• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051610657
  • خبرنگار : 50200

از انتشار مقالات و ارائه طرح‌های پژوهشی تا تولید محصول در جهاد دانشگاهی مازندران

از انتشار مقالات و ارائه طرح‌های پژوهشی تا تولید محصول در جهاد دانشگاهی مازندران

ایسنا/مازندران معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مازندران با گسترده توصیف کردن فعالیت‌های این معاونت، حوزه اقدامات پژوهشی و فناورانه جهاد دانشگاهی را در ۴ حوزه تولید محصول، طرح‌های پژوهشی، انتشار و مشاوره مقالات و کشاورزی معرفی کرد.

جهاد دانشگاهی پس از ۴۴ سال تلاش برای توسعه علمی و بهبود کارکردهای حکمرانی کشور، دارای افتخارات فراوانی در حوزه دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌محور از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت است، همچنین در حوزه جوانی جمعیت با پژوهشگاه رویان، در زمینه افکارسنجی با مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و در بستر رسانه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به دستاوردهای قابل‌توجهی دست یافته که این نهاد را به بازوی علمی انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی می‌رسد.

بر این اساس، جهاد دانشگاهی واحد مازندران نیز همگام با شکل‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت تحقق اهداف انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ در دانشگاه مازندران تشکیل شد. این واحد فعالیت‌های خود را در راستای سیاست‌های تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها شروع و پس از بازنگری انجام شده در وظایف، این نهاد به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور به ارائه خدمت همت گمارد. جهاددانشگاهی واحد مازندران هم اکنون با چهار معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی مشغول فعالیت در سطح استان مازندران است.

از انتشار مقالات و ارائه طرح‌های پژوهشی تا تولید محصول در جهاد دانشگاهی مازندران

فاطمه قلی‌زاده معاون پژوهش جهاددانشگاهی مازندران با گسترده توصیف کردن فعالیت‌های این معاونت، حوزه اقدامات پژوهشی را در ۴ حوزه تولید محصول، طرح‌های پژوهشی، انتشار و مشاوره مقالات و کشاورزی معرفی و اظهار کرد: گروه پژوهشی زیست فناوری تولید و فرآوری ریزجلبک در حوزه تولید توانسته با همکاری بخش خصوصی موفق به تولید ۱۱ محصول فراسودمند با استفاده از ریزجلبک‌ها شود که یکی از نقاط قوت و بارز جهاددانشگاهی در کشور شناخته می‌شود.

قلی‌زاده از تولید انواع ادویه‌جات شامل چاشنی دوغ و ماست، ادویه همه کاره، ادویه کوکو سبزی، پودر سوخاری، ادویه فست فود خبر داد و با بیان دیگر فراورده‌های تولیدی معاونت پژوهشی گفت: تنقلات کودکان شامل انواع لواشک، ترشک، پاستیل و شکلات صبحانه، انواع دمنوش و آرد غنی‌شده از دیگر محصولات این واحد است.

وی با بیان اینکه در حوزه تجاری سازی محصول، سه سازمان بنیاد علوی، وزات علوم و آستان قدس رضوی جهت سرمایه گذاری تمایل به همکاری دارند، در خصوص طرح‌های پژوهشی این واحد گفت: ارسال طرح به ستاد فناوری ریاست جمهوری با عنوان «فرموله کردن غذای بچه تاس‌ماهی ایرانی با هدف بهبود عملکرد رشد و افزایش بازماندگی» از جمله طرح‌هایی است که اکنون در دست داوری قرار دارد.

معاون پژوهش جهاددانشگاهی مازندران درباره طرح‌های در دست اقدام و پیگیری این واحد نیز خاطرنشان کرد: پیگیری راه اندازی تولید پایلوت کود زیستی با همکاری بخش خصوصی و پیگیری طرح توسعه زنجیره ارزش غذایی آبزیان با همکاری دانشگاه تربیت مدرس در حوزه اقتصاد دریا محور از جمله این طرح‌هاست.

قلی‌زاده با اشاره به حوزه نشر معاونت پژوهشی، از انتشار ۲ مقاله در مجلات داخلی و خارجی و ارائه ۵ مقاله در همایش های ملی و بین‌المللی و مشاوره ۲ پایان‌نامه دانشجویی توسط این معاونت یاد کرد و افزود: شرکت در ۵ نمایشگاه ملی و بین‌المللی از جمله نمایشگاه بین‌المللی اکسپو، نمایشگاه ملی آبادیران، نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و غذاهای دریایی و صنایع وابسته (تهران) و نمایشگاه هفته پژوهش (مازندران) بخشی از حضور جهاددانشگاهی مازندران در این عرصه‌ است.

از انتشار مقالات و ارائه طرح‌های پژوهشی تا تولید محصول در جهاد دانشگاهی مازندران

وی با تشریح فعالیت این معاونت در حوزه کشاورزی اظهار کرد: کشت پاییزه گندم با وزن برداشت ۱۰۰ تن، کشت کلزا با وزن برداشت ۵ تن، سویا با وزن ۳ تن و کشت بهاره برنج در مساحت ۱۰ هکتار از جمله اقدامات معاونت پژوهش جهاددانشگاهی مازندران در زمینه کشاورزی است.

این مسئول از پرورش مرغ بومی با هدف بهبود کیفیت و کاهش تلفات به تعداد ۴۵۰۰ قطعه خبر داد و اضافه کرد: اجرای طرح پژوهشی با هدف بهبود کمی و کیفی پرورش مرغ بومی آرین در کشور با همکاری مرکز تحقیقات علوم دامی کشور توسط این واحد در حال پیگیری است.

قلی‌زاده با اشاره به اقدامات مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری در سال گذشته از پرورش ماهیان گرمابی گوشتی «کپور»، «آمور»، «فیتوفاک» و «بیگ‌هِد» در سطح پرورش ۹ هکتار و با تعداد ۱۸۰۰۰ قطعه یاد کرد و افزود: همچنین پرورش بچه ماهیان گرمابی با ۲۵۰۰۰ قطعه در سطح پرورش ۳ هکتار طی سال گذشته دیگر اقدام این معاونت در حوزه شیلات بود.

وی درباره بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف نیز اظهار کرد: تعداد ۲۱۰۰ قرارداد ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تاکنون به انجام رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha