• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403051610568
  • خبرنگار : 71299

به بهانه روز خبرنگار

جز احسنت از ایشان نبد بهره‌ام

جز احسنت از ایشان نبد بهره‌ام

ایسنا/ایلام روز خبرنگار هر ساله با تنها پیام‌های کلیشه‌ای مسئولان به خبرنگاران آغاز و پایان می‌یابد.

خداداد ابراهیمی روزنامه‌نگار و رئیس سابق خانه مطبوعات کشور در خصوص روند تکراری تبریکات به خبرنگاران یاداشتی نگاشته است که در پی می‌آید:

مرداد ماه که از راه می‌رسد پیام‌های تبریک روز خبرنگار از سوی مسئولان ارشد کشوری و استانی، داغ‌تر از مرداد، در صفحات خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود. این پیام‌ها، تقریباً مشابه و با ادبیات کلیشه‌ای انتشار می‌یابد.

وقت آن رسیده که استانداران و مدیران، این روند تکراری را به فراموشی بسپارند و تکریم‌خبرنگاران را با رویکردی بنیادی، اثرگذار و امیدبخش، پیگیری نمایند وگرنه وقتی برای تکریم خبرنگاران و ارتقای شغلی و معیشت آنان، کاری زیربنایی انجام نشده، تبریک و مرحبا گفتن، چه سود؟!‌

که دراین راستا باید گفت؛

جُز احسَنت ازیشان نبُد بَهره‌ام

بکَفت اندَر احسَنتشان زَهره‌ام

نگارنده پیشنهاد می‌کند؛ به میمنت روز خبرنگار، دولت و مجلس موارد مطروحه زیر را پیگیری کرده و جامه عمل بپوشاند؛

۱) از آنجا که حرفه‌ی خبرنگاری از مشاغل سخت و زبان‌آور به شمار می‌آید و خبرنگاران در تمام فراز و فرودهای جامعه‌، حضوری مسئولانه و مخاطره آمیز دارند، دولت و مجلس یکبار برای همیشه، امنیت شغلی آنان را تأمین کنند.

۲) تجربه سالیان گذشته نشان داده که رسانه‌های وابسته همواره از حمایت‌های فراگیر دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و بین رسانه‌های دولتی و رسانه‌های مستقل، تبعیض فاحشی حاکم بوده است. لذا ضرورت دارد مجلس با مصوبه‌ای قانونی، دولت را موظف کند با نگاهی عادلانه به تشکل‌های رسانه‌ای مستقل، همه اهالی رسانه، به یک میزان از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند.

۳) انتخاب خبرنگار نمونه سال در مرحله‌شهرستان، استان و کشوری به شکل قاعده‌مند آن هنوز مطالبه‌ای مغفول و ابتر مانده است. انتخاب خبرنگار نمونه با تعیین شاخص‌های حرفه‌ای، تجربی و علمی همانند سایر مشاغل( معلم نمونه، مهندس نمونه، استادنمونه سال و …)‌  به تقویت انگیزه شغلی خبرنگاران، ارتقای کیفی تولید محتواهای رسانه‌ای و رقابت سالم و سازنده بین اصحاب رسانه منجر خواهد شد.

۴) سوت‌زنی و افشای جسورانه پشت پرده‌ها از سوی خبرنگاران حرفه‌ای، هرگز به مذاق قدرت خوش نیامده است.از این رو خبرنگاران مردمی و متهور بارها باشکایت رو به رو شده‌اند، لذا دولت طی یک بخشنامه از مدیران خود بخواهد شکایت از خبرنگاران را پس بگیرند.تا گردش آزاد اطلاعات و اطلاع‌رسانی شفاف در جامعه، ضمن صیانت از بیت المال، از رشد مفاسد مالی، اخلاقی و رانت‌خواری، ممانعت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha