• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403051711370
  • خبرنگار : 71963

در آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی؛

طرح «بومی سازی تولید نیمه صنعتی کیت سنتز cDNA» رونمایی شد

طرح «بومی سازی تولید نیمه صنعتی کیت سنتز cDNA» رونمایی شد

همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، طرح «بومی سازی تولید نیمه صنعتی کیت سنتز cDNA» رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد برگزار شد، طرح بومی سازی تولید نیمه صنعتی کیت سنتز cDNA رونمایی شد.

این طرح که با مدیریت دکتر سارا طالع احمد و دکتر قاسم حسینی سالکده و با همکاری دکتر امیر امیری یکتا و دکتر سمیرا شاکری تبریان از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در بازه زمانی ۱۲ ماه طراحی و اجرا شده است.

لازم به ذکر است؛ یکی از شاخه‌های علم بیولوژی مطالعه ترانسکریپتومیکس سلول‌های مختلف تحت شرایط متفاوت و بررسی میزان و نوع بیان ژن‌های مختلف است. از روش‌ها و مراحل مهم در پروژه‌های بیولوژی مولکولی استخراج یک مولکول RNA خاص و یا کل RNA از سلول‌های پروکاریوتی، یوکاریوتی و یا ویروس‌ها است. این فرایند به‌وسیله آنزیم ریورس ترانس‌کریپتاز RT (Reverse transcriptase) یا همان نسخه‌بردار معکوس انجام می‌شود. در این پروژه برای تولید آنزیم نوترکیب RT در ابتدا سازه ژن طی فاز مطالعاتی طراحی‌شده و سفارش داده می‌شود. هم‌زمان پرایمرهای موردنیاز نیز با توجه به سازه موردنظر طراحی می‌گردد. بعد از تحویل، سازه با روش PCR و برش آنزیمی تأیید می‌گردد، سپس پروتئین موردنظر وارد وکتور pet۲۸ شده در میزبان باکتریایی E.coli سویه BL۲۱  تولید و تخلیص خواهد شد. متعاقب آن آنزیم از نظر فعالیت زیستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، برای این کار توانایی آنزیم در تبدیل mRNA ی تک رشته به DNA ی دو رشته‌ای در مقایسه با کیت کاتارا به‌عنوان کنترل مثبت بررسی می‌شود. پس از تائید فعالیت بیولوژیکی آنزیم جهت تهیه کیت سنتز cDNA میزان استفاده از آنزیم به همراه سایز اجزاء کیت بهینه شده به فرمولاسیون نهایی ساخت کیت دست خواهد یافت. در ادامه بهینه سازی کشت باکتری در فرمانتور ۵ لیتری با کنترل پارامترهای PH، دما، محیط Fed، دور چرخش و زمان کشت مناسب جهت افزایش مقیاس و تولید نیمه صنعتی کیت صورت خواهد گرفت. 

از جمله دلایل شاخص بودن این طرح می‌توان موارد زیر را نام برد:

- بسیاری از آزمایشگاه های تشخیص طبی و نیز آزمایشگاه های تحقیقاتی در کشور این کیت را از خارج از کشور تهیه می کنند و شرکت های تولیدی کمی در داخل کشور به تولید این کیت پرداخته اند.

- توسعه دانش تولید پروتئین های نوترکیب

- جلوگیری از خروج ارز از کشور

- بومی سازی یک محصول خارجی و ایجاد بی نیازی به خرید نمونه خارجی

- مقرون به صرفه و عرضه با قیمت کمتر

«تولید بیش از ۱۰۰ کیت و اخذ تاییدیه توسط سایر مراکز» و «اختتام طرح فناورانه» مهمترین نتایج و دستاوردهای «طرح بومی سازی تولید نیمه صنعتی کیت سنتز cDNA» است که از جمله بهره برداران این نیز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی- آموزشی، مراکز درمانی و تشخیص طبی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha