• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051711579
  • خبرنگار : 50642

مسئولان شورای شهر مشهد پاسخ دادند

آیا شهر مشهد گران اداره می‌شود؟

آیا شهر مشهد گران اداره می‌شود؟
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی یکی از مباحثی که  همواره در مورد شهر مشهد  مطرح بوده است این است که شهر مشهد در حوزه خدمات شهری، فضای سبز و ...گران اداره می‌شود، اما آیا این موضوع صحت دارد؟

حسین حسامی عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با ایسنا  در زمینه گران بودن اداره شهر مشهد در حوزه خدمات شهری گفت: این موضوع در تمامی ادوار شورا بیان شده است و تا حدودی درست است. زیرا همیشه گفته شده است که مشهد در حوزه خدمات شهری، فضای سبز و .. گران اداره می‌شود.

 وی افزود: این امر به این دلیل است که فعالیت مشهد در این خصوص با شهرهای دیگر متفاوت است. به عنوان مثال در حوزه خدمات شهری، پاک‌بانان و همکاران ما در شهرداری در اطراف حرم مطهر به صورت شبانه‌روزی سه شیفت کار می‌کنند تا هیچ آلودگی و نظافتی در اطراف حرم و سایر خیابانها وجود نداشته است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: این امر در صورتی است که در بسیاری از شهرها نظافت در شب وجود ندارد و حتی در تهران روزانه جمع‌آوری زباله صورت نمی‌گیرد، اما در مشهد این امر رخ داده است و همین موضوعات باعث گران اداره شدن آن شده است.

حسامی ابراز کرد: این امر یکی از موضوعاتی است که در ابتدای شورای ششم بیان شده و طی نشستها و جلسات متعدد این سوال پرسیده شده است که چرا هر روز جمع‌آوری زباله از درب منازل در شهر مشهد صورت می‌گیرد؟

شهر مشهد از نظر نظافت شهری و فضای سبز در کل کشور رتبه اول را کسب کرده است

 وی ادامه داد: برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از شهرهای دیگر ایران جمع‌آوری زباله از درب منازل صورت نمی‌گیرد و افراد باید زباله‌های خود را در سطل‌های مشخص شده بیندازند و بعد شهرداری‌ها مخازن آن سطل‌ها را خالی کنند.

 حسامی گفت: شهر مشهد از نظر نظافت شهری و فضای سبز در کل کشور رتبه اول را کسب کرده است و طبق نظرسنجی‌ها افراد از این دو موضوع رضایت خوبی داشته‌اند. لذا کیفیت خدمات در اداره شهر برای ما همیشه اهمیت داشته است و شاید همین امر باعث گران تلقی شدن آن شده است.  

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد بیان کرد: شورا در سال اول خود بر روی کمیسیون ماده ۲۴ مطالعات بسیاری انجام داده و آنالیزهای متعدد را مورد بررسی قرار داده است.

حسامی ادامه داد: یکی از مواردی که طی سالها مورد بررسی قرار گرفته است، هزینه‌های خدمات شهری است که نرخ مصوبی دارد اما به دلیل افزایش شیفت شب در شهر مشهد، هزینه‌های آن بیشتر است.

شهر مشهد از نظر حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو از سایر شهرهای ایران ارزانتر است

وی یادآور شد: شهر مشهد از نظر حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو از سایر شهرهای ایران مانند تهران، اصفهان، شیراز، اهواز و کرج ارزان‌ترین است و طبق پژوهش‌های جدید، شهر مشهد از نظر درصد قیمت پروانه در حوزه ساخت و ساز نسبت به تمام کلانشهرها کمتر است.

حسامی در خصوص حضور گسترده زائران در شهر مشهد اظهار کرد: سالانه حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون زائر به مشهد مشرف می‌شوند که حدود ۴ میلیون آنها زائران خارجی هستند. یعنی جمعیت کل ایران هر دوسال و نیم یک‌بار به شهر مشهد می‌آیند، بنابراین باید بودجه زیارت برای شهر مشهد در نظر گرفته شود.

درآمد شهر مشهد محلی و ارائه خدمات آن بین‌المللی است

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تأکید کرد: خدماتی که شهر مشهد ارائه می‌دهد، ملی و بین‌المللی است اما تنها مردم شهر مشهد در هزینه‌های آن دخیل هستند و مجبور به پرداخت عوارض هستند؛ لذا درآمدهای شهر مشهد محلی و ارائه خدمات آن بین‌المللی است. 

حسامی ادامه داد: باتوجه به اینکه مطالبات زیادی از سوی شورای شهر مشهد به کمیسیون‌های عمران صورت گرفته است، اما بودجه‌ اختصاص یافته سال ۱۴۰۳ برای کل خطوط ریلی ایران تنها ۱۸ همت است که مشهد سهم کوچکی از آن را دربر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این ۱۸ همت تنها برای ۶ کیلومتر قطارشهری استفاده می‌شود که این ۶ کیلومتر یک سوم یکی از خطوط کوتاه یکی از کلانشهرهای ایران است که در قالب اوراق در اختیار مسئولین شهرها گذاشته می‌شود.

 وی افزود: باتوجه به  مطالب بیان شده، بودجه زیارت برای شهر مشهد به عنوان جهانشهر برکت و کرامت که یادگاری شهید جمهور بوده است، باید فراوری و احیا شود.

این عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: دولت به ما مجوز داده است که تا ۴۶.۹ یا ۴۶.۶ عوارض شهر مشهد افزایش داشته باشد، اما باتوجه به درک مسائل اقتصادی این افزایش قیمت را ایجاد نکرده‌ایم و طبق این امور دیگر قادر به انعقاد قرارداد نقد با دیگر سازمانها نیستیم.

وی تصریح کرد: شهرداری شهر مشهد ماهانه حدود هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند که سالانه رقم ۱۲ همت را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین باتوجه به این مسائل برای انعقاد قرارداد صندوق‌های جدیدی را افتتاح کرده‌ایم که تاکنون مصداق آن در کشور دیده نشده است.

 حسامی تأکید کرد:  اگر از روشهای پرداخت نوین استفاده نکنیم، نمی‌توانیم شهرهای مختلف را اداره کنیم. علاوه بر این مورد مشارکت بخش خصوصی هم در این میان اهمیت بسیاری دارد که از تمامی افراد در بخش خصوصی یاری می‌جوییم.

آیا شهر مشهد گران اداره می‌شود؟

شهر مشهد در هر شبانه‌روز ۱۳۰  میلیارد تومان هزینه دارد

در ادامه مهدی ناصحی، رییس شورای شهر مشهد نیز  افزود: اگر بخواهیم در حوزه‌های مختلف در سطح کشور بدرخشیم و در خصوص نظافت شهری و خدمات شهری مقام اول را کسب کنیم، باید هزینه بپردازیم.

 وی افزود: به طور میانگین هر ۲۴ ساعت مشهد حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تنها حدود ۶ میلیارد تومان به صورت میانگین در هر شبانه روز درآمد کسب می‌کند و این هزینه‌ها در دوران گرما و سرما افزایش پیدا می‌کند. 

رییس شورای شهر مشهد ابراز کرد: مشهد ۴ میلیون نفر جمعیت دارد اما شهرداری روزانه به ۵ میلیون نفر خدمات می‌دهد و همین امر حاکی از ملی و بین‌المللی بودن ارائه خدمات شهرداری است.

 ناصحی اظهار کرد: این امر در صورتی است که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت بیان شده اتباع رسمی هستند و مابقی زائرینی هستند که روزانه در مشهد حضور دارند.

وی یادآور شد:  تفاوت یک میلیون نفری که روزانه در ارائه خدمات مشاهده می‌شود تفاوت ۲۵ درصدی را بین درآمد و هزینه‌ها ایجاد می‌کند که در نحوه ارائه خدمات بسیار اهمیت دارد.  

رییس شورای شهر مشهد  در خصوص بهای تمام شده خدمات عمومی شهری بیان کرد: قیمت هر سفر درون شهری اتوبوس ۱۲ هزار تومان است که از شهروندان تنها ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌شود و باتوجه به این ارقام شهر مشهد در این خصوص ۹۰ درصد یارانه می‌دهد.

وی همچنین گفت: قیمت هر سفر درون شهری با مترو ۱۸ هزار تومان است که تنها ۱۵۰۰ تومان از شهروندان دریافت می‌شود ولی با این وجود خدمات خوب ارائه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha