• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403051812030
  • خبرنگار : 71402

پالتیکو: جنگ یمن هزینه‌ای هنگفت بر پروژه ساخت قدرت آمریکاست

پالتیکو: جنگ یمن هزینه‌ای هنگفت بر پروژه ساخت قدرت آمریکاست

مقاومت یمنی‌ها، ناوگان ایالات متحده را فرسوده می‌کند. نیروهای آمریکایی از نوامبر تقریبا ۸۰۰ موشک و هفت دور حمله هوایی علیه نیروهای مقاومت انصارالله یمن شلیک و اجرا کرده‌اند، اما در برابر آن هیچ دستاوردی را رقم نزده‌اند و پایانی برای ماموریت‌های استقرار آنها نمی‌توان متصور شد.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که ایالات متحده در هیچ کجای جهان در حال جنگ نیست. اما تنها یک نکته برای رد این ادعا کافیست و تنها لازم است برای آن به تحولاتی که طی حدود یک سال گذشته بر فراز آسمان دریای سرخ می‌گذرد، نگاهی بیندازیم.

ارتش یمن که در پی جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی از اقدامات نظامی کورکورانه آن در این جنگ، کشتی‌های مرتبط با آن‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده و یا اقدام به توقیف آن‌ها کرده است، گفته تا زمان متوقف شدن حملات رژیم صهیونیستی و حمایت‌ها از آن، این اقدامات تلافی‌جویانه ادامه خواهند داشت.

نیروهای آمریکایی از ماه نوامبر تقریبا ۸۰۰ موشک علیه نیروهای انصارالله شلیک کرده‌ و هفت دور حمله هوایی علیه یمن داشته‌اند و این مداوم‌ترین عملیات نظامی نیروهای آمریکایی از زمان جنگ هوایی ضد داعش در عراق و سوریه است که در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۹ به اوج خود رسید.

نشریه پالتیکو در گزارش می‌نویسد: نبرد در دریای سرخ با توجه جهان به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و درگیری‌های برجسته‌تر مانند حمله روسیه به اوکراین و جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به پس‌زمینه کشیده شده است. اما حمله مورد انتظار ایران به رژیم صهیونیستی در روزهای آتی که به طور حتم روی نیروهای مقاومت منطقه‌ای در لبنان و یمن متکی خواهد بود، کشتی‌های آمریکایی در منطقه را در میانه جنگ قرار می‌دهد.

آدمیرال «جورج ویکاف» فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا چهارشنبه در یک رویداد مجازی گفت نیروهای ارتش یمن به خوبی مسلح هستند و خطوط تدارکاتی قوی و ثابتی دارند و «به دنبال دلیلی برای استفاده از آن هستند.»

آمریکا و انگلیس در مدت اخیر، به بهانه توقف حملات ارتش یمن در دریای سرخ و خلیج عدن، حملاتی متجاوزانه را به خاک یمن انجام داده‌اند که مدعی هستند هدف آن تاسیسات و پایگاه‌های نظامی انصارالله بوده است. به ادعای جورج ویکاف، ۲۵ کشتی غیرنظامی از سال ۲۰۱۶ تا اکتبر ۲۰۲۳ توسط ارتش یمن مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در پی عملیات‌های شجاعانه نیروهای مقاومت یمن، نیروی دریایی آمریکا مدعی است بیشتر این پهپادها و موشک‌هایی را که کشتی‌های تجاری را هدف قرار می‌دهند سرنگون می‌کند، اما این موجب می‌شود تا ایالات متحده ماه‌ها کشتی‌های جنگی خود را در دریای سرخ مستقر نگاه دارد. آدمیرال ویکاف گفت استقرارهای تمدید شده «بر تصمیمات استقرار ۲ سال بعد، ۳ سال بعد» در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.

پالتیکو: جنگ یمن هزینه‌ای هنگفت بر پروژه ساخت قدرت آمریکاست
ارتش یمن

«جو کورتنی» نماینده ارشد دموکرات در کمیته نیروی دریایی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که عملیات طولانی مدت بر قانونگذاران فشار می‌آورد تا بودجه پنتاگون را بیش از آنچه دولت بایدن برای سال آینده به دنبال آن بود، افزایش دهند.

این دموکرات آمریکایی افزود: «فکر می‌کنم واضح است که ما باید با بالا رفتن سطح بودجه کنار بیاییم. قانونگذاران ممکن است نیاز داشته باشند در مورد اینکه آیا یک بودحه تکمیلی خواهیم داشت یا خیر، مشورت کنند.»

جو کورتنی اذعان کرد که استقرارهای رزمی گسترده «به نیروی دریایی ما فشار می‌آورد.»

استقرار طولانی‌مدت و پایان نامشخص ماموریت آمریکایی‌ها در دریای سرخ و اینکه این مساله تجهیزات بسیار پیشرفته آمریکایی از جمله چندین ناو هواپیمابر، ناوشکن، رزم‌ناو و بالگردهای مستقر در منطقه را به خود اختصاص داده است، اعضای کنگره واشنگتن را سرخورده و ناامید کرده است.

به گزارش پالتیکو، نیروی دریایی آمریکا استدلال می‌کند که یکی از وظایفش حفاظت از کشتی‌های تجاری است و در مورد ارتش یمن، جامعه جهانی هم مسوولیت دارد.

با این حال حجم بیشتر بر دوش کشتی‌های آمریکایی است و روز به روز، اساسا این نیروی دریایی ایالات متحده است که با امواج پهپادهای ارزان قیمت و تولید انبوه انصارالله که کشتی‌ها را در دریای سرخ هدف می‌گیرند، دست و پنجه نرم می‌کنند. و روز به روز پهپادها همینطور می‌آیند و ارتش آمریکا را وادار می‌کنند تا صدها موشک چند میلیون دلاری را در یک ماموریت بدون پایان، مصرف کنند و بسوزانند.

براساس گزارش رسانه آمریکایی، این نبردی است که به‌عنوان گسترده‌ترین و پایدارترین عملیات نظامی ایالات متحده در حال حاضر در حال انجام است؛ کارزاری که خطر بلعیدن مهماتی را در پی دارد که پنتاگون ترجیح می‌دهد برای رویارویی احتمالی با چین ذخیره کند.

رژه انصارالله یمن در حمایت از فلسطین 

این مساله همچنین با ادعاهای ماه گذشته جو بایدن بعد از پایان دادن به حضور انتخاباتی خود مغایرت دارد. او مدعی شد اولین رئیس‌جمهور قرن حاضر در آمریکاست است که به مردم کشورش گزارش می‌دهد که ایالات متحده در هیچ کجای جهان در حال جنگ نیست.

با وجود تحریم‌های واشنگتن، خطوط عرضه تجهیزات به یمن همچنان باز است. ایالات متحده هم به بهانه خطر برای کشتیرانی تجاری، ناوهای هواپیمابر و ناوشکن‌های دفاع موشکی را برای ماه‌هاست که در دریای سرخ نگاه داشته است و طبق این گزارش، آمریکا روی مبارزه‌ای زمان و پول هزینه می‌کند که کشتی‌ها و تجهیزات را هم از مأموریت‌های دیگر در هند و اقیانوس آرام و دیگر نقاط خارج کرده است.

جاناتان لرد، یکی از مقامات سابق پنتاگون که اکنون از اعضای اندیشکده مستقر در واشنگتن تحت عنوان «مرکز امنیت جدید آمریکا» است، اذعان کرد: «هزینه هنگفتی بر دوش ایالات متحده برای ادامه مأموریت در دریای سرخ تحمیل می‌شود. از جمله آنها، یک هزینه استراتژیک واقعی است که روی آمادگی ایالات متحده اثر می‌گذارد. این مساله همچنین روی پروژه ساخت قدرت ما در جهان اثر دارد.»

در طول استقرار ۹ ماهه ناو یواس‌اس آیزنهاور در دریای سرخ که ۲ مرتبه تمدید شد، نیروهای آمریکایی بیش از ۱۳۵ موشک حمله زمینی تاماهاوک، تسلیحاتی که هر کدام بیش از ۲ میلیون دلار هزینه داشت، به سمت اهداف ارتش یمن شلیک کردند.

این ناوها همچنین ۱۵۵ موشک استاندارد از انواع مختلف را با هزینه هر موشک بین ۲ تا ۴ میلیون دلار برای انهدام پهپادها پرتاب کردند. هواپیمای اف-۱۸  در کشتی آیزنهاور هم ۶۰ موشک هوا به هوا و ۴۲۰ سلاح هوا به سطح در طول حملات نظامی در دریا و اهداف روی زمین شلیک کرد.

«دانا استرول» که تا اواخر سال گذشته بالاترین مقام غیرنظامی پنتاگون در «خاورمیانه» بود، اذعان کرد که «سخت می‌توان استدلال کرد که آزادی دریانوردی در دریای سرخ احیا شده است. پس از ماه‌ها حملات، حوثی‌ها در واقع کارزار خود را تشدید کرده‌اند، از جمله استفاده از پهپادی که تل‌آویو را هدف قرار داد. بنابراین سخت است که بر اساس آنچه تا به امروز اتفاق افتاده است بگوییم که آزادی ناوبری احیا شده است.»

«مایک والتز» که ریاست کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان را در زمینه آمادگی رزمی بر عهده دارد، گفت: «موشک‌های دقیق ضد کشتی و هوا به زمینی که در یمن استفاده می‌شوند، همان نوع سلاح‌هایی هستند که در هر نبرد با چین در کانون خواهند بود. بنابراین چین در نهایت برنده بزرگ است. ناوگان ما در حال فرسوده شدن است. ما موشک‌هایی را که برای دفاع در برابر سناریوی تایوان نیاز داریم، شلیک می‌کنیم.»

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha