• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403051611001
  • خبرنگار : 50622

در جلسه امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه تهران و شهرداری کرج مطرح شد

کرج با خلاء علمی و فکری در مدیریت پسماند مواجه است 

کرج با خلاء علمی و فکری در مدیریت پسماند مواجه است 

ایسنا/البرز رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: برای مدیریت پسماند نیازمند مدیریت و یک حکمرانی خوب در سطح استان البرز هستیم و باید دست‌اندرکارانی که با حوزه مدیریت پسماند در ارتباط هستند، شناسایی شده و فرایند همکاری در بین آنها تقویت شود.

به گزارش ایسنا، مهدی قربانی با اشاره به اهمیت حوزه پسماند افزود: مدیریت پایدار پسماند نیازمند توجه جدی به جنبه‌های پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است. در حوزه اجتماعی مشارکت فعال ذی نفعان، در بخش اقتصادی اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد از طریق بازیافت و در بخش زیست محیطی کاهش آلودگی‌های زیست محیطی مورد توجه است. همچنین در مدیریت پسماند نقش سمن‌ها و بخش خصوصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این حوزه باید دو موضوع مهم مدیریت پسماند و دیگری هم حکمرانی را دنبال کنیم.

وی در جلسه انعقاد تفاهم نامه بین سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج و دانشکده منابع طبیعی با اشاره به اینکه متاسفانه حکمرانی پسماند نداریم، افزود: پیشنهاد ما این است که به عنوان یک الگوی کوچک این موضوع از استان البرز شروع شود. اگر در استان البرز بخواهیم به مدیریت پسماند با رویکرد پایداری نگاه کنیم، باید ابتدا برای اجرای حکمرانی خوب آن یک برنامه ریزی مدون صورت گیرد. به این معنا که بازیگران و دست‌اندرکاران که با حوزه مدیریت پسماند در ارتباط هستند، شناسایی شده و فرایند همکاری در بین آنها تقویت گردد.

 رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در ادامه گفت: اکثر سازمان‌های دولتی و غیردولتی در مورد پسماند در استان دخیل هستند و در تدوین و اجرای سیاست‌ ها در خصوص پسماند و بازیافت می توانند نقش باشند. لذا این کار در سطح استان با تشکیل کارگروه حکمرانی پسماند می تواند هدایت شود.

دکترقربانی با اشاره به ظرفیت‌های علمی و دانشجویی دانشکده منابع طبیعی اظهار کرد: دانشکده منابع طبیعی این آمادگی را دارد که با وجود ظرفیت اعضای هیئت علمی و دانشجویان خود، در خصوص حکمرانی و مدیریت پایدار پسماند به سازمان مدیریت پسماند استان کمک کند. اساسا مدیریت پسماند یک امر میان رشته‌ای است و دانشکده منابع طبیعی هم مرکزی است که در حوزه مطالعات میان رشته‌ای محیط زیست تجارب متعددی دارد.

وی با اشاره به تاثیر حوزه مدیریت پسماند در ایجاد اشتغال در استان اظهار کرد : به منظور حکمرانی بهینه و اصولی پسماند، ایجاد کارگروه ضروری است و دانشکده منابع طبیعی آمادگی دارد به عنوان دبیر این کارگروه در تصویر سازی مشترک و ایجاد توافق جمعی بین دست اندرکاران متعدد در سطح استان نقش آفرینی کند. همچنین راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه و نیز بهره‌مندی از دستاوردهای علمی داخلی و بین المللی با رویکرد فناورانه و نوآوری از موارد دیگری است که در این تفاهم نامه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین افزود: در قالب تفاهم نامه منعقد شده، نیاز است که پایان نامه‌هایی که در حوزه پسماند توسط دانشجویان ارائه می‌شود، از طرف سازمان مربوطه مورد حمایت قرار بگیرند. همچنین ضروری است، موضوع یادگیری تجربی و کارورزی دانشجویان مورد توجه جدی قرار گرفته تا به صورت علمی دانشجویان با فرایند مدیریت پسماند آشنا شوند.

دکتر قربانی در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌ها در مورد مدیریت پسماند سهیم هستند و با الگوسازی در سطح یک استان می‌توان بستر را برای تدوین قوانین ملی را آماده کرد.

در حوزه پسماند خلاء علمی و فکری حاکم است 

همچنین محمدرضا قربانی مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در این جلسه اظهار کرد: در حوزه پسماند خلا علمی و فکری حاکم است. اگرچه در حوزه اجرا تجارب با ارزشی وجود دارد اما در حوزه علمی دارای خلع هستیم و این به دلیل بی‌تدبیری‌های مدیریتی بوده که در ۱۰ سال گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: حوزه مدیریت پسماند صرف نظر از حوزه اجرا، نیاز دارد که فناوری‌ها و علوم روز را برای اجرا به کار گیرد. بخش‌های مختلفی از اجرا هستند که نیاز است مسائل علمی در آن دخیل شود تا خروجی درستی داشته باشیم. مدیریت پسماند کاملا تنگاتنگ با حوزه محیط زیست است، به همین دلیل باید با فناوری روز در این حوزه فعالیت کرد که آسیب‌ها شناسایی شده و استانداردها لحاظ شود.

وی بیان کرد: عدم حاکم بودن فضای علمی باعث شده، فعالیت‌ها کیفیت و ارتقای لازم را در مجموعه شهرداری نداشته باشد. به همین خاطر عقد تفاهم‌نامه اولین گام برای همکاری‌های علمی با دانشگاه تهران است. این اقدام قدمی برای علمی کردن حوزه پسماند در سطح استان البرز است.

 این نشست با حضور برخی از اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و مسئولین شهرداری در سالن شورای دانشکده برگزار شد و در ادامه در خصوص مدیریت پسماند و کارگروه قرارداد فی مابین به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha