طرفی با توجه به وضعیت اقتصادی متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان لازم است سیستم بانکی همراهی بیشتری با این افراد در زمینه پرداخت اقساط داشته باشد تا شیرینی خانه دار شدن با پرداخت اقساط سنگین به کام مردم تلخ نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha