• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403051610468
  • خبرنگار : 71402

تظاهرات در کشمیر پاکستان در اعتراض به تصمیمات هند

تظاهرات در کشمیر پاکستان در اعتراض به تصمیمات هند

صدها تن از مردم خشمگین در کشمیر تحت کنترل پاکستان به خیابان‌ها آمدند تا در پنجمین سالگرد تصمیم هند برای سلب شبه‌خودمختاری این منطقه مورد مناقشه و تحت کنترل گرفتن مستقیم آن از سمت دهلی‌نو، اعتراض کنند.

به گزارش ایسنا، کشمیر بین هند و پاکستان تقسیم شده و تصمیم دهلی‌نو درباره منطقه تحت کنترل خودش که از نظر اسلام‌آباد یک‌جانبه بوده و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است، روابط تیره شده بین ۲ کشور را به بوته آزمایش گذاشته است.

معترضان روز دوشنبه در مظفرآباد، پایتخت کشمیر تحت کنترل پاکستان، مجسمه «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند و پرچم‌های ملی هند را سوزاندند و قول دادند که با فرمان دهلی‌نو تا زمان انحلال آن مبارزه کنند.

تجمع اعتراضی دیگری هم با مشارکت حدود ۲۰۰ تن به رهبری اسحاق دار، معاون نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد.

تظاهرات در کشمیر پاکستان در اعتراض به تصمیمات هند
تظاهرات کشمیر

همچنین «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، از طریق پیامی ویدیویی به نمایندگان مجلس مظفرآباد گفت که امیدوار است مردم کشمیر به زودی حق تعیین سرنوشت خود را برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود بگیرند و ابراز خوش‌بینی کرد که «آن روز به‌زودی فرا خواهد رسید.»

او پیش از این در بیانیه‌ای خواستار حل و فصل مناقشه پرتنش ارضی کشمیر از طریق مجاری دیپلماتیک سازمان ملل شد و گفت: «پاکستان به حمایت قوی اخلاقی، سیاسی و دیپلماتیک خود از مردم کشمیر ادامه خواهد داد.»

تظاهرات در کشمیر پاکستان در اعتراض به تصمیمات هند
تظاهرات پاکستانی‌ها علیه هند

در سال ۲۰۱۹، دولت هندو به رهبری ملی‌گرایان هند، وضعیت ویژه کشمیر با اکثریت مسلمان را پس از قطع ارتباطات و استقرار هزاران نیرو در منطقه ناآرام هیمالیا و در میان هیاهوی قانونگذاران پاکستانی، لغو کرد. در ماه دسامبر، دادگاه عالی هند هم تصمیم دولت مودی را تایید کرد.

آینده کشمیر با اکثریت مسلمان در پایان حکومت استعماری بریتانیا در سال ۱۹۴۷ حل نشد، زمانی که شبه‌قاره هند به هند عمدتا هندو و پاکستان عمدتا مسلمان تقسیم شد.

تظاهرات در کشمیر پاکستان در اعتراض به تصمیمات هند
تظاهرات پاکستانی‌ها علیه هند

پاکستان مدت‌هاست که بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ که خواستار رفراندوم در مورد این است که آیا کشمیری‌ها می‌خواهند با پاکستان یا هند ادغام شوند، برای حق تعیین سرنوشت این منطقه تلاش کرده است. شبه‌نظامیان در کشمیر تحت کنترل هند از سال ۱۹۸۹ با حاکمیت هند می‌جنگند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha