• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051610406
  • خبرنگار : 50549

توصیه سید ابن طاووس در رویت هلال ماه صفر

توصیه سید ابن طاووس در رویت هلال ماه صفر

ایسنا/خراسان رضوی سیّد ابن طاووس برای هلال ماه صفر دعایی روایت کرده که در کتاب «المنتخب» آمده است.

برای ماه صفر نیز همانند سایر ماه های قمری اعمال مستحبی در مفاتیح الجنان وارد شده است. در این کتاب شریف آمده است «این ماه معروف به نحوست و بد یمنی است و برای رفع نحوست و بد یمنی چیزی بهتر از صدقه دادن و خواندن دعاها و استعاذات‏ وارده نیست».

سیّد ابن طاووس برای هلال این ماه دعایی روایت کرده است که نگارنده‌ کتاب «المنتخب» چنین نقل کرده است که با این مضمون آغاز می‌شود «اللَّهُمَّ أَنْتَ اللَّهُ الْعَلِیمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ وَ أَنْتَ اللَّهُ الْقَدِیرُ الْمُقْتَدِرُ الْقَادِرُ؛ خداوندا، تو خدای آگاه، آفریننده و روزی‌رسان هستی و تو خدای توانا مقتدر و توانمندی...».

اعمال مشترک اول هر ماه در ابتدای ماه صفر نیز قابل توجه است که می‌توان به برخی از آن‌ها از جمله دعا و اینکه در زمان دیدن هلال خواندن دعای هلال وارد شده است، اشاره کرد. حداقل آن است که ۳ مرتبه بگوید «اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا».

بهترین دعای زمان رؤیت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است همچنین خواندن ۷ مرتبه سوره «حمد» وارد شده است.

روزه

از اموری که بر آن تأکید شده، ۳ روز روزه گرفتن در هر ماه است. مرحوم علامه مجلسی در «زادالمعاد» می‌گوید «مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است که در ماه صفر نیز این عمل توصیه شده است».

نمازهای توصیه شده در ماه صفر

در خصوص نمازهای توصیه شده ماه صفر آمده است که شب اول ماه ۲ رکعت نماز بجا آورید، به این نحو که در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.

همچنین روز اول ماه خواندن نماز اول ماه که آن ۲ رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهد، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

اگر کسی بخواهد از بلاهای نازله این ماه، محفوظ بماند، چنان‏که محدّث فیض و غیر او فرموده‌‏اند،هر روز ۱۰ مرتبه بخواند «یَا شَدِیدَ الْقُوَی وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، ای سخت نیرو، و سخت کیفر، ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز، همه آفریدگانت در برابر عظمت خوار گشته، مرا از شر آفریدگانت کفایت کن، ای نیکوکار، ای زیباکار، ای نعمت‏ بخش، ای افزون‏کن، ای که معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، من از ستمکارانم پس دعایش را مستجاب کردیم و او را [اشاره به رهایی حضرت یونس از دل ماهی] از اندوه نجات دادیم، اینچنین مؤمنان را نجات می‏دهیم، درود خدا بر محمّد و خاندان پاک و پاکیزه‌‏اش».

سیّد ابن طاووس از کتاب‌های اصحاب ما امامیه نقل کرده است که در  روز سوم خواندن ۲ رکعت نماز مستحب است که‏ در رکعت اول سوره‌‏های حمد و انا فتحنا و در رکعت دوم سوره‌‏های حمد و توحید خوانده و پس از سلام ۱۰۰ مرتبه صلوات و ۱۰۰ مرتبه «اللّهمّ العن ال ابی سفیان و صد مرتبه استغفار بگوید، آنگاه حاجت خود را بخواهد».

منبع:

مفاتیح الجنان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha