• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403051812120
  • خبرنگار : 50295

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه فیبر نوری در شهرستان زنجان

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه فیبر نوری در شهرستان زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: ایجاد یک دکل در روستاهای بالای بیست خانوار بالغ بر ۶ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

فرزاد توکلی امروز (پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ماه) در نشست خبری با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های وزارت ارتباطات به خصوص در برنامه هفتم توسعه، موضوع اتصال همه روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه اطلاعات است، اظهار کرد: منظور از شبکه اطلاعات بستری است که ساکنان روستاها بتوانند با تلفن همراه به این شبکه متصل شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد ۱۱۶ روستا باقی‌ مانده است که تعداد ۳۴ روستا فاقد هر پوشش از نظر اتصال اینترنت و ۸۲ روستا دارای اتصال ضعیف هستند که باید بهبود وضعیت در این روستاها انجام شود.

توکلی با بیان اینکه برخلاف کار اپراتورها در مناطق شهری، هزینه پروژه‌های روستایی بر عهده دولت است، بیان کرد: به دلیل کسب درآمد، اپراتورها در مناطق شهری، خودشان به تناسب نیازهای منطقه شهری سرمایه‌گذاری می‌کنند. مدت زمان طولانی برای بازگشت این مقدار سرمایه به علت عدم سرمایه‌گذاری اپراتورها در مناطق روستایی است.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان مشکلات اجرای این طرح، گفت: روستاهای باقی مانده در مناطق صعب‌العبور بوده و فاقد شرایط مناسب از لحاظ خدمات آب و برق و راه مناسب هستند.

مدیرکل ارتباطات و اطلاعات در مورد ملاک سرمایه‌گذاری اپراتورها، بیان کرد: ملاک الگوی مصرف مردم است. الگوی مصرف در شهر و روستاهای استان زنجان پایین است‌. اپراتور هم در جایی که الگوی مصرف پایین باشد سرمایه‌گذاری کمی انجام می‌دهد. ملاک انتخاب اپراتور برای روستاها نزدیکی اپراتور به منطقه روستایی است.

وی افزود: در سال گذشته ۱۶۲ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان انجام شده است‌ که شامل ۱۰۷ کیلومتر در شهرستان زنجان (مسیر نیک‌پی - ماهنشان)، ۴۰ کیلومتر شهرستان طارم (مسیر آببر به گیلوان)، ۱۵کیلومتر شهرستان سلطانیه (مسیر خیرآباد - آغزوج) است. در سال جاری ۲۵۰ کیلومتر در شهرستان ابهر، خرمدره، طارم، ماهنشان انجام شده و طبق برنامه ۸۵۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۶ در استان زنجان اجرا خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به پروژه نهضت ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار به عنوان بزرگ‌ترین پروژه شهری وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، بیان کرد: هدف از این پروژه دسترسی ۸۰ درصد خانوارها و کسب‌وکارها به شبکه فیبر نوری است.

توکلی از آغاز این پروژه‌ها در شهریور سال ۱۴۰۲ با حضور وزیر اطلاعات خبر داد و گفت: در آغاز پروژه قرار بر اجرا در ۴ شهر زنجان، خرمدره، خدابنده و ابهر بود. در همین رابطه میزان پیشرفت پروژه در شهر زنجان ۴۰ درصد است. این پروژه دارای ابعاد مختلف است که مهم‌ترین بخش حفاری است. از نظر زیرساخت‌های پایه‌ای حدود ۴۹ درصد پیشرفت وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان از آغاز پروژه‌ها در شهرهای صائین‌قلعه و هیدج در هفته دولت خبر داد و گفت: در ۶ ماهه دوم سال، ۴ مرکز شهرستان را در برنامه قرار می‌دهیم.

توکلی گفت: در ابتدای امر انتظار بر مشارکت اپراتور مخابرات در این پروژه بود. ولی به علت سیاست‌های موجود در مخابرات، تمایلی به همکاری نداشتند و علت این عدم تمایل را اعتقاد به عدم اجرایی شدن این پروژه دانستند. در حالی که پروژه به انجام رسیده و به نتیجه می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری استان زنجان با توضیح بخشی از قرارداد مربوط به اجرای پروژه فیبر نوری، گفت: براساس قرارداد مذکور اگر اپراتوری از شهرداری مجوز حفاری در محدوده‌ای را درخواست کند که اپراتور دیگری در آنجا حفاری انجام داده و زیرساخت ایجاد کرده، موظف است از زیرساخت‌های اپراتور قبلی استفاده کند و اجازه حفاری دوباره را ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha