• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403051811988
  • خبرنگار : 90057

وزیر دفاع کره‌جنوبی: ساخت تسلیحات هسته‌ای، روابط با آمریکا را از بین می‌برد

وزیر دفاع کره‌جنوبی: ساخت تسلیحات هسته‌ای، روابط با آمریکا را از بین می‌برد

وزیر دفاع کره‌جنوبی گفت که سئول ممکن است با آغاز ساخت تسلیحات هسته‌ای، اتحاد خود با آمریکا را برهم بزند.

به گزارش ایسنا، شین وون سیک، وزیر دفاع کره جنوبی درخواست‌های داخلی برای تقویت زرادخانه این کشور برای بازدارندگی کره شمالی را  رد کرد.

از آنجایی که کره شمالی به سرعت توانایی‌های هسته‌ای و موشکی خود را گسترش می‌دهد، بیشتر مقامات کره جنوبی و اعضای حزب حاکم محافظه کار یون سوک یول، رئیس جمهور یون در ماه های اخیر خواستار توسعه سلاح‌های هسته‌ای شده‌اند.

دورنمای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، که از هزینه حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی شکایت داشت و مذاکرات بی‌سابقه‌ای را با کره شمالی آغاز کرد، به این بحث دامن زد.

اما شین، ژنرال سه ستاره سابق ارتش که در حزب یون نیز به عنوان قانونگذار خدمت می کرد، به رویترز گفت که داشتن یک زرادخانه هسته‌ای خطر عواقب مخربی را برای جایگاه دیپلماتیک و اقتصاد کره جنوبی به همراه دارد.

وی گفت: در این صورت اتحاد ما با ایالات متحده مواجه با شکاف بزرگی روبرو خواهد شد و اگر ما از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شویم، مجازات‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت که با یک شوک فوری در بازار مالی ما شروع می شود.

شین اذعان کرد که بحث میان سیاستمداران و کارشناسان سیاست خارجی نشانه آن است که بسیاری از مردم کره جنوبی هنوز نگران بازدارندگی گسترده آمریکا - توانایی نظامی ایالات متحده، به ویژه نیروهای هسته‌ای آن هستند. اما او گفت که تلاش متحدان برای تقویت این بازدارندگی "ساده‌ترین، موثرترین و صلح آمیزترین راه" برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی است.

او گفت که تشدید رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و چین و جنگ اوکراین باعث تغییر گسترده در پارادایم پس از جنگ سرد شده است و کره‌جنوبی را نزدیک مرکز آشفتگی قرار داده و محاسبات آن را پیچیده می‌کند.

شین افزود: «حتی در شمال شرق آسیا، نیروهایی وجود دارند که آشکارا به دنبال تغییر وضعیت موجود با زور هستند و ما در خط مقدم هستیم و مستقیماً تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم».

وی مدعی شد: با بستن معاهده شراکت استراتژیک با روسیه در سال جاری، کره شمالی از «دردسر در آسیا به یک شرور جهانی» تبدیل شده است و مسکو با « کمک» از پیونگ یانگ و جنگ در اوکراین اعتبار ملی خود را خدشه‌دار کرده است.

کره جنوبی تهدید کرده است در صورتیکه روسیه فناوری‌های پیشرفته تسلیحاتی به پیونگ‌یانگ بدهد تسلیح اوکراین را با سلاح‌های مرگبار در نظر می‌بگیرد که این تغییری بالقوه از سیاست پایبندی به کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی است.

شین گفت کره شمالی در تلاش ناموفق ماه مه برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی موتور موشک استفاده شده را با کمک روسیه تهیه کرده بود اما او آن را عبور از «خط قرمز» نمی‌داند و می‌گوید در عوض بر هرگونه انتقال فناوری مرتبط با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و سلاح‌های هسته‌ای، و همچنین سلاح‌های ضدهوایی، رادارها، تانک‌ها و جت‌های جنگنده متمرکز است.

وزیر دفاع کره جنوبی گفت، از سال گذشته تا ۴ اوت، کره شمالی بیش از ۱۲۰۰۰ کانتینر به روسیه ارسال کرده است که برای حمل حدود ۵.۶ میلیون گلوله توپ ۱۵۲ میلی متری کافی است. به گفته وی تعداد واقعی متفاوت خواهد بود زیرا کره شمالی سه یا چهار نوع گلوله در اندازه های مختلف از جمله راکت فرستاده است و به طور جداگانه ده‌ها موشک کوتاه برد را نیز عرضه کرده است.

تنش بین همسایگان در هفته‌های اخیر و پس از آنکه کره شمالی هزاران بالون حاوی زباله را در اعتراض به ارسال اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ توسط فعالان کره‌جنوبی به آن طرف مرز فرستاد تشدید شده است. سئول پخش‌ بلندگوهای خود را در نزدیکی مرز برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ از سر گرفت و اخبار و موسیقی کی پاپ را منتشر کرد که شین آن را شکلی "موثر و گزنده" از جنگ روانی نامید.

شین گفت: « کمپین بلندگو تاثیر بلندمدتی به عنوان یک کاتالیزور کلیدی در ایجاد تغییر در جامعه خواهد داشت و به طور بالقوه می‌تواند در صورت همکاری بیشتر با جامعه بین المللی، شتابی برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ایجاد کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha