• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403051510047
  • خبرنگار : 50300

تدوین دانش فنی طراحی، ساخت و تولید انبوه ۹ قلم مته حفاری در جهاددانشگاهی خوزستان

تدوین دانش فنی طراحی، ساخت و تولید انبوه ۹ قلم مته حفاری در جهاددانشگاهی خوزستان

ایسنا/خوزستان معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان از تدوین دانش فنی طراحی، ساخت و تولید انبوه ۹ قلم مته حفاری سه کاجی خبر داد.

بهنام قدرتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظها کرد: مته حفاری نوک پیکان صنعت حفاری و یکی از حیاتی‌ترین کالاهای این صنعت است. با توجه به تحریمی بودن این کالا و نیاز به خودکفایی در خصوص تامین این کالای دانش‌بنیان، تدوین دانش فنی ۹ قلم از پرمصرف‌ترین مدل‌های مته‌های حفاری سه کاجی در دستور کار پژوهشگران جوان جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

وی افزود: این اقلام شامل چهار مدل مته دندانه‌ای در سایز ½ ۱۷  اینچ، یک مدل در سایز ½ ۸ اینچ، یک مدل در سایز ۸/۳ ۸ اینچ، یک مدل در سایز ۴/۱ ۱۲ اینچ، یک مدل در سایز ۸/۱ ۶ اینچ و یک مدل نیز مته دکمه‌ای در سایز ۲/۱ ۸ اینچ است. این مته‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، از جمله مقاومت بالا در برابر سایش و کارایی در شرایط سخت حفاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد: با تلاش‌های مجاهدانه پژوهشگران گروه مکانیک پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی استان و همکاری متخصصان صنعت نفت، اکنون شاهد تدوین دانش فنی طراحی، ساخت و تولید انبوه این مته‌ها در خط تولید پیشرفته مته‌های حفاری در اهواز هستیم.

قدرتی تاکید کرد: این موفقیت نه تنها نشان‌دهنده توانمندی‌های علمی و فنی پژوهشگران داخلی است، بلکه گامی مهم در جهت خودکفایی و کاهش وابستگی به واردات در صنعت حیاتی نفت و گاز کشور است.

وی ادامه داد: فرآیند تولید مته‌های حفاری شامل مراحل مختلفی از جمله طراحی مهندسی، انتخاب مواد اولیه با کیفیت، فرآیندهای حرارتی، ماشین‌کاری‌های پیچیده و کنترل کیفیت دقیق است که هر یک از این مراحل با دقت بالا انجام شده تا محصول نهایی با کیفیت و کارایی بالا به دست آید.

تدوین دانش فنی طراحی، ساخت و تولید انبوه ۹ قلم مته حفاری در جهاددانشگاهی خوزستان

قدرتی اضافه کرد: با توجه به تجربیات حاصل شده و ایجاد دانش فنی طراحی مته‌های حفاری در این پژوهشکده و اخذ گواهینامه طلایی از نهاد صدور گواهی کیفیت انجمن نفت ایران در این زمینه، اکنون توانایی تدوین دانش فنی تولید تمامی مدل‌های مته‌های حفاری در سایزهای مختلف و با توجه به شرایط عملکردی و سازندی مورد درخواست متقاضیان در این پژوهشکده وجود دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: با توجه به بازار گسترده این اقلام در منطقه و با بازاریابی‌های بین‌المللی صورت گرفته در این خصوص، در نظر داریم تا سهمی از بازار جهانی را نیز داشته باشیم.

وی عنوان کرد: این موفقیت بزرگ نشان‌دهنده توانمندی‌های علمی و فنی پژوهشگران داخلی و عزم راسخ آن‌ها برای دستیابی به خودکفایی در صنایع استراتژیک کشور است. امید است با ادامه این تلاش‌ها و حمایت‌های لازم، شاهد دستاوردهای بیشتری در این زمینه باشیم و بتوانیم نقش موثری در توسعه و پیشرفت صنعت نفت و گاز کشور ایفا کنیم.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی فردا در تهران، از ۵ دستاورد این نهاد در چهار حوزه تخصصی شامل حوزه فنی مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی و علوم اجتماعی و هنر رونمایی می‌شود که در این مراسم در حوزه فنی مهندسی از طرح برتر دستیابی و تدوین دانش فنی مته حفاری دندانه‌ای در ۹ سایز متعلق به جهاد دانشگاهی استان خوزستان رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha