• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403051610969
  • خبرنگار : 71049

وقتی زخم کهنه نژادپرستی پنهان در انگلیس دهان باز می‌کند

وقتی زخم کهنه نژادپرستی پنهان در انگلیس دهان باز می‌کند

یک پژوهشگر گفت که ریشه اعتراض‌ها به قوانین مهاجرتی و مهاجران در بریتانیا قابل درک است اما نتیجه کار از نظر دولت این کشور غیرقابل قبول است و اگر اعتراض‌ها ادامه پیدا کند حتما دولت با این مساله برخورد می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پی حمله نوجوانی ١٧ ساله به یک کلاس یوگا در شهر ساوت‌پورت انگلیس، سه کودک کشته و تعدادی زحمی شدند.

در ابتدا توسط برخی رسانه‌ها گزارش شد که مهاجم، فردی مهاجر و مسلمان بوده است اما چیزی نگذشت که مشخص شد فرد ضارب نه تنها مسلمان نیست بلکه مهاجر هم نیست و اصالتا اهل روآندا و مسیحی و بزرگ شده بریتانیاست.

با این حال این مساله موجب شد تا موجی از اعتراض ها علیه مهاجران و مسلمانان در برخی از شهرهای بریتانیا به راه افتد.

این اعتراض ها بعضا از سوی گروه های راست افراطی که در انتخابات اخیر در این کشور شکست خوردند، هدایت و مدیریت شد به نحوی که دولت «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس را واداشت تا نیروهای پلیس را به دلیل ادامه‌دار بودن ناآرامی‌ها در وضعیت اضطراری قرار دهد.

برگزاری جلسه کبری توسط کابینه انگلیس پس از آن تایید شد که استارمر ضمن محکوم کردن حمله به هتل محل اسکان پناهجویان در روترام گفت که با این ناآرامی‌ها «با حداکثر توان قانونی مقابله» خواهد کرد. او مسئول این حوادث را «اوباش راست‌افراطی» خواند و تهدید کرد که «آن‌ها پشیمان خواهند شد».

وقتی زخم کهنه نژادپرستی پنهان در انگلیس دهان باز می‌کند
ناآرامی در روترهام

ریشه‌های بحران در کجاست؟

«مجید تفرشی» پژوهشگر و تاریخ‌دان مقیم لندن در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر در برخی از شهرهای بریتانیا بر سر سیاست‌ها و قوانین مربوط به مهاجران و پناهندگان در این کشور به تشریح ابعاد این موضوع پرداخت.

وی گفت: بریتانیا کشوری است که به لحاظ نیروی انسانی در مضیقه است و در مجموع برای نیروی متخصص بومی چندان جذابیتی ندارد که بخواهد در کشور خودش بماند و فعالیت کند؛ بسیاری از متخصصان در حوزه‌های مختلف به کشورهای آمریکا، کانادا، و اخیرا به چین و استرالیا می روند.

این پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مساله بعد این است که دولت در این کشور مجبور است برای تامین نیروی کار ارزان تسهیلات مهاجرتی ایجاد کند که در بخش‌هایی، این تسهیلات هم ایجاد شده است و این شامل مهاجران قانونی و غیرقانونی می‌شود که در بریتانیا به هر شکل حضور دارند. مساله دیگر این که، ۴۰ سال است که بریتانیا به خاطر سیاست‌های مهاجرتی دچار بحران است؛ با این که این قوانین و سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه است و در سال‌های اخیر سختگیرانه‌تر هم شده است اما هم چنان اعتراضاتی به این قوانین وجود دارد و هر دولتی هم که بر سر کار آمده است نتوانسته این بحران را حل کند.

تفرشی گفت: پرونده‌های مهاجرتی بسیاری در اداره‌های مهاجرت و پناهندگان است که دولت‌ها از عهده حل آن‌ها برنمی‌آیند. علاوه بر این دولت به دلایل قانونی امکان اخراج همه مهاجران غیرقانونی را ندارد و در این میان افرادی هستند که پرونده‌هایشان برای اقامت در این کشور رد شده است ولی باز هم به شکل‌های مختلف در بریتانیا باقی ماندند و بعضا گروه‌های حقوق‌بشری نیز از آن‌ها حمایت می‌کنند و مانع از خروج‌شان می شوند.

وقتی زخم کهنه نژادپرستی پنهان در انگلیس دهان باز می‌کند
ناآرامی در روترهام

اطلاعات غلط و جرقه ناآرامی‌ها

وی گفت: بریتانیا به دلایل مختلف نسبت به دیگر کشورهای اروپایی قوانین و مقررات پذیرش مهاجر آسان‌تری دارد و در مقابل مهاجران آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه روادارتر است و نژادپرستی کمتری دیده می‌شود اما واقعیت این جامعه، وجود نوعی نژادپرستی پنهان است. این معضل موضوع پنهانی البته نیست و نخست‌وزیر و مقامات مرتبط بارها و بارها در این باره صحبت کردند.

این پژوهشگر ادامه داد: در انتخابات اخیر در بین احزاب راست افراطی حزب اصلاح بریتانیا توانست در نهایت چهار کرسی را در پارلمان به دست آورد اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، درباره دیگر احزاب دست راستی است که در انتخابات رای نیاوردند اما فعالیت‌هایشان ادامه دارد. احزابی که رای نیاوردند ۱۴ میلیون رای دارند یعنی عده زیادی هستند که طرفدار سیاست‌های ضد مهاجرتی هستند و از خارجی‌ها نفرت دارند و نباید این موضوع در تحلیل‌ها نادیده گرفته شود، هر چند که الان کرسی زیادی در پارلمان نداشته باشند.

تفرشی درباره کشته شدن سه نوجوان در کلاسی در شهر ساحلی ساوتپورت و ادعاهای اولیه درباره اینکه ضارب نوجوان از مهاجران مسلمان بوده است اظهار کرد: متاسفانه اطلاعات غلط ابتدا درباره ضارب منتشر شد در حالی که او متولد بریتانیا و غیرمسلمان است و مهاجر هم نیست.

وی گفت که موضوع کشته‌شدن سه نوجوان بهانه‌ای شد معضلات و نابسامانی‌های مهاجرتی که جمع شده است و پاسخی به این معضلات هم داده نمی‌شود، بروز کند و از این رو در شهرهای مختلف شاهد درگیری بودیم. این درگیری‌ها و اعتراضات یک دغدغه واقعی و قدیمی است و نمی‌توان آن را صرفا یک تحرک سیاسی از سوی حزب رقیب دولت فعلی دانست.

وقتی زخم کهنه نژادپرستی پنهان در انگلیس دهان باز می‌کند
ناآرامی در روترهام

ورود جدی دولت در صورت تشدید تنش‌ها

تفرشی در پاسخ به این که اعتراض‌ها گسترش پیدا می کند یا خیر؟ اظهار کرد: به نظرم بعد از مدتی این اعتراض‌ها خاموش می‌شود اما دولت باید به این دغدغه رسیدگی کند و تعادلی بین قوانین مهاجرتی و شغلی ایجاد کند. البته باید اشاره کنم آنچه بخش زیادی از مردم بریتانیا درباره قرار گرفتن فرصت‌های شغلی در اختیار مهاجران می‌گویند و ادعا می‌کنند درست نیست؛ فرصت‌های شغلی که مهاجران کسب می کنند بعضا کارهایی با حقوق بسیار پایین است و به علاوه از جمله کارهای سخت محسوب می‌شوند که بعید است یک بریتانیایی با این میزان دستمزد حاضر به انجام آن باشد، با این حال معتقدم این مساله نباید مانع از حل اساسی بحران مهاجران و قوانین مربوط به آن شود.

وی درباره قول‌های دولت جدید در بریتانیا برای حل این مساله خاطرنشان کرد: دولت کارگر فعلی وارث وضعیت بد اقتصادی است و در کوتاه مدت نگرانی‌های مالی که وجود دارد، یک جایی بروز می‌کند. راه حل ساده برای فرار از مسئولیت حل مشکلات اقتصادی این است که همه مسائل را به گردن مهاجران بیندازند اما قطعا این راه‌گشا نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره موضع دولت بریتانیا مبنی بر مقابله با گروه‌های راست افراطی که مدعی است این مساله را آن‌ها دامن زده اند، گفت: دولت چاره‌ای ندارد که به این موضوع و برخورد با معترضان در صورت تشدید فضا ورود کند، چراکه اگر مقابله نکند در این میان تر و خشک با هم می‌سوزند. دولت باید بین اصلاح سیاست مهاجرتی و مقابله گروه‌های راست افراطی و نژادپرستانه تفکیک قائل شود چون ادغام این‌ها به ضرر همه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha