• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403051711375
  • خبرنگار : 50163

به‌مناسبت روز خبرنگار

خبرنگاری دریچه‌ای به سوی روشنایی و حقیقت

خبرنگاری دریچه‌ای به سوی روشنایی و حقیقت

ایسنا/زنجان خبرنگاری یکی از شغل‌های پر استرس و پر تنش دنیاست که با فرا رسیدن ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار بیش از هر روز دیگری اهمیت این حرفه یادآوری می‌شود.

خبرنگاری یکی از مشاغل جذاب، پر مخاطب اما چالش‌برانگیز در جامعه محسوب می‌شود که حضور افراد مختلف در این سال‌های اخیر و فعال شدن رسانه‌های اجتماعی، این حرفه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

خبرنگاری شغلی است به ظاهر شیرین و لذت‌بخش، اما در باطن خود انبوهی از رنج‌ها و مشکلات طاقت‌فرسا را به همراه دارد که سختی کار این حرفه را دو چندان می‌کند، چنان که می‌گویند، شغل خبرنگاری از برون دل می‌برد و از درون دل می‌ترکاند. بسیاری از مواقع، شاهد بوده‌ایم خبرنگاران انجام وظیفه خود را که همانا خبررسانی فوری و به‌موقع است، به اعضای خانواده و حتی کسب منفعت‌های اقتصادی ترجیح داده‌اند.

امانت‌داری و صداقت در نوشتار و نیز رعایت ملاحظات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی از خصوصیات بارز و قطعی کار خبرنگاری است که اگر این خصوصیات نباشد خطای خبرنگار به سرعت برملا می‌شود. 

خبرنگار روزنامه ندای ابهر در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: شاید جذابیت‌های کار خبرنگاری از دور برای سایرین زیاد باشد، اما وقتی در معرض سختی‌های این کار قرار می‌گیری آنهایی که باقی می‌مانند معدود افرادی هستند که دلیل ماندن‌شان تنها عشق به وادی اطلاع‌رسانی و بیان مطالبات مردمی است که صدای‌شان به جایی نمی‌رسد.

پوریا محمدبیگی با بیان اینکه اگر امروز پس از سال‌های سال فعالیت رسمی و تحمل مشقت‌های آن از میزان علاقه‌ای که به حوزه خبر داریم کاسته نشده، نشان‌دهنده آن است که در بحث خبرنگاری جنبه مالی کوچک‌ترین تأثیری در انتخاب این حرفه ندارد، ادامه داد: گرچه در طی سال‌های فعالیت خود،همه دشواری‌های این حرفه را با پوست و گوشت لمس کرده‌ایم، اما به واقع اینکه خود را در این مسیر خطیر به وعده‌های برخی مدیران نفروخته‌ایم و قلم خود را آلوده نکرده‌ایم جای خرسندی است.

این خبرنگار ابهری اظهار کرد: سال‌هاست در بسیاری مناسبت‌ها، مراسم‌، تفریحات آخر هفته، حضور ما از میان جمع‌های خانوادگی حذف شده و چقدر دل‌شان بزرگ و صبرشان زیاد است خانواده، اطرافیان و دوستان ما که در نهایت عشق جای خالی ما را در کنارشان با افتخار به حرفه ما پر کرده‌اند، حساسیت حرفه ما را بیشتر از خودمان درک می‌کنند و به راز بزرگ خبرنگاری آگاهند و مایی که دیگر چشم و گوش‌مان از اخبار خوب و بیشتر بد جهان پر شده و هر روز یک احساس خود را قربانی می‌کنیم تا در تنظیم و نوشتن گزارش‌ها، درگیر عواطف و احساسات نشویم. به موقع اقدام کنیم درست بنویسیم حق را فریاد بزنیم و در سمت درست تاریخ بایستیم تا فردا مقابل خداوند، مردم و خودمان سربلند باشیم.

خبرنگاری دریچه‌ای به سوی روشنایی و حقیقیت

ورود خبرنگارنماها آفت حوزه خبر

برای ادامه گزارش به سراغ خودم می‌آیم، کسی که بیش از ۱۲ سال است در شهرستان کار می‎‌کنم، به نظر من کار خبر سختی‌ها و مشقت‌های خود را دارد سختی‌هایی که گاه خاص‌تر از سایر حوزه‌هاست.

همه ما در روز خبرنگار در جلسات و همایش‌های مختلف می‌شنویم خبرنگار امنیت شغلی ندارد، خبرنگار بیمه ندارد، خبرنگار تشکل صنفی منسجم ندارد و هزاران دست از این قبیل مشکلات. در همان روز قول‌های رنگارنگ برای حل بسیاری از مشکلات داده می‌شود، ولی تمام این‌ها در حد حرف باقی می‌ماند.

سختی کار خبرنگاران در شهرستان‌ها شاید دو چندان‌تر باشد. در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها روابط عمومی به‌معنای خاص خود وجود ندارد، همچنین در برخی دستگاه‌ها مدیران باید برای پاسخگویی به خبرنگاران با اداره‌های کل استانی هماهنگ باشند، برخی از مسئولان نیز به کل، درهای خود را روی خبرنگاران بسته‌اند و فریاد خبرنگاران شهرستانی به جایی نمی‌رسد.

هرچند ما شاهد خبرنگاران واقعی در سطح حوزه خبر استان هستیم که بی‌منت و صادقانه سال‌های سال است که قلم می‌زنند و یا تازه وارد عرصه شده و به خوبی این مسیر را ادامه می‌دهند، ولی در کنار این افراد شایسته و لایق شاهد ورود خبرنگارنماهایی با عناوین و القاب مختلف از فعال فضای مجازی گرفته تا مسئول پاسخگویی فلان مرکز یا صدها القاب خنده‌دار هستیم که عملکرد آنها مسئولان را نیز نسبت به خبرنگاران بدبین می‌کند کسانی که گویا بوی کباب به دماغ‌شان خورده است.

باید به این نکته نیز توجه شود که گستره سختی‌های خبرنگاران تنها برای خودشان نیست، بلکه این شغل پر استرس خانواده آنها را نیز گاهی شاکی می‌کند، خبرنگاران بویژه خبرنگاران خبرگزاری‌ها باید ۲۴ ساعته آماده ارسال خبر باشند و گاهی روزها، حساسیت اخبار به حدی بالا می‌رود که یک خبرنگار شبانه‌روز درگیر آن است و از یاد می‌برد که همسر و فرزندی هم دارد و خلاصه آنکه این مسیر به حدی پر از فراز و نشیب است که اگر عشق و علاقه نباشد ادامه آن برای خبرنگاران واقعی غیر ممکن است.

خبرنگاری تنها استرس ارسال خبر و صحت و دقت نیست. خبرنگار هم دغدغه نان دارد و هم دغدغه مسکن، بیمه و حقوق. با این حال خبرنگار هستیم و خبرنگار باقی خواهیم ماند، چراکه خبر برای ما زندگی است، خبرنگاری شغل نیست، خبرنگاری عشق است و علاقه.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha