• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۴:۴۵
  • دسته‌بندی: الگوی پیشرفت
  • کد خبر: 1403051510239
  • خبرنگار : 71943

جهاد دانشگاهی بازوی علمی انقلاب اسلامی/ افتخارآفرینی جهاد دانشگاهی با تولید ۶۰۰ نوع علم

جهاد دانشگاهی بازوی علمی انقلاب اسلامی/ افتخارآفرینی جهاد دانشگاهی با تولید ۶۰۰ نوع علم

جهاد دانشگاهی پس از ۴۴ سال تلاش برای توسعه علمی و بهبود کارکردهای حکمرانی کشور، دارای افتخارات فراوانی در حوزه دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌محور از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت است، همچنین در حوزه جوانی جمعیت با پژوهشگاه رویان، در زمینه افکارسنجی با مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و در بستر رسانه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به دستاوردهای قابل‌توجهی دست یافته که این نهاد را به بازوی علمی انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با فرمان امام‌ خمینی‌(ره‌) در ۲۳ خرداد ۱۳۵۹ مبنی‌بر تشکیل‌ ستاد انقلاب‌ فرهنگی‌، ستاد مزبور در جلسه‌ ۱۶ مرداد همان‌سال‌ به‌ منظور تحقق‌ بخشیدن‌ به‌ اهداف‌ انقلاب‌ فرهنگی‌، جهاد دانشگاهی‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ نهاد انقلابی‌ و برخاسته‌ از انقلاب‌ فرهنگی‌ تأسیس‌ کرد.  پس از تبدیل ستاد به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه این نهاد در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۶۵ مورد تجدیدنظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت و اداره دانشگاه‌ها و تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به تصویب رسید.

بار دیگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به شرایط جدید دانشگاه‌ها در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۹ مصوبه‌ای را به تصویب رساند که در آن جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی شد، در این مصوبه دو وظیفه‌ی عمده‌ی انجام تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی همچنان بر عهده‌ی این نهاد انقلابی است، بر مبنای این مصوبه، اساسنامه جدید جهاد دانشگاهی با تکیه بر این نکته به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید که، جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی می‌رسد.

دستاوردهای ۴۴ ساله جهاد دانشگاهی

بر اساس اساسنامه مذکور، دستاوردهای ۴۴ ساله جهاد دانشگاهی عبارت است از:

۱- تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان به‌خصوص دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور
۲- ایجاد تشکیلات مناسب به‌منظور تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات، نتایج تحقیقات و مقالات علمی و فرهنگی و تولید مواد کمک‌آموزشی
۳- انجام دادن تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی
۴- پیگیری طرح‌های تحقیقاتی جهاد تا پایان مرحله نیمه‌صنعتی و صنعتی
۵- ارائه خدمات علمی و فنی در زمینه‌های مختلف موردنیاز جامعه
۶- حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم به‌منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه
۷- اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی - کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور
۸- ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی مطرح‌شده در بندهای این ماده بر اساس قوانین و مقررات آموزش عالی
۹- مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 
لازم به ذکر است، خدمات علمی و فنی شامل انجام‌دادن آزمایش‌های کیفی، بررسی پیشنهاد استانداردها، جمع‌آوری و پردازش داده‌های علمی، انتشار مدارک و داده‌های علمی، ترویج فنون و انجام دادن مشاوره علمی و ارائه کمک‌های فنی و انجام دادن خدمات بهداشتی و درمانی و تشخیص پزشکی می‌شود.

مقام معظم رهبری: «جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول حیات ۴۳ ساله جهاد دانشگاهی، طی دیدارهایی که با اعضای این نهاد داشته‌اند، همواره با بیان این‌که جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است، این نهاد را جزء معدود رویش‌های انقلاب خوانده‌اند و بر انجام کارِ گُزین در این نهاد تاکید داشته‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی در تاریخ اول تیرماه ۱۳۸۳، فرمودند: «یک جمله درباره‌ی جهاد دانشگاهی عرض می‌کنم؛ یک جمله در باب مسأله‌ی علم و تحقیق در کشور، و یک جمله هم در باب این مسأله‌ی جاری ما که جنجال جهانی برای مسائل هسته‌یی ایران به راه افتاده است.

ایشان در ادامه فرمودند: «در مورد جهاد دانشگاهی من اعتقادم این است که با ترکیب جهاد و دانشگاه که یک امر ارزشی معنوی است، می‌توان انتظار علم جهادی و نیز جهاد علمی داشت، این همان کاری است که شماها مشغولید، علم شما علم جهادی است؛ با جهاد و با اجتهاد همراه است؛ منتظر نشستن برای هدیه شدن علم از این‌سو و آن‌سو درست نیست؛ دنبال علم می‌روید تا آن را به‌دست بیاورید؛ این علم جهادی و علم برخاسته‌ی از مجاهدت و اجتهاد و تلاش است، جهاد یعنی مبارزه برای یک هدف والا و مقدس که میدان‌هایی دارد، یکی از میدان‌هایش حضور در نبردهای مسلحانه‌ی رایج جهانی است، میدان سیاست هم دارد، میدان علم هم دارد، میدان اخلاق هم دارد.»

مقام معظم رهبری در ادامه تاکید کردند: «ملاک در صدق جهاد این است که این حرکتی که انجام می‌گیرد، جهت‌دار و مواجه با موانعی باشد که همت بر زدودن این موانع گماشته می‌شود؛ جهاد یعنی یک‌چنین مبارزه‌ای که وقتی دارای جهت و هدف الهی بود، آن‌وقت جنبه‌ی تقدس هم پیدا می‌کند، شما مبارزه‌ی علمی می‌کنید، زیرا این کار شما به‌طور واضح دشمنان بسیار سرسختی دارد که نمی‌خواهند این حرکت علمی و تحقیقی انجام بگیرد، لذا به نظر من جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ است، یک سمت‌گیری و حرکت است، هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم، کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده‌ایم.»

تاریخچه تحولی جهاد دانشگاهی از ابتدا تاکنون

بررسی اجمالی تغییرات ساختاری این نهاد نشان‌دهنده پنج مرحله‌ی حیات کار و فعالیت در این نهاد انقلابی است:

۱- مرحله تکوین و تشکیل (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱)

این دوره را می‌توان دوره شکل‌گیری و تکوین جهاد دانشگاهی نام گذارد. طی این دوره وظیفه جذب و به‌کارگیری نیروهای انسانی و نیز امکانات و تجهیزات فیزیکی و محیط‌های مختلف آموزش عالی در جهت رفع نیازهای جامعه، آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای بازگشایی، انتشار کتاب‌های موردنیاز دانشگاهیان، مهم‌ترین وظیفه جهاد دانشگاهی بوده است. مدیریت و اداره دانشگاه‌ها در این سال‌ها بر عهده شورایی سه‌نفره به نام شورای جهاد دانشگاهی مرکب از یک استاد، یک دانشجو و یک کارمند بوده است.

۲- مرحله استقرار و شکل‌یابی هویت مستقل (۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳)
برای اولین‌بار اساسنامه جهاد دانشگاهی در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۶۲ به تصویب رسید، در این اساسنامه فعالیت اصلی جهاد دانشگاهی در سه زمینه فرهنگی، تحقیقاتی و آموزشی، تعیین شد. فعالیت‌های تحقیقاتی بیشتر معطوف به مسائل جنگ تحمیلی بود و فعالیت‌های فرهنگی نیز بیشتر به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها می‌پرداخت.

سه وظیفه گسترش و تبلیغ ارزش‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، گسترش تحقیقات علمی و صنعتی، تقویت روحیه تتبع از طریق آموزش‌های عمومی و ایجاد زمینه‌ها و فرصت‌های مناسب تحقیقاتی، برای این دوره در نظر گرفته شده‌ بود. در این‌دوره و بر اساس مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نظام مدیریت شورایی جدیدی به نام شورای مدیریت در دانشگاه‌ها تأسیس گردید و مقرر شد جهاد دانشگاهی دو عضو از ۷ عضو شورا را معرفی کند. از اواخر این دوره به‌تدریج نقش جهاد دانشگاهی در مدیریت دانشگاه‌ها کاهش می‌یابد.

۳- مرحله تثبیت فعالیت‌ها (۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹)
این دوره مقارن است با ارتقاء جایگاه ستاد انقلاب فرهنگی و تغییر نام آن به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و از حیث زمـانی بـه سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ تعلق دارد. در تاریخ  ۱۳۶۵/۰۷/۲۹ اساسنامه جـدیـد جهاد دانشگاهی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد. در این دوره کارکردهای اصلی جهاد دانشگاهی کماکان سه زمینه فرهنگی، تحقیقاتی و آموزشی بوده است. فعالیت‌های تحقیقاتی این نهاد تا پایان دوره جنگ تحمیلی بیشتر معطوف به رفع نیازهای جنگ بود. در این مقطع جهاد دانشگاهی موفق شد بالغ‌بر ۵۰۰ پروژه تحقیقاتی در ارتباط با رفع نیازهای فنی و تخصصی جنگ تحمیلی را تدوین کند و با همکاری نهادهای نظامی به اجرا درآورد. در این دوره جهاد دانشگاهی در مدیریت دانشگاه‌ها نقش چندانی نداشته است.

در ایـن سال‌ها، نظـام مـدیـریت در جهـاد دانشگـاهی کمـاکـان نظـامی شـورایی بود که شورای مرکزی در دفتر مرکزی و شوراهای جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها مدیریت این نهاد انقلابی را بر عهده داشته‌اند.

۴- مرحله تغییر فعالیت و ساختار تشکیلاتی (۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵)
این مرحله پس از تغییر اساسنامه جهاد دانشگاهی در سال ۷۰ آغاز شد. نقش مشارکتی جهاد دانشگاهی در مدیریت دانشگاه‌ها در این مقطع رسماً و به نحو کامل حذف و فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی به‌عنوان کارکردهای اصلی جهاد دانشگاهی انتخاب شد. در اساسنامه جدید چند نکته مهم مورد تصریح قرار گرفت: اول آن‌که جهاد دانشگاهی به‌عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی شد. دوم آن‌که محل استقرار جهاد دانشگاهی در بیرون از دانشگاه اعلام شد، در حالی‌که این نهاد از بدو تأسیس تا این زمان همواره در درون دانشگاه‌ها مستقر بود. سوم آن‌که برای نخستین‌بار اعلام شد که جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است.

در این‌دوره برای اولین بار استفاده از ساختار پژوهشکده در سازمان اداری و تشکیلاتی جهاد دانشگاهی آغاز شد. در سال‌های پایانی این دوره برای تمرکز و تعمیق فعالیت‌های پژوهشی، پـژوهشکده‌هایی با رعایت چارچوب مقـررات و ضـوابط نظـام آمـوزش عالی کشور، تأسیس شد. اولین پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی به نام پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و پژوهشکده رویان در سال ۱۳۷۰ و پژوهشکده‌های علوم انسانی و اجتماعی و برق نیز در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ تأسیس شدند.

تحول مهم دیگری که در این دوره رسماً به وقوع پیوست، پیشنهاد تصویب طرح تأسیس مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با هدف استمرار و تمرکز فعالیت در زمینه صنایع شیمیایی، گیاهان دارویی و برق و الکترونیک این نهاد و تصویب آن توسط سازمان برنامه و بودجه بود. اجرای این طرح تحت عنوان طرح عمرانی مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در کیلومتر ۵۵ جاده تهران - قزوین و در زمینی به وسعت ۵/۸۷ هکتار و فضای فیزیکی و عمرانی معادل ۵۲ هزار مترمربع در سه مرحله تصویب شد.

۵- مرحله بلوغ، تثبیت و تحکیم ساختار (۱۳۷۶ تاکنون)
آغاز این دوره با تحولات اجتماعی مهم در جامعه و تهیه و تصویب اولین برنامه توسعه جهاد دانشگاهی مقارن است. در این مقطع با افزوده شدن یک وظیفه به وظایف سازمانی جهاد دانشگاهی (بسترسازی و تمهید مقدمات برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها) فعالیت‌های سازمانی جهاد دانشگاهی به چهار حوزه فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اشتغال افزایش یافت.

گسترش و توسعه پژوهشکده‌ها و نیز نقش آن‌ها در فعالیت‌های پژوهشی نهاد در این سال‌ها به جد مورد عنایت قرار گرفت و پژوهشکده‌های جدید با توجه به سوابق فعالیت پژوهشی گذشته و مثبت بودن نتیجه بررسی‌های امکان‌سنجی فعالیت‌های پژوهشی تأسیس شد.

ارکان مدیریتی و اجرایی جهاد دانشگاهی

ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی شامل عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری(هیأت امناء)، تعیین‌کننده خط و مشی و ناظر بر فعالیت‌ها(شورای علمی) و بالاترین مقام اجرایی(رئیس جهاد دانشگاهی) است، به‌نحوی که هیأت‌ امنا به‌ عنوان عالی‌ترین‌ مرجع‌ سیاستگذاری‌ جهاد دانشگاهی‌، متشکل‌ از چند شخصیت‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ است. ریاست‌ جهاد دانشگاهی‌ نیز به‌ عنوان‌ بالاترین‌ مقام‌ اجرایی‌ این‌ نهاد با پیشنهاد اعضای‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ برای‌ سه‌ سال‌ منصوب‌ می‌شود، شورای‌ علمی‌ نیز به‌عنوان‌ رکن‌ دیگری‌ از جهاد دانشگاهی‌ وظیفه‌ تعیین‌ خط ‌و مشی‌ و نظارت‌ بر فعالیت‌های‌ علمی‌، پژوهشی‌ و فرهنگی‌ نهاد مذکور را بر عهده‌ دارد.

همچنین جهاد دانشگاهی دارای ارکان و ساختار اجرایی نیز است که شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- دفتر مرکزی
۲- نُه سازمان استانی: سازمان‌های جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، یزد، خوزستان، کرمانشاه، تهران، خواجه‌نصیر و گیلان
۳- سه سازمان فرهنگی شامل سازمان‌های انتشارات، فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و سازمان دانشجویان
۴-یک سازمان در حوزه تجاری‌سازی به نام: تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان
۵-ده واحد در تهران و ۲۶ واحد در سایر استان‌ها
۶-سه پژوهشگاه و ۲۹ پژوهشکده
۷-سه خبرگزاری: ایسنا، ایکنا و سیناپرس
۸-هفت مؤسسه آموزش‌عالی و یک مؤسسه قرض‌الحسنه ویژه دانشجویان
۹-نوزده شرکت دانش‌بنیان و تجاری
۱۰- دو دانشگاه غیردولتی در تهران و یزد
۱۱-یک مجتمع تحقیقاتی در استان البرز
۱۲-سه پارک علم‌وفناوری در کرمانشاه، البرز و تهران

علاوه‌بر موارد فوق، شورای‌ هماهنگی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از ارکان‌ رابط‌ در ایجاد هماهنگی‌ در امور اجرایی‌ و مدیریتی‌ و نظارت‌ بر عملکرد واحدهای‌ جهاد دانشگاهی‌ فعالیت‌ می‌کند. در خصوص‌ منابع اعتبارات‌ جهاد دانشگاهی‌ نیز گفتنی‌ است‌ که‌ این‌ اعتبارات‌ از طریق‌ تخصیص‌ بودجه‌ سالانه‌ مورد تصویب‌ دولت‌، درآمدهای‌ حاصل‌ از ارائه‌ خدمات‌ و اجرای‌ طرح‌های‌ پیشنهادی‌ سازمان‌ها و اشخاص‌ حقوقی‌ و حقیقی‌، کمک‌ها و هدایای‌ نقدی‌ و غیرنقدی‌ و استفاده‌ از تسهیلات‌ بانک‌ها تأمین‌ می‌شود.

پژوهشگاه رویان افتخار جهاد دانشگاهی در مرزهای دانش جهانی

پژوهشگاه رویان هشتم خرداد ماه سال ۱۳۷۰ به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده‌یاد «دکتر سعید کاظمی آشتیانی» و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد. پژوهشگاه رویان در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولیدمثل را از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان‌ماه ۱۳۸۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان موافقت کرد.

مأموریت پژوهشگاه رویان در راستای نقشه جامع علمی کشور و در چهارچوب برنامه توسعه جهاد دانشگاهی در محورهای زیر است:
۱- پژوهش و توسعه علم و فناوری در زمینه‌های زیست‌شناسی و پزشکی تولیدمثل، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناور
۲- آموزش و ترویج یافته‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی
۳- تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی برای ارائه خدمات و تولید محصولات زیستی به‌منظور رفع نیازهای علمی تخصصی کشور
۴- درمان بیماران نابارور و صعب‌العلاج از طریق استفاده کارآمد از نتایج پژوهش
۵- زیست فناوری حیوانات، ارائه خدمات تخصصی دامپزشکی، مدل‌سازی حیوانات، پزشکی مقایسه‌ای

فعالیت‌های پژوهشگاه

این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشکده و سه مرکز خدمات تخصصی (مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری، مرکز سلول‌درمانی و کلینیک دیابت) با راهبرد «از علم تا کاربرد» انجام می‌دهد.

پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان: این پژوهشکده در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی‌های بالینی فعالیت دارد و شامل گروه‌های پژوهشی سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی تکوینی، فناوری نانو و زیست مواد، زیست پزشکی ترمیمی و سلول درمانی و زیست‌شناسی سامانه‌های مولکولی است.

پژوهشکده پزشکی تولیدمثل رویان: این پژوهشکده در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان ناباروری در حوزه‌های مختلف تولیدمثل فعالیت دارد و شامل گروه‌های پژوهشی ژنتیک تولیدمثل، جنین‌شناسی، اپیدمیولوژی و سلامت باروری، اندوکرینولوژی و ناباروری زنان، آندرولوژی و تصویربرداری تولیدمثل است.

پژوهشکده زیست فناوری: این پژوهشکده در زمینه تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست‌فناوری آن فعالیت دارد و شامل گروه‌های پژوهشی مهندسی ژنتیک، زیست‌شناسی سلول جنسی و گروه زیست فناوری است.

افتخارات رویان

پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی در زمینه خدمات درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری نیز تاکنون موفقیت‌های زیادی را به نام خود ثبت کرده است. از جمله:

•  تولد اولین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی «IVF» در تهران (۱۳۷۱)

•  تولد اولین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن «ICSI» در کشور (۱۳۷۳)

•  تولد اولین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین «PGD» در ایران (۱۳۸۳)

•  استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته برای نخستین‌بار در کشور (۱۳۸۳)

•  استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قرنیه چشم برای نخستین‌بار در کشور (۱۳۸۴)

•  تأسیس نخستین بانک خصوصی خون بندناف نوزادان (۱۳۸۴)

•  تولد نخستین حیوان شبیه‌سازی‌شده خاورمیانه (رویانا) (۱۳۸۵)

•  تولد دو گوساله و سه بزغاله شبیه‌سازی‌شده (۱۳۸۸)

•  تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی موسوم به آی.پی.اس (۱۳۸۷)

•  استفاده از سلول‌درمانی برای بهبود و درمان بیماران ویتیلیگو برای نخستین‌بار در کشور (۱۳۸۷)

•  تأسیس نخستین بانک عمومی خون بندناف (۱۳۸۷)

•  تولد اولین بزغاله‌ی تراریخته حاوی ژن تولیدکننده فاکتور ۹ انعقادی خون انسان (۱۳۸۸)

•  تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن انسانی«tPA» در سال ۱۳۸۹

•  راه‌اندازی نخستین مرکز پیش‌بیمارستانی سلول‌درمانی کشور (۱۳۸۹)

•  راه‌اندازی نخستین بانک سلول‌های بنیادی جنینی و غیرجنینی کشور (۱۳۹۰)

•  افتتاح بانک تخمدان پژوهشگاه رویان(۱۳۹۰)

•  دست‌یابی به تکنیک تشخیص پیش از لانه‌گزینی بیماری‌های تک‌ژنی (۱۳۹۱)

•  بهره‌برداری رسمی از فنّاوری تولید حیوانات تراریخت جهت تولید پروتئین‌های نوترکیب (۱۳۹۱)

•  تولید سلول‌های شبکیه چشم از سلول‌های بنیادی (۱۳۹۳)

•  راه‌اندازی نخستین مزرعه تولید فنّاورانه بز شیری در کشور (۱۳۹۳)

•  شبیه‌سازی «مارال» گونه نادر قوچ وحشی قمیشلو (۱۳۹۴)

•  تولید ماهی‌های آزمایشگاهی مدل بیماری‌ها به وسیله دستکاری ژنتیکی (۱۳۹۶)

•  شبیه‌سازی بز مورسیا (۱۳۹۶)

•  افتتاح مرکز توسعه فنّاوری محصولات پیشرفته سلولی رویان (۱۳۹۷)

•  افتتاح اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی منطقه با همکاری بنیاد دارویی برکت (۱۳۹۷)

•  افتتاح مرکز شتاب‌دهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان (۱۳۹۸)

•  اخذ گواهی «GMP» از سازمان غذا و داروی ایران برای خط تولید فرآورده بیولوژیک کیمیاسل توسط شرکت رویان آتی‌تک فارمد با همکاری اعضای آزمایشگاه مرکزی مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان (۱۳۹۹)

•  تولید موش تراریخته «کوویدسا» برای ارزیابی واکسن کرونا (۱۳۹۹)

•  دریافت گواهینامه «ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵» برای مرکز علوم دامی آزمایشگاهی (۱۴۰۰)

•  اتمام کارآزمایی بالینی فاز I درمان با سلول‌های کشنده طبیعی در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما مقاوم به درمان (۱۴۰۰)

•  دریافت «نشان عالی دانش» به دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان به عنوان یکی از ۱۲ چهره برجسته علمی کشور (۱۴۰۲)

•  تألیف کتاب «Cartilage: From Biology to Biofabrication» در انتشارات اسپرینگر (۱۴۰۲)

•  تقدیر از مجله «International Journal of Fertility and Sterility (IJFS)» به عنوان یکی از مجلات علوم‌پزشکی ارتقاءیافته در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۱۴۰۲)

 •  معرفی چهار عضو هیأت علمی پژوهشکده زیست فناوری و سلول‌های بنیادی در لیست یک‌درصد و دو درصد برتر دانشمندان جهان توسط نمایه استنادی علمی «Web of Science» مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس (۱۴۰۲)

مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران یا ایسپا (ISPA) که برگرفته از حروف اول «Iranian Students Polling Agency» است که اردیبهشت ۱۳۸۰ در جهاد دانشگاهی تاسیس شد، کلمه دانشجویان در عنوان مرکز به دلیل اتصال جهاد دانشگاهی با دانشگاه است، زیرا که اجرای طرح‌های نظرسنجی که غالبا مستلزم حضور پرسشگران در میدان برای گردآوری اطلاعات است که بدون کمک دانشجویان آسان نیست، به تعبیری دانشجویان با تکمیل پرسشنامه‌ها سالانه میلیون‌ها اطلاعات ارزشمند و دست اول در اختیار ما قرار می‌دهند و ضمن کار و کسب درآمد، تجربیاتی ارزشمند در حوزه پژوهش به‌دست می‌آورند.

ایسپا دارای سه معاونت «پژوهشی»، «سنجش و آمار» و «پشتیبانی» است و در ۳۱ استان کشور دفاتر فعالی دارد که بازوی توانمند و معتمد ما در اجرای طرح‌های ملی در گستره شهرها و روستاهای کشور هستند، مشارکت آن‌ها در اجرای طرح‌های ملی،‌ سرعت و دقت کار را به‌ویژه در بزنگاه‌های حساس نظیر انتخابات فراهم کرده است.

اصلی‌ترین هدف تاسیس ایسپا «کمک به نظام تصمیم‌گیری» در کشور بوده است، برای تحقیق این مهم تاکنون بیش از ۲۷۰۰ طرح نظرسنجی به سفارش «بخش دولتی»، «بخش خصوصی» و یا به‌صورت «خویش‌فرمایی» در این مرکز انجام گرفته است، یافته‌های طرح‌هایی که به سفارش بخش‌های دولتی یا خصوصی در قالب قرارداد انجام گرفته، در اختیار کارفرما قرار دارد و ایسپا متعهدانه از داده‌های کارفرمایان خود نگهداری می‌کند، در حالی‌که اطلاعات و تحلیل‌های حاصل از اجرای طرح‌هایی که با بودجه این مرکز (خویش‌فرما) به دست آمده، تا جایی که میسر بوده در رسانه‌ها منتشر شده و یا در اختیار سیاست‌گذاران و پژوهشگران قرار گرفته است.

گروه‌ها و حوزه‌های مطالعاتی ایسپا عبارتند از؛ «فرهنگ سیاسی و انتخاباتی»،‌ «فرهنگ‌ و دین»، «توسعه اجتماعی»،‌ «سبک زندگی و رسانه»، «افکار عمومی ایران». ایسپا همچنین در موضوعات و محورهای مختلف از جمله «مسائل و آسیب‌های اجتماعی»، «مطالعات فرهنگ دانشگاهی»، «فضای مجازی و رسانه»، «زنان و خانواده»، «به‌زیستن، رفاه و کیفیت زندگی»، «مطالعات توسعه شهری»، «مطالعات و تحقیقات بازار» و «مطالعات ارزیابی و اثربخشی» طرح‌های مختلف نظرسنجی اجرا کرده است.

تولید بیش‌از ۶۰۰ نوع علم در جهاد دانشگاهی

«حسن مسلمی نائینی» رئیس جهاد دانشگاهی در آستانه چهل‌وچهارمین سال‌روز تاسیس جهاد دانشگاهی، با تشریح موفقیت‌های پژوهشگران در حوزه‌های پزشکی، فناوری‌های نوین، فنی مهندسی و کشاورزی علی‌رغم تنگناهای مالی و مشکلات حقوقی این مجموعه، اظهار کرد: «تاکنون حدود بیش‌از ۶۰۰ نوع علم در جهاد تولید شده که واقعاً کار بزرگی است، این دانش فنی باید به محصول تبدیل شود و به فروش برسد و یکی از روش‌های‌ ما در این مسیر استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی است، به همین جهت برای نمونه ۴ گیاه دارویی که مدت‌ها بود به دارو تبدیل شده بود، اما به تولید انبوه نرسیده بود را، از طریق تاسیس یک شرکت با همکاری بخش خصوصی (۴۰ درصد سهم جهاد دانشگاهی و ۶۰ درصد سهم بخش خصوصی) وارد چرخه تولید کردیم.»

وی افزود: «بسیاری از طرح‌های قدیمی را احیا کردیم، برای مثال زمین پارک علم و فناوری البرز حدود ۳۷ سال پیش به مساحت ۳۰ هکتار در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفت اما تاکنون فقط ۳ هکتار آن مورد استفاده شرکت‌ها قرار گرفته بود، که در یک‌سال و نیم گذشته، بخش‌های جدیدی را قطعه‌بندی کردیم و آن‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت اجاره‌ ۵۰ ساله قرار دادیم، شرکت‌ها هم واقعاً مشتاقند و تاکنون ۱۳ قطعه‌ در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است، علاوه‌بر مبلغ اجاره، زمانی که به تولید محصول رسیدند ۲ تا ۴ درصد سود این شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار جهاد قرار می‌گیرد تا جهاد بتواند از این درآمدها برای ایجاد زیرساخت‌های جدید در پارک از قبیل تاسیسات سرمایشی، گرمایشی، آب، برق، انرژی و استقرار بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند.»

با توجه به مطالب فوق، جهاد دانشگاهی با استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی کشور توانسته است تا نظام نیازهای کشور را شناسایی کرده و برحسب مناسبات کشور به تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها پاسخ دهد که ابتکارات رسانه‌ای در خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات فناورمحور بومی، به‌کارگیری مرکز افکارسنجی در برهه‌های انتخاباتی و غیره از جمله کارکردهای موثر جهاد دانشگاهی در طول ۴۴ سال فعالیت خود بوده است، که عزم جدی مسئولان را برای توسعه مسیر پیش‌روی این نهاد انقلابی را می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha