• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403051711611
  • خبرنگار : 30057

عدم دستیابی جهان به هدف صفر گرسنگی تا ۲۰۳۰

عدم دستیابی جهان به هدف صفر گرسنگی تا ۲۰۳۰

گزارش‌های جهانی سال ۲۰۲۴ درباره وضعیت امنیت غذایی نشان می‌دهد که تعداد افراد دچار سوءتغذیه در سال‌های اخیر به دلیل عواملی مانند تغییرات اقلیمی افزایش یافته و با ادامه روند کنونی به نظر می‌رسد جهان نتواند تا سال ۲۰۳۰ به هدف صفر گرسنگی برسد.

امیر عباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران و عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش ۲۰۲۴ وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان گفت: شعار اصلی این گزارش " تامین مالی برای پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و سوء تغذیه در تمام اشکال آن"  و این گزارش که با همکاری چند آژانس تخصصی سازمان ملل متحد از جمله فائو، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، یونیسف، برنامه جهانی غذا، سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است به تحلیل جهانی امنیت غذایی و تغذیه می‌پردازد.

وی با بیان اینکه در همین خصوص تیم ملی اختراعات ونوآوری ایران به منظور تاسیس دبیرخانه رویداد روز جهانی غذا ۲۰۲۴ در ایران این گزارش را مورد برسی قرار داده است، اظهار کرد: بررسی وضعیت کنونی امنیت غذایی در جهان نشان می‌دهد که گرسنگی جهانی در حال افزایش است به گونه‌ای که تعداد افراد دچار سوءتغذیه در سال‌های اخیر به دلیل عواملی مانند تغییرات اقلیمی، بحران‌های اقتصادی و درگیری‌های مسلحانه افزایش یافته است و پیش‌بینی تا سال ۲۰۳۰ حاکی از آن است که با ادامه روندهای کنونی، جهان قادر نخواهد بود به هدف صفر گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ برسد.

محمدی شاخص‌های امنیت غذایی در این گزارش را یکی "شیوع‌ میزان سوءتغذیه" و افزایش قابل توجه میزان سوءتغذیه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و این وضعیت تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته است و دیگری "تفاوت‌های منطقه‌ای" دانست که در برخی مناطق آسیا و آمریکای لاتین بهبودی‌هایی مشاهده شده اما در غرب آسیا، کارائیب و بیشتر مناطق آفریقا وضعیت بدتر شده است.

دبیر کل رویداد روز جهانی غذا در ایران ادامه داد: بر اساس این گزارش میانگین هزینه رژیم غذایی سالم از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ افزایش داشته و باعث شده بسیاری از مردم در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط نتوانند هزینه‌های تغذیه سالم را بپردازند. همچنین ناتوانی در تأمین رژیم غذایی سالم نیز مشاهده می‌شود به گونه‌ای که حدود سه چهارم افرادی که نمی‌توانند رژیم غذایی سالم را تامین کنند، در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به تحلیل وضعیت ایران امنیت غذایی ایران خاطر نشان کرد: درصد قابل توجهی از جمعیت ایران نیز درگیر سوءتغذیه هستند؛ چرا که با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، دسترسی به غذای کافی و سالم برای بسیاری از مردم دشوار شده است. گزارش میزان فقر غذایی برخی آمارها نشان می‌دهند که درصدی از مردم ایران قادر به تامین رژیم غذایی سالم نیستند.

محمدی با بیان اینکه در مناطق روستایی ایران، وضعیت غذایی بدتر از مناطق شهری است، این امر ناشی از عدم دسترسی به منابع غذایی و خدمات بهداشتی مناسب می شود، گفت: برای این منظور دولت ایران برنامه‌های مختلفی را برای مقابله با سوءتغذیه اجرا کرده است. این برنامه‌ها شامل ارائه کمک‌های غذایی و حمایت‌های مالی به خانواده‌های نیازمند می‌شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، اجرای این برنامه‌ها با چالش‌های زیادی مواجه است.

عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد افزود: به طور متوسط، هزینه تامین یک رژیم غذایی سالم در ایران در حال افزایش است و بسیاری از خانواده‌ها قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند و درصد قابل توجهی از کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه هستند و این وضعیت می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر سلامت و توانایی‌های آنها داشته باشد.

وی تاکید کرد: گزارش ها نشان می‌دهد که امنیت غذایی و تغذیه سالم در جهان و به ویژه در ایران با چالش‌های جدی مواجه است. برای بهبود این وضعیت، نیاز به اقدامات جدی و هماهنگ در سطح ملی و بین‌المللی وجود دارد. دولت‌ها باید تلاش کنند تا با اجرای برنامه‌های موثر و تامین منابع مالی لازم، دسترسی به غذای کافی و سالم را برای همه افراد جامعه فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha