• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403051509853
  • خبرنگار : 50214

رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد:

جهاددانشگاهی می‌تواند در موتور محرک کشور امیدآفرینی کند

جهاددانشگاهی می‌تواند در موتور محرک کشور امیدآفرینی کند

ایسنا/یزد رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد با اشاره به لزوم حفظ و تقویت امیدهای تازه ناشی از استقرار دولت جدید به ویژه در بین قشر دانشگاهی به عنوان موتور محرک کشور، گفت: دولتی شدن باعث آسیب رسانی به ساختار چابک و پویای جهاددانشگاهی خواهد شد.

«محمدرضا دهقانی» به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺷﺎﺧﺺ و اﻣﯿﺪآﻓﺮﯾﻦ این مجموعه در استان در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی جامعه و کشور، اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان یزد در حوزه پژوهش با توجه به فعالیت پژوهشکده مواد نوین در این سازمان توانسته فناوری تولید کاتالیست خودرو را در کشور بومی سازی کرده و در راستای تولید انبوه آن، بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز را در داخل کشور آماده‌سازی و بخشی را نیز از خارج کشور تامین شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: هر چند تلاش داریم این واحد تولیدی را در استان یزد راه‌اندازی کنیم ولی هنوز این فرصت در استان مهیا نشده و اگر سرمایه‌گذار یزدی در این‌ رابطه پیدا نشود، به‌ اجبار شاهد راه‌اندازی آن در دیگر استان‌های کشور خواهیم بود.

دهقانی همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی یزد در حوزه فناوری‌های زیستی همکاری‌های خوبی را با مرکز مهندسی بافت و پژوهشکده گیاهان دارویی کشور  شروع کرده که امیدواریم با فراهم شدن مقدمات لازم، منجر به حرکت‌های فناورانه جدیدی در استان شود.

وی گفت: همچنین در حوزه آموزش‌ عالی مفتخر هستیم که دانشگاه علم و هنر به عنوان یکی از شش دانشگاه برتر غیرانتفاعی کشور در ذیل این مجموعه فعالیت دارد و این جایگاه مایه مباهات برای استان است.

این مسئول عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت طی یک‌سال اخیر نیز یک مرکز جدید به این مجموعه اضافه شده که امکان ارائه این خدمات را در محدوده‌ی دیگری از شهر یزد فراهم آورده است.

وی ورود جهاد دانشگاهی استان به آموزش‌های تخصصی از سال گذشته مانند ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه راه‌آهن را نیز یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که این فعالیت‌ها در سایر حوزه‌های تخصصی دیگر گسترش یابد.

دهقانی اضافه کرد: جهاددانشگاهی استان یزد خوشبختانه در حوزه فرهنگی نیز با برگزاری مناظره‌های دانشجویی به‌عنوان برگزارکننده برتر در کشور شناخته شده و در طرح‌های دیگری مانند داناب و سواد آبی موفق شده علاوه بر ارائه آموزش به حدود ۶۰ هزار نفر از دانش‌آموزان استان، با ابتکاراتی که در نحوه آموزش‌ها ارائه کرده است، مورد توجه شرکت منابع آب ایران و شرکت آب منطقه ای به عنوان کارفرمای این پروژه قرار بگیرد.

وی  در رابطه با تعامل و ﻫﻤﮑﺎری این سازمان ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻻن اﺳﺘﺎﻧﯽ و ﮐﺸﻮری نیز یادآور شد: جهاددانشگاهی در حوزه‌های فعالیتی خود توانسته هم با نهادهای مرتبط در استان اعم از استانداری، شهرداری‌ها و حتی دهیاری‌ها و دیگر بخشها و هم با مجموعه شبکه عظیم نخبگانی جهاددانشگاهی در کشور، ارتباط و تعامل مؤثری برقرار کند.

وی در این باره افزود: جهاددانشگاهی استان در سطح ملی بر توسعه همکاری خود با شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی که به وسعت کشور گسترده شده است، در جهت تحقق محورهای سند تحولی یزد نوین تلاش می‌کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان از اهتمام این نهاد به موضوع اﻟﮕﻮﺳﺎزیﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ خبر داد و تصریح کرد: یکی از رسالتهای مهم جهاد دانشگاهی به‌طور کلی الگوسازی است و این مجموعه را موظف کرده تا نمونه‌های موفق کسب‌ و کارها و فعالیت‌های نخبگانی را گسترش داده و به جامعه معرفی کند.

وی افزود: خدماتی مانند ایسنا، ایکنا، مرکز افکارسنجی(ایسپا)، پژوهشکده‌های رویان و ابن‌سینا و ... همگی الگوهایی از این دست برای جامعه و حتی در حوزه‌های تخصصی مربوطه هستند و قطعاً کسانی که مبتکر ایجاد این مجموعه‌ها بوده‌اند را نیز می‌توان به عنوان الگوهایی موثر در جامعه نام برد.

دهقانی با بیان این که هرچند الگوسازی یکی از مطالبات کشور از جهاددانشگاهی است ولی موانعی بر سر راه این مسیر وجود دارد که هر ساله نیز در حال افزایش یافتن است، گفت: این‌ که جهاد دانشگاهی را مشابه به یک ساختار دولتی در نظر بگیریم، می‌تواند به این مجموعه آسیب برساند و ساختار چابک و پویا و با نشاط آن را برای خلق چنین الگوها و ایده‌هایی دچار خدشه کند لذا باید این ویژگی جهاددانشگاهی را حداقل در حوزه الگوسازی حفظ کنیم که این مهم نیاز به نگاه خاص حاکمیت و پذیرفتن این انعطاف در ساختار در جهاددانشگاهی دارد.

به گفته وی، یکی از اقداماتی که می‌تواند در این‌ رابطه به جهاددانشگاهی کمک کند، گسترش تعاملات و ارتباطات بیشتر جهاد دانشگاهی با دانشگاه‌هاست چرا که هر چه فرصت تعامل با نخبگان جامعه بیشتر شود، بهتر و بیش از قبل می‌توان برای جامعه الگوهای موثری را ارائه داد.

این مسئول با اشاره به استقرار دولت چهاردهم، گفت:دولت جدید قطعاً امیدهای تازه‌ای را در جامعه به‌ همراه دارد که لازم است این امیدها حفظ و در حوزه‌های مختلف تقویت شود و در این میان، امیدآفرینی به‌ویژه در بین قشر دانشجو و دانشگاهی که به‌ عنوان موتور محرکه جامعه شناخته می‌شوند، می‌تواند تأثیر بسزایی در امیدآفرینی به جامعه داشته باشد لذا امیدواریم جهاددانشگاهی در تعامل با دولت بتواند بستر مناسبی را به ویژه برای بخشی از جامعه دانشجویی و دانشگاهی که امیدوار به رشد و پیشرفت کشور هستند و جهاددانشگاهی را به‌ عنوان ملجا مناسبی برای فعالیت‌های خود می‌دانند، فراهم کند.

دهقانی در پایان راجع به برنامه‌های این سازمان در کمک به دولت جدید نیز اظهار کرد: همه دولت‌ها دارای اولویت‌هایی هستند و جهاددانشگاهی نیز همواره تلاش کرده در این عرصه مسئله محور و کمک حال دولت‌ها باشد و جهاددانشگاهی یزد نیز به‌ عنوان نماینده یک شبکه بزرگ از متخصصان و فناوران کشور تلاش دارد از این ظرفیت توانمند برای رفع مشکلات استان و کشور بهره‌ گیرد که در این باره امیدواریم در کنار دولت قرار بگیریم و براساس اولویت‌های آن فعالیتهای موثری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha