• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403051510131
  • خبرنگار : 50653

۲ سال طلایی از طریق تغذیه با شیر مادر

۲ سال طلایی از طریق تغذیه با شیر مادر

ایسنا/اصفهان معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در نظام سلامت، دو سال نخست عمر هر انسانی دوره‌ای طلایی است. این مدت می‌تواند سلامتی فرزندانمان را تضمین کند و آینده‌ای درخشان برایشان رقم بزند که بخشی از آن در گرو برخورداری از تغذیه با شیر مادر است.

علی پارسا، امروز (دوشنبه ۱۵مردادماه) در نشست خبری «هفته ترویج تغذیه با شیر مادر» که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: هر سال از ۱۰ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته ترویج تغذیه با شیر مادر شناخته و تلاش می‌شود تا پروتکل‌های مربوط به این حوزه تقویت شود.

این پزشک یادآور شد: حمایت مادران در این عرصه حیاتی است. شعاری که برای این روز در نظر گرفته شده «حمایت همه‌جانبه ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه» است با این امید که از همه ظرفیت‌ها برای ترویج تغذیه با شیر مادر استفاده شود.

او با بیان اینکه شیر مادر با خصوصیاتی که دارد از معجزات الهی است و می‌تواند قدرت الهی را در خلقت بشر تبیین کند، چنین ادامه داد: در روزهای اول تولد، شیر همراه با آغوز است که برای کودک ایمنی ایجاد می‌کند. با گذر زمان و افزایش سن نوزاد ترکیب شیر نیز تغییر می‌کند و تا ۶ ماهگی می‌تواند همه نیازهای تغذیه‌ای او را پاسخ گوید.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه شیر مادر در حوزه سلامت روان و ارتباط عاطفی کودک و مادر نیز تأثیرگذار است، افزود: شیر مادر، هم برای مادر و هم برای شیرخوار منافعی دارد. شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در بزرگسالی بهتر می‌توانند انتظارات مادر و پدر را پاسخ بدهند. در نظام سلامت، دو سال نخست عمر هر انسانی دوره‌ای طلایی است. این مدت می‌تواند سلامتی فرزندانمان را تضمین کند و آینده‌ای درخشان برایشان رقم بزند که بخشی از آن در گرو برخورداری از تغذیه با شیر مادر است.

این مسئول بهداشت استان توضیح داد: در این روزهای طلایی اگر بارداری موفق طی شده باشد و شیردهی به‌ درستی انجام شود، ۷۰ درصد رشد مغزی کودک، ۴۰ درصد رشد قدی و ۲۵ درصد رشد وزنی مطلوب شکل می‌گیرد و محقق می‌شود. رشد ذهنی کودکی که این روزهای طلایی شیردهی را طی کند در مقایسه با کودکانی که شیر مادر دریافت نکرده‌اند، بیشتر است.

پارسا با بیان اینکه شعار هفته شیر مادر بر چهار محور اساسی قرار دارد، تصریح کرد: محور اول ارتقاء آگاهی جامعه در خصوص چالش‌های موجود در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر است. محور دوم، توسعه بستر لازم برای دسترسی برابر به تغذیه با شیر مادر است. به این مقوله به‌ مثابه راهکاری نگاه می‌شود که در ازبین‌بردن چالش‌های تغذیه با شیر مادر مؤثر باشد.

او ادامه داد: محور سوم جلب همراهی و حمایت افراد و سازمان‌ها به‌منظور افزایش همکاری و حمایت از تغذیه با شیر مادر است. محور چهارم نیز جلب حمایت و همکاری‌های مربوط به تغذیه با شیر مادر، تمرکز بر گروه‌های آسیب‌پذیر و حمایت آنان برای تغذیه با شیر مادر است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در کتب و مراجع پزشکی شیردهی عاملی مؤثر در جلوگیری از سرطان سینه معرفی شده است، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های ترویج تغذیه با شیر مادر کم‌رنگ بودن اجرای قانون جوانی جمعیت در نهادهای خصوصی است. باید برای حل این چالش در راستای حمایت از مادران شاغل شیرده تلاش شود.

پارسا اضافه کرد: البته ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت گامی مهم در مسیر تأمین فضای مناسب برای رفع نیاز نوزاد و مادر در زمان استراحت محسوب می‌شود. شیردهی و نگهداری در اماکن عمومی و دولتی مسئله مهمی است که دانشگاه علوم پزشکی برای عملی‌شدن این موضوع گام‌های مؤثری برداشته.

او با نظر به ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده گفت: در این ماده، اعطای دورکاری به مادران باردار به مدت دست‌کم چهار ماه و افزایش دو برابری کمک‌هزینه اولاد هرساله و به مدت پنج سال مورد توجه است. نوبت ‌کاری شب برای مادران باردار و دارای فرزند تا دو سال و برای پدر تا یک ماهگی اختیاری است. مرخصی زایمان به‌مدت ۹ ماه کامل برای بارداری تک‌قلو و به‌مدت یک سال کامل برای بارداری دوقلو نیز در این ماده تعریف شده است.

این مسئول بهداشت یادآور شد: ۳۵ مرکز مشاوره شیردهی فعال است که شامل مشاوران متعددی می‌شوند. این مشاوران، درخصوص نحوه شیردهی و مراقبت‌های لازم در دوران شیردهی مشاوره می‌دهند تا از لحاظ جسمی و ذهنی شیردهی به‌طور موفقی صورت گیرد. در مراکز مشاوره تشویق مادران به اهدای شیر نیز انجام می‌شود.

پارسا تأکید کرد: در بیمارستان الزهرا برای شیرخوارانی که به هر دلیلی امکان تغذیه با شیر مادر را ندارند، یک بانک شیر تأسیس شده است. ۳.۵ درصد کودکان زیر یک سال از شیرخشک استفاده می‌کنند. تعداد کل شیرخواران زیر یک سال به ۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر می‌رسد. ۲۱۰۹ نفر آن‌ها مجوز دریافت شیرخشک دولتی دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: برای ترویج تغذیه با شیر مادر با چالش‌هایی ازجمله تجویز بی‌مورد شیر مصنوعی توسط برخی پزشکان عمومی روبه‌روییم. اجرانشدن قانون ترویج تغذیه با شیر مادر توسط سازمان‌های خصوصی، تبلیغات شیر مصنوعی یا شیرخشک از جانب شرکت‌های واردکننده و توزیع‌کننده و پایین‌بودن اطلاعات کارکنان مراکز مشاوره شیردهی از دیگر مشکلات ما در این عرصه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha