• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403051812037
  • خبرنگار : 50587

رئیس دانشگاه هنر اصفهان عنوان کرد:

جهاد دانشگاهی به‌عنوان پیشران در علوم و فناوری

جهاد دانشگاهی به‌عنوان پیشران در علوم و فناوری

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه هنر اصفهان گفت: علاوه بر دیپلماسی علمی، در بحث دیپلماسی فرهنگی هم جهاد می‌تواند به عنوان پیشران به دانشگاه‌های هنر کمک کند. به عبارتی، در بخش تمدن سازی می‌توان بسیاری از مسائل را به کمک جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها حل و مرتفع کرد.  

علیرضا خواجه احمد عطاری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با عملکرد جهاد دانشگاهی از گذشته تاکنون، اظهار کرد: جهاد یک نهادی است که بعد از انقلاب اسلامی ابتدا در قالب جهاد سازندگی و بعدها در قالب جهاددانشگاهی شکل گرفت. در گذشته، جهاد در قالب جهاد سازندگی به دنبال این بود که در حوزه ساخت خانه در مناطق دورافتاده و محروم برای مردم مستضعف کمک حال مردم باشد، اما فعالیت‌های این نهاد تنها به این قضیه محدود نمی‌شود.  

وی با بیان اینکه این گونه نهادهایی که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفتند واجد ارزش‌های دینی و اسلامی هستند، تصریح کرد: به لحاظ واژه‌ای نیز واژه جهاد با در نظر داشتن ارزش‌های انسانی به دنبال نوعی کمال گرایی است. این واژه پیامی حاکی از مبارزه با نفس و به طور کلی نشان از مبارزاتی را دارد که جهت کمال گرایانه دارند.  

رئیس دانشگاه هنر اصفهان با تاید بر اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری نقش کمال گرایانه دارد، افزود: در بحث شرکت‌های دانش بنیان، علوم و فناوری و هنر، جهاد می‌تواند ورود و ارتباط برقرار کند. در واقع، در بحث دیپلماسی علمی و حضور دانشگاه‌ها و وزارت علوم، جهاد می‌تواند نقش پیشران را داشته باشد و به‌عنوان یک سازمان یا نهاد در حوزه علم و فناوری فعالیت کند.

وی ادامه داد: علاوه بر دیپلماسی علمی، در بحث دیپلماسی فرهنگی هم جهاد می‌تواند به عنوان پیشران به دانشگاه‌های هنر کمک کند. به عبارتی، در بخش تمدن سازی می‌توان بسیاری از مسائل را به کمک جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها پیش برد.  

خواجه احمدعطاری یادآور شد: ما شاهد آن هستیم که در بحث دیپلماسی علمی چه در قالب پروژه‌ها چه برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های فناوری و علوم پزشکی و نظامی پیشرفت داشته‌ایم، اما در حوزه هنر ضربه می‌خوریم، زیرا به دیپلماسی فرهنگی به اندازه دیپلماسی علمی اهمیت نداده‌ایم. انتظار می‌رود که در قالب دیپلماسی فرهنگی نقشه راهبردی داشته باشیم تا بتوان حتی در مورد مسائل مربوط به آینده جامعه هم به درستی اندیشید و تصمیم‌گیری کرد. این نقش را دانشگاه‌ها به عنوان یک بازو و جهاد دانشگاهی به‌عنوان بازوی دیگر می‌توانند ایفا کنند.

وی در خصوص ارتباط جهاددانشگاهی اصفهان با دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: تا پیش از ریاست دکتر زاهد شفیعی در جهاد، ارتباطی که انتظار می‌رفت میان جهاد و دانشگاه هنر وجود نداشت. اما اکنون ارتباط موثر و خوبی برقرار شده است. به تازگی تفاهم نامه‌هایی در زمینه برگزاری کلاس‌های آزاد دانشگاه، بحث آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی و تحقیقات و پژوهش‌های علمی میان جهاد و دانشگاه هنر منعقد شده است که البته این‌ها آغاز راه برای ادامه همکاری در زمینه پیشبرد مباحث دیپلماسی فرهنگی میان جهاد و دانشگاه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha