• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051610481
  • خبرنگار : 71415

برزیل حافظ منافع آرژانتین و پرو در ونزوئلا شد

برزیل حافظ منافع آرژانتین و پرو در ونزوئلا شد

برزیل توافقی را با دولت ونزوئلا برای آنکه نماینده منافع آرژانتین و پرو در کاراکاس باشد برقرار کرد.

به گزارش ایسنا، انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ۲۸ ژوئیه شاهد پیروزی مادورو برای سومین دوره ریاست جمهوری بود. اعلام نتایج باعث اعتراضات در پایتخت کاراکاس و فراتر از آن شد و درگیری بین پلیس و حامیان مخالفان گزارش شد. دولت ونزوئلا چندین کشور را به دخالت در انتخابات در پی اعتراضات متهم کرد. پیروزی مادورو توسط ایالات متحده، کانادا و چندین کشور آمریکای لاتین از جمله آرژانتین و پرو مورد تردید قرار گرفت. در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ونزوئلا، کاراکاس روابطش را با آرژانتین و پرو قطع کرد.

به دنبال تحولات اخیر ونزوئلا، برزیل روز دوشنبه به اعلام توافقی دیپلماتیک که به این کشور اجازه نمایندگی کردن منافع آرژانتین و پرو در کاراکاس را می‌دهد، پرداخت.

دولت برزیل به همراه چند کشور آمریکای لاتین خواستار انتشار جزئیات کامل نتایج رای‌گیری مربوط به انتخابات ریاست جمهوی ۲۸ ژوئیه ونزوئلا شدند. به گزارش «رویترز» اما مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا تا کنون از انجام این کار امتناع کرده‌اند و نهاد انتخاباتی این کشور بر پیروزی نیکولاس مادورو برای سومین بار در انتخابات تاکید کرده است.

ونزوئلا دیپلمات‌های آرژانتین و پرو را اواخر هفته گذشته بعد از آنکه دولت‌های آنها «ادموندو گونزالز»، نامزد ریاست جمهوی مخالفان را به عنوان پیروز انتخابات به رسمیت شناختند اخراج کرد.

به نوشته رویترز، برزیل و ونزوئلا در بیانیه مشترکی اعلام کردند طبق توافق برقرار شده بین آنها که از روز دوشنبه اجرایی شد، سفارت برزیل در شهر کاراکاس متولی هیات‌های دیپلماتیک متعلق به آرژانتین و پرو در ونزوئلا شامل املاک و اسناد و پرونده‌های آنها می‌شود.

هفته گذشته یک مقام برزیلی به رویترز گفت، این کشور نقش واسطه را در رابطه با مسائل مرتبط با شهروندان آرژانتین و پرو در ونزوئلا ایفا خواهد کرد.

علاوه بر دیپلمات‌های آرژانتین و پرو، دیپلمات‌های چند کشور دیگر شامل شیلی، اروگوئه، پاناما، کاستاریکا و جمهوری دومنیکن نیز بعد از موضع دولت‌هایشان در به رسمیت شناختن گونزالز به عنوان پیروز انتخابات، از ونزوئلا خارج شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha