• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403051510086
  • خبرنگار : 71604

چراغ‌های خیابان تنوع زیستی شهرها را کاهش می‌دهند

چراغ‌های خیابان تنوع زیستی شهرها را کاهش می‌دهند

پژوهشگران چینی در یک پژوهش جدید نشان داده‌اند که برگ درختان در معرض نور چراغ‌های خیابان سفت‌تر می‌شود و حشرات نمی‌توانند آن را بخورند. این امر، نگرانی‌ها را درباره اثرات احتمالی نور چراغ‌های خیابان بر تنوع زیستی افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، درختان شهری که نور چراغ‌های خیابان به آنها می‌تابد، نسبت به درختانی که شب‌های تاریک را می‌بینند، برگ‌های سفت‌تری دارند و کمتر توسط حشرات خورده می‌شوند.

به نقل از نیو ساینتیست، پژوهشگرانی که این الگو را کشف کرده‌اند، می‌گویند این امر می‌تواند با جلوگیری از جریان انرژی در زنجیره غذایی، تأثیر مخربی را بر تنوع زیستی شهرها داشته باشد.

«شوآنگ ژانگ»(Shuang Zhang) پژوهشگر «آکادمی علوم چین» و همکارانش پس از اینکه ژانگ متوجه شد درختان «تلخ‌بیان ژاپنی»(Styphnolobium japonicum) و «زبان‌گنجشک قرمز»(Fraxinus pennsylvanicaa) در خیابان‌های پکن آسیب‌های ناشی از حشرات را نسبتا کمتر از سایر درختان تحمل می‌کنند، تصمیم گرفتند تأثیر نور مصنوعی را روی درختان بررسی کنند.

این گروه پژوهشی حدود ۵۵۰۰ نوع برگ را از ۱۸۰ درخت در ۳۰ منطقه پکن جمع‌آوری کردند. برخی از برگها از درختان نزدیک به چراغ‌های خیابانی سدیمی و برخی دیگر از درختانی به دست آمدند که شب‌ها را در تاریکی می‌گذرانند. پژوهشگران اندازه، سفتی، میزان آب و سطح مواد مغذی برگ‌ها را اندازه‌گیری کردند و به ثبت شواهدی مبنی بر آسیب ناشی از حشرات پرداختند.

برگ‌هایی که از نزدیک چراغ‌های خیابان برداشته شدند، سفت‌تر بودند و آسیب کمتری داشتند. در درختان تلخ‌بیان ژاپنی، میزان آسیب برگ در مناطق تحت تاثیر نور خیابان ۲.۱ درصد و در مناطق تاریک ۵.۳ درصد بود؛ در حالی که میزان آسیب برگ در درختان زبان‌گنجشک قرمز تحت تاثیر نور خیابان به دو درصد و در مناطق تاریک به ۴.۱ درصد می‌رسید.

پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: کمتر بودن برگ‌های خورده‌ شده توسط حشرات به معنای جریان کمتر انرژی در زنجیره غذایی حشرات و پرندگان است و یک اثر آبشاری را پدید می‌آورد که تنوع زیستی را کاهش می‌دهد.

این گروه پژوهشی خاطرنشان کردند که بررسی بیشتری باید انجام شود زیرا مکانیسم عامل آسیب رسیدن به برگ‌ها هنوز درک نشده است. ممکن است نور بیشتر باعث شود حشرات در معرض دید شکارچیان قرار بگیرند و تعداد آنها و در نتیجه تأثیر آنها بر درختان کاهش یابد.

این پژوهش در مجله «Frontiers in Plant Science» به چاپ رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha