• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403051610352
  • خبرنگار : 50203

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی:

جهاددانشگاهی استان مرکزی می‌تواند در پنج حوزه مورد نیاز استان، متولی، مرجع و مرکز رصد باشد

جهاددانشگاهی استان مرکزی می‌تواند در پنج حوزه مورد نیاز استان، متولی، مرجع و مرکز رصد باشد

ایسنا/مرکزی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: این نهاد با تکیه بر ظرفیت های موجود در استان و شبکه توانمند جهاد دانشگاهی کشور، می تواند در حوزه های گیاهان دارویی، فناوری های نرم، جوانی جمعیت، دفتر انتقال فناوری و توسعه فرهنگی اجتماعی استان، متولی، مرجع و مرکز رصد باشد.

محسن مرادی، در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و با ایسنا با اشاره به رویکرد و تاکید این نهاد در حوزه مدیریت جهادی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی باید به عنوان یک نهاد انقلابی، به دور از بروکراسی های اداری بتواند به چابکی مسائل و مشکلات کشور را حل کند. در این چهل و چهار سالی که از عمر جهاد دانشگاهی می گذرد، این نهاد توان خود را در این زمینه نشان داده و اقدامات خاص و منحصر به فردی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه از نظر من جهاد دانشگاهی در ادامه راه خود باید به امور گزین و برتر پرداخته و از موازی کاری با سایر نهادها دوری کند، افزود: خوشبختانه جهاد دانشگاهی تاکنون با موفقیت در راستای پیشبرد اهداف خود حرکت کرده و در آینده نیز می تواند کارهای بر زمین مانده بسیاری را در سطح کلان و استان به سرانجام برساند.

وی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان مرکزی در سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته بر اساس آسیب شناسی که انجام داده بودیم، استفاده حداکثری از ظرفیت ها و زیرساخت‌های موجود مانند مرکز درمان و آموزش و تقویت آنها به جهت ارتقای مجموعه، به صورت ویژه مد نظر قرار گرفت.

مرادی با بیان اینکه یکی از اقدامات برای استفاده حداکثری از ظرفیت مرکز درمان و پر کردن ظرفیت های خالی بویژه در حوزه کادر تخصصی، اجرای طرح ابتکاری «رویش امید» بود که سال گذشته در سطح شهرستان های استان مرکزی انجام شد، گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح آموزش کادر تخصصی و بهداشتی شهرستان ها و آشنایی آنها با مرکز درمان و خدمات آن بود که در راستای اجرای قانونی جوانی جمعیت انجام شد.

غربالگری رایگان زوج های نابارور در سه شهرستان

وی غربالگری رایگان زوج های نابارور در سطح شهرستان های استان را دیگر هدف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: این طرح ابتکاری تا به امروز در سه شهرستان خنداب، خمین و شازند انجام شده است و با تکرار این طرح در این سه منطقه سعی داریم علاوه بر غربالگری رایگان زوجین، آموزش های لازم را نیز در این زمینه به آنان ارائه دهیم.

مرادی در ادامه به راه اندازی مجدد و شروع به فعالیت آزمایشگاه ژنتیک جهاد دانشگاهی با توجه به نیاز استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این مرکز در سال های گذشته به علت نبود نیروی متخصص عملا فعالیتی نداشت که خوشبختانه سال گذشته با تلاش های انجام شده و کمک دانشگاه علوم پزشکی استان، این آزمایشگاه مجددا فعالیت خود را شروع کرد. با توجه به نیاز جدی استان به این آزمایشگاه، تلاش می کنیم اکثر آزمایش های این مرکز را انجام دهیم و تا حد امکان آزمایش های ارجاعی در بخش ژنتیک نداشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته مرکز طب کار این نهاد با هدف خدمت رسانی به صنایع استان شروع به فعالیت کرده است، گفت: تقویت ظرفیت های مرکز مشاوره، داروخانه، آزمایشگاه ها و سایر مراکز در مجتمع درمان جهاد دانشگاهی استان از دیگر اقداماتی بوده که سال گذشته با هدف افزایش زنجیره ارزش و خدمت رسانی به مردم انجام شده و خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲ به بیش از یازده هزار نفر در زمینه درمان ناباروی خدمت رسانی شده است، بیان کرد: در این مدت ۲۱۰۰ نفر از خدمات طب کار این مجموعه بهره مند شدند و ۲۲۰۰ نفر از خدمات مشاوره ای کلینیک جهاد دانشگاهی استان استفاده کرده اند. همچنین در زمینه آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک نیز حدود هفت هزار نفر و در بحث خدمات بانک خون بند ناف حدود ۲۰۰ نفر از خدمات ارائه شده بهره مند شده اند.

مرادی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه های آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در سال گذشته، گفت: متاسفانه در این زمینه استان مرکزی خلاءهای بسیاری دارد که با کمک جهاد دانشگاهی می توان از ظرفیت های خالی موجود در راستای خدمت رسانی استفاده کرد. از آنجا که این نهاد در مباحث آموزشی در سال های گذشته بیشتر در علوم پزشکی و کامپیوتر فعال بوده است، سال گذشته به علوم فنی و مهندسی و کارآفرینی نیز ورود کرده ایم که در همین راستا بیش از ۲۰۰ دوره آموزشی برگزار شد و حدود ۷ هزار فراگیر از خدمات آموزشی این مجموعه استفاده کرده اند.

پیگیری راه اندازی مرکز HSE در استان

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه این مجموعه در نظر دارد با تمرکز بر برگزاری دوره های آموزشی با محوریت صنایع استان، خلاءهای موجود در این بخش را نیز برطرف کند، افزود: با توجه به پتانسیل بسیار خوبی که جهاد دانشگاهی در سطح کشور دارد، سعی داریم مرکز بهداشت حرفه ای (HSE) را در استان مرکزی راه اندازی کنیم که تاکنون در این راستا در دو شهرستان ساوه و اراک، مجوزهای لازم اخذ شده و اقدامات تکمیلی در دست اجراست. این دفتر در حوزه آموزش و پژوهش فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه ،در سال گذشته ۱۰ آزمون استخدامی توسط جهاد دانشگاهی در سطح استان برگزار شده است، ادامه داد: یکی از کارهای خاصی که سال گذشته برای اولین بار در کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام شد، برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان بود که با توجه به شرایط ویژه برگزاری آن، از ارزش بالایی برخوردار است.

مرادی با تاکید بر اینکه فعال سازی کانون های ارزیابی توسعه با توجه به نیاز جدی استان در سال گذشته توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است، تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته ۳۴۰ نفر در این کانون ها شرکت کرده اند که با توجه به تاکید استانداری مرکزی بر انجام این کار، این مهم با هدف ارتقای مدیران و رفع نیاز برخی از سازمان های استان، به جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز آموزش تخصصی شماره دو این نهاد نیز در سال گذشته احیا شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه در زمینه برنامه های فرهنگی، سال گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ خبر و محصولات چند رسانه ای در خبرگزاری ایسنا، وابسته به این نهاد منتشر شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این خبرگزاری از رسانه های مورد اعتماد عموم مردم و از موثرترین خبرگزاری ها و مورد وثوق و مرجع خبری است. همچنین سال گذشته در حدود ۱۳۰۰ خبر در خبرگزاری قرآنی ایکنا منتشر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در سازمان دانشجویان ۳۴ طرح دانشجویی انجام شده است، گفت: خوشبختانه سال گذشته با همت معاونت فرهنگی و روسای دانشگاه ها، در بحث مناظرات دانشجویی، استان مرکزی با مشارکت ۵۸ تیم دانشجویی، اولین استان کشور از حیث تعداد تیم های شرکت کننده بود.

مرادی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۹ نظرسنجی ملی توسط ایسپا انجام شد و ۷۶ کتاب نیز در سازمان انتشارات به مرحله چاپ رسید.

وی با اشاره به دیدار ماهانه با خانواده معظم شهدا با همکاری بنیاد شهید استان، تصریح کرد: علاوه بر اینکه این دیدار را یک وظیفه دینی می دانیم، خود نیز از ثمرات معنوی آن بهره مند می شویم و بر همین اساس در نظر داریم این برنامه ارزشمند حداقل یک بار در ماه ادامه داشته باشد. تکریم بازنشستگان جهاد دانشگاهی نیز یکی دیگر از اقداماتی بوده که سال گذشته در راستای اجرای برنامه های فرهنگی این سازمان، انجام شده است.

طرح ملی «بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در ایران» در آستانه سومین گام

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه طرح ملی «بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در ایران» با کارفرمایی مرکز رصد وزارت کشور سال گذشته در چارچوب برنامه های پژوهشی این سازمان به اتمام رسیده است، افزود: این طرح در مرحله اول با عنوان تعیین شاخص ها و در مرحله دوم با عنوان تعدیل و اندازه گیری شاخص ها در کل کشور انجام شد که با توجه به کیفیت کار ارائه شده، برای سال جدید نیز مجددا سفارش انجام آن در گام سوم با عنوان اقدامات لازم در جهت بهبود شاخص ها به جهاد دانشگاهی استان ارائه شده است.  

مرادی با اشاره به فعالیت آزمیشگاه جامع جهاددانشگاهی و با تاکید بر اینکه سال گذشته در حدود ۱۷۲۰ نمونه گیری در حوزه محیط زیست در سطح استان انجام شده است، ادامه داد: طرح افزایش و ساماندهی ظرفیت های محیط زیست، از دیگر اقدامات این سازمان در زمینه برنامه های پژوهشی بوده است که خوشبختانه سال گذشته در سه مقوله آب، خاک و هوا ارتباطات گسترده تری برقرار شد و با توجه به نیاز استان مرکزی در این زمینه، هنوز فرصت های زیادی برای فعالیت باقی مانده است.

وی افزود: سال گذشته اولین دفتر استانداردسازی بر اساس استانداردهای جدید در آزمایشگاه جامع جهاد دانشگاهی استان مرکزی افتتاح شد که سعی داریم آموزش های لازم را در این دفتر در زمینه استانداردسازی و افزایش کیفیت به صنایع استان ارائه دهیم.

زیرساخت های آماده جهاد دانشگاهی استان مرکزی برای مرجعیت در ۵ حوزه

وی با بیان اینکه در بحث شناسایی ظرفیت ها چند ظرفیت خوب شناسایی و کار آغاز شد اظهار کرد: از آنجاکه پژوهشکده گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی فعال است، در شهرستان خنداب به بیش از صد کشاورز آموزش های لازم در زمینه کشت و تکثیر گیاهان دارویی ارائه شده است که امیدواریم با استمرار این امر بتوانیم یک شبکه آموزشی، پژوهشی و تولیدی در حوزه گیاهان دارویی را در سطح استان ایجاد کنیم  و پشتوانه این اقدام نیز پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است.

وی در خصوص احیای مجدد گروه های پژوهشی گفت: در پی احیای گروه کالبد شهری در استان هستیم و با توجه به پتانسیل های موجود و نیاز استان و به خصوص شهرداری ها، امیدواریم این اتفاق بزودی رقم بخورد. در حال حاضر گروه توسعه اجتماعی استان فعال است و برنامه های آن به صورت روزمره ادامه دارد.

مرادی با اشاره به ضعف استان مرکزی در مباحث فنی و مهندسی و آموزش های مورد نیاز در این زمینه، بیان کرد: سال گذشته در زمینه افتتاح دفتر انتقال فناوری اقداماتی انجام شد و امیدواریم با توجه به دانشی که در حوزه فناوری در جهاد دانشگاهی کشور وجود دارد، بتوانیم به عنوان واسطه این دانش را در اختیار صنایع و سایر مراکز استان مرکزی قرار دهیم و در آینده، دانش فنی موجود را به استان منتقل کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: امیدواریم با توجه به اقدامات خوبی که در جهاد دانشگاهی کشور در حوزه جوانی جمیت و خانواده انجام شده است، بتوانیم جهاددانشگاهی استان را هم در این بحث به یک مرجع تبدیل کنیم. خوشبختانه زیرساخت های تحقق چنین امری در استان موجود است و با همت جمعی می توان به آن دست یافت.

وی به امضای تفاهم نامه مشترک با پارک علم و فناوری استان مرکزی در راستای فعال سازی مجدد برخی شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات آنان اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه دو طرفه، شرکت ها علاوه بر اینکه می توانند از تسهیلات پارک علم و فناوری برخوردار شوند، از ظرفیت های موجود در جهاد دانشگاهی مانند آزمایشگاه ها نیز می توانند بهره برداری لازم را داشته باشند.

مرادی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان مرکزی، راه اندازی پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است که در این خصوص تفاهم نامه ای منعقد شده تا بتوانیم به پردیس این پارک ملی تبدیل شویم. فعلا در مرحله اخذ مجوز از وزارت علوم هستیم تا این پارک ملی به صورت مشترک بین جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری راه اندازی شود و جهاد دانشگاهی متولی فناوری های نرم باشد.

وی درخصوص تعامل جهاد دانشگاهی با سایر دستگاه های اجرایی استان مرکزی گفت: طبق آسیب شناسی های انجام شده، بسیاری از مراکز و دستگاه های اجرایی از جهاد دانشگاهی شناخت کافی ندارند و بعضا شناخت آنها کلی است که همین امر باعث شده است میزان تعاملات پایین باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه برگزاری جلسات مستمر با دستگاه های اجرایی می تواند در راستای افزایش تعاملات دوطرفه موثر باشد، افزود: به جرات می توان گفت تاکنون بیش از ۶۰ جلسه منحصربه فرد با دستگاه های استان برگزار شده و خدمات جهاد دانشگاهی به آنان معرفی شده است. به همین منظور تفاهم نامه ای نیز با استانداری مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی در استان امضا شده است که دستگاه های اجرایی را به استفاده از ظرفیت های ویژه جهاد دانشگاهی ملزم می کند.

مرادی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در سال گذشته بیش از ۱۰ تفاهم نامه عملیاتی با دستگاه ها و مراکز دولتی استان مرکزی امضا کرده است، بیان کرد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ در حوزه تعاملات با مدیران استانی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم که می توان گفت تقریبا جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی فرادانشگاهی جا افتاده است و در بسیاری از جلسات و کمیته های استانی به عنوان یک عضو ثابت حضور دارد و سعی شد در حوزه های تصمیم ساز استان عضویت و حضور داشته باشیم و بر این اساس شناخت اولیه خوبی در دستگاه های اجرایی نسبت به این نهاد ایجاد شده است.

دولت چهاردهم برای جهاد دانشگاهی ماموریت ویژه تعیین کند

وی با بیان اینکه نهادهای حاکمیتی و دستگاه های اجرایی استان باید از ظرفیت های جهاد دانشگاهی استان و کشور استفاده ویژه کنند ادامه داد: زمانی می توان گفت جهاد دانشگاهی موفق عمل کرده است که بتواند از ظرفیت های خود متناسب با نیازهای استان استفاده کند که این مستلزم اراده دستگاه حاکمیتی برای انتقال مشکلات و نیازهای بر زمین مانده به جهاد دانشگاهی است، این امر علاوه بر اینکه گره از مشکلات و نیازهای استان باز می کند، باعث بالندگی و پیشبرد اهداف جهاد دانشگاهی نیز می شود. ما معتقدیم در دولت چهاردهم مسئولان استان باید براساس ظرفیت های جهاد دانشگاهی ماموریت های ویژه ای برای این نهاد تعیین کنند و انجام کارهای بر زمین مانده استان به این نهاد سپرده شود تا این نهاد در مسیر انجام این ماموریت زیرساخت های موجود را به منصه ظهور برساند و ظرفیت های جهاد دانشگاهی خود به صورت ویژه تر استفاده شود.

مرادی با بیان اینکه الگوسازی در زمینه مدیریت جهادی یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی استان در سال گذشته بوده است، تصریح کرد: اموری که در جهاد دانشگاهی اتفاق می افتد، هم باید از چابکی کافی برخوردار باشد و هم فراتر از بروکراسی و کاغذ بازی های اداری عمل کند. به عبارت ساده تر می توان گفت جهاد دانشگاهی برای اینکه بتواند الگوی خوبی برای استان باشد، باید علاوه بر هدف گرایی موثر، مسئله گرا باشد که این مهم در در جلسات مختلف با دستگاه های دولتی استان نیز مورد تاکید بسیار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی پارک ملی فناوری‌های نرم می تواند در جهت تقویت ظرفیت های دانش بنیان موجود در استان موثر باشد، افزود: ادبیات موجود در پارک های علم و فناوری بیشتر ادبیات سخت و در حوزه های فنی و مهندسی است که با ادبیات فناوری های نرم متفاوت است. یکی از خلاهای موجود در استان همین است ما وظیفه داریم که از ظرفیت های موجود در پارک ملی فناوری‌های نرم استفاده کرده و آن را در استان تقویت کنیم و با نگاهی واقع بینانه و به دور از ادبیات سخت رایج به آن بپردازیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه این نهاد می تواند در پنج حوزه مورد نیاز استان، متولی و مرجع باشد، اظهار کرد: یکی از مواردی که جهاد دانشگاهی استان مرکزی در آینده می تواند به آن ورود کند، حوزه توسعه فرهنگی و اجتماعی است و جهاد دانشگاهی می تواند مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی استان باشد. ما داده ها و متخصصانی داریم که نمونه آنها به ندرت در کشور یافت می شود و از همین حیث می توانیم معضلات فرهنگی و اجتماعی استان را شناسایی کرده و برای رفع آنها راهکار بدهیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان همچنین می تواند متولی حوزه گیاهان دارویی استان باشد، افزود: این نهاد می تواند در عرصه فناوری های نرم، جوانی جمعیت و همچنین دفتر انتقال فناوری نیز مرجع و متولی باشد و در دولت جدید با تمرکز بر انجام آنها ظرفیت های مثبتی را برای استان مرکزی ایجاد کند و این حوزه ها را راهبری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha