• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403051711512
  • خبرنگار : 50123

اختتامیه جشنواره جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

اختتامیه جشنواره جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری از برگزیدگان جشنواره علمی، فرهنگی، هنری و دومین رویداد از جایزه جوانی جمعیت در استان تجلیل شد.

محمدحسین اعرابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۱۷ مردادماه در این آیین با اشاره به اینکه هدف اصلی از برگزاری چنین همایش‌ها و جشنواره‌هایی مردمی‌سازی بحث جوانی جمعیت است، اظهار کرد: اگر این مساله صرفاً در بحث حاکمیت و به بخش‌نامه‌ها معطوف شود تاثیرگذاری و خروجی خوبی به دنبال ندارد.

وی افزود: باید در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود عمده تمرکز بر تغییر نگرش مردم باشد، در صورتی‌که فرهنگ‌سازی انجام شود می‌توانیم بر بسیاری از مسائل فایق آییم، از طرفی لازم است مشوق‌های مختلف وجود داشته باشد که اکنون مشوق‌های موجود کافی نیست، لذا مجموعه شبکه بهداشت باید بر روی این مساله کار کند و یک تغییر نگرش و ذهنیتی در راستای مردمی‌سازی جامعه ایجاد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند باید بحث جوانی جمعیت و فرهنگ‌سازی آن را فریضه بدانیم، بنابراین باید ثابت کنیم که این مساله فریضه است و در راستای روشنگری گام برداریم، زیرا مساله‌ای است که صرفاً مربوط به حکومت نبوده و برای همه افراد دغدغه‌مند حکومت از اهمیت برخوردار است که باید همگان برای بحث جوانی جمعیت و نگهداشت سلامت تلاش کنیم.

همچنین علی‌ضامن صالحی‌فرد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در سال ۹۳ هشدارهای لازم از سوی مقام معظم رهبری در مورد جوانی جمعیت اعلام شد که حدود یک دهه گذشته و به همین دلیل ۳۰ اردیبهشت‌ماه به دلیل اهمیت مساله روز ملی جمعیت نام گرفت.

وی افزود: بحران سالخوردگی که مقام معظم رهبری با نگاه عمیق به آن پی برده بودند زنگ خطری است که در بیخ گوش ما قرار دارد.

صالحی‌فرد بیان کرد: از سال ۹۳ که این دغدغه مطرح شد بخشی از فرصت زنان که در پنجره جمعیتی قرار داشتند از بین رفت و در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که تا سال ۱۴۰۷ شورای نگهبان این فرصت را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داد که از ۷۳ ماده موجود در این قانون ۴۳ ماده مربوط به وزارت بهداشت است.

صالحی‌فرد در مورد وضعیت باروری در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: در شهرستان‌های لردگان، فلارد و خانمیرزا این مساله مطلوب است و در شهرستان‌های شهرکرد، فرخشهر، سامان و کیار وضعیت بحرانی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که چالش‌ها کجاست که مقابله با بی‌ازدواجی و طلاق، مقابله با بی‌فرزندی، تک‌فرزندی، مقابله با سقط عمدی جنین، ناباروری و دلایل و راهکارها و ترویج زایمان طبیعی از جمله محورهایی است که باید دنبال شوند.

در پایان زهرا حبیبی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت کشور قرار شد اقدامات لازم از سوی دبیرخانه‌های جوانی جمعیت که در دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوده نسبت به رویداد جایزه بزرگ جوانی جمعیت اقدام کنند که دومین سری رویداد در سطح استان است.

وی گفت: این رویداد در بخش‌های رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، خانواده های موفق مدیران دستگاه‌های اجرایی، بخش‌های خصوصی و شرکت‌ها بر اساس فرایندی که در دستورالعمل پیش‌بینی شده بود انجام و هیات داوران انتخاب و در هر بخش سه نفر درقالب نفرات اول تا سوم انتخاب شدند.

حبیبی تصریح کرد: لازم است همه دستگاه‌‎های اجرایی، سازمان‌‎های مردم نهاد و گروهای جهادی به ما کمک کنند تا بتوانیم در راستای این موضوع مهم گام‌های موثری برداریم.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا می‌شود همگان در راستای فرهنگ‌سازی، تغییر نگرش و باور کمک کنند تا به نتیجه مطلوبی که مدنظر بوده دست یابیم.

به گزارش ایسنا، در این جشنواره از ۴۲ نفر از برگزیدگان جشنواره علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت و تعدادی از برگزیدگان دومین رویداد از جایزه جوانی جمعیت تجلیل شد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha